– dla osiągów, ekologii i niezawodności silników Diesla
Firma Stanadyne jest amerykańskim potentatem w produkcji systemów wtryskowych Diesla od 130 lat i jej wyroby są stosowane w konstrukcji silników wysokoprężnych ze względu na swoją nowoczesność i innowacyjność.
Jednym z wielu czynników gwarantujących niezawodność użytkowania silników Diesla jest czystość paliwa, co szczególnie jest pożądane w pompach rozdzielaczowych i układach wtrysku paliwa typu Common Rail, ze względu na wysokie ciśnienia robocze i precyzyjną budowę podzespołów tych systemów. Do produktów gwarantujących wysoki poziom separacji zanieczyszczeń należą systemy filtracyjne serii Fuel Manager, których dobre właściwości są gwarantowane przez najnowszej generacji materiały filtracyjne, posiadające dodatkowo właściwości hydrofobowe, czyli zdolne do odpychania cząsteczek wody. Stąd wkłady filtrujące serii Fuel Manager oprócz zdolności separacji 2 µm zanieczyszczeń paliwa ze sprawnością rzędu 99 proc., posiadają jednocześnie 98-proc. sprawność separowania wody bez jednoczesnego zwiększania oporów przepływu w instalacji paliwowej. Dodatkowo, zastosowanie specjalnej konstrukcji korpusu mocującego filtr umożliwia automatycznie usuwanie powietrza z części niskociśnieniowej układu paliwowego i odprowadzenie jej z powrotem do zbiornika paliwa. Podstawowa wersja modułu filtracji Fuel Manager zbudowana jest jako wykonany z tworzywa sztucznego lub odlewu korpus do mocowania filtrów, posiadający porty mocowania przewodów paliwowych oraz otwory mocowania do konstrukcji nośnej pojazdu lub maszyny. Specjalna konstrukcja korpusu zapewnia łatwość wymiany filtra przez użytkownika bez dodatkowych narzędzi oraz czystość tej czynności , co umożliwia ewentualną obsługę serwisową pojazdów i maszyn w terenie otwartym.
Ponadto podstawowa wersja systemu Fuel Manager może być łatwo rozbudowana o :
- grzałkę elektryczną sterowaną zaworem bimetalicznym,
- elektroniczny lub optyczny wskaźnik obecności wody w filtrze,
- dodatkową ręczną pompkę odpowietrzającą zabudowaną w korpus obudowy,
- dodatkową pompkę zasilającą,
- wskaźnik zużycia filtra oleju.
Oferowane elementy filtrujące mogą posiadać jedną z pięciu poziomów sprawności do separacji zanieczyszczeń:
- 150 µm jako filtr zgrubny lub wstępny filtr/separator wody,
- 30 µm jako podstawowy lub wstępny filtr paliwa/separator wody,
- 15 µm jako podstawowy lub wstępny filtr paliwa/separator wody,
- 5 µm jako zasadniczy lub końcowy filtr paliwa/separator wody,
- 2 µm jako zasadniczy lub końcowy filtr paliwa/separator wody.
Zespolone moduły filtracji są oferowane w trzech typoszeregach:
- FM10 - do silników o mocy 10 - 200 KM i maksymalnym natężeniu przepływu paliwa ok. 190 l/h;
- FM100 – do silników o mocy 50 - 350 KM i maksymalnym natężeniu przepływu paliwa ok. 300 l/h;
- FM 1000 – silniki o mocach 200 do 600 KM i maksymalnym natężeniu przepływu paliwa do ok. 680 l/h, co umożliwia indywidualny dobór do zastosowań w transporcie, rolnictwie, maszynach roboczych i innych.
Szeroki zakres kombinacji zastosowań sprawia, że systemy filtracji Fuel Manager są stosowane jako oryginalne wyposażenie fabryczne wielu pojazdów i maszyn roboczych, takich jak: Case, New Holland, John Deere, Volvo, ale również wyposażanie dodatkowe przez indywidualnych użytkowników dotychczas eksploatowanych maszyn, chcących przedłużyć okres bezawaryjności aparatury wtryskowej. Firma Stanadyne to nie tylko producent podzespołów aparatury wtryskowej, ale również dodatków do paliw, które znacznie poprawiają pracę i niezawodność silników. W przypadku silników Diesla dużą popularnością cieszy się dodatek Performance Formula, powodujący zwiększenie liczby cetanowej paliwa, co polepsza pracę silnika i obniża emisję spalin, jak również poprawia właściwości rozruchu silnika w niskich temperaturach. Ponadto, dzięki zawartości dodatków myjących i przeciwzużyciowych chroniących podzespoły instalacji wtryskowej, następuje zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia awarii i przedłużenie trwałości zespołów. Dlatego dodatek ten jest stosowany przez specjalistyczne warsztaty Diesla. Do świadomości klientów przemawia duża wydajność preparatu, co w porównaniu z atrakcyjną ceną stanowi jedną z głównych zalet. Firma Stanadyne ma swój udział w rozwoju wtryskiwaczy tradycyjnych. Należy tutaj wspomnieć o wtryskiwaczach “ołówkowych”, które dzięki prostej budowie i możliwości uzyskania wtrysku paliwa o ciśnieniu ok. 280 barów były stosowane w samochodach dostawczych firmy Ford, oraz wtryskiwaczach RSN, które dzięki prostszej budowie niż wtryskiwacze dwusprężynowe oraz podobnych parametrach dawkowania, były montowane w niektórych silnikach TDi przez firmę VW. O bogatym dorobku badawczo-rozwojowym firmy Stanadyne świadczą samodzielnie opracowane systemy wtrysku Common Rail, pozwalające na pracę z ciśnieniami rzędu 2300 barów, elektronicznie sterowane rozdzielaczowe pompy wtryskowe o ciśnieniu 1000 barów stosowane w maszynach rolniczych i sprzęcie budowlanym oraz układy bezpośredniego wtrysku benzyny GDI. Od 1991 roku wyroby firmy Stanadyne są dostępne również w Polsce, dzięki firmie JR Motor Services, która jest jedynym importerem i poprzez swoją sieć dystrybutorów zapewnia pełną ofertę oryginalnych części zamiennych, jak również wsparcie techniczne dla autoryzowanych serwisów. Dzięki temu, szerokie grono użytkowników silników z aparaturą wtryskową tej firmy ma gwarancję profesjonalnej opieki serwisowej.
Opr. Rafał Dobrowolski, Dariusz Tomaszewski
Komentarze (0)