![Nowości TEXA (1)](https://warsztat.pl/img/artykuly/58859_nowosci-texa-1_1.jpg?dta=1488052931)
Nowa Linia stacji Konfort Seria 700
Aby móc sprostać najnowszym regulacjom w dziedzinie ochrony środowiska, wchodzącym w życie w przyszłym roku, TEXA odnawia zupełnie wszystkie modele stacji z serii „KONFORT” do obsługi samochodowych układów klimatyzacji. O najwyższym stopniu innowacyjności tej linii Konfort świadczy zgłoszenie przez TEXA aż ośmiu międzynarodowych patentów. Od 2011 roku wszystkie pojazdy silnikowe otrzymujące nową homologację, o masie całkowitej do 3,5 ton, będą zmuszone stosować w układzie klimatyzacji nowy czynnik chłodzący R1234yf, mniej szkodliwy niż aktualny R134a. Warsztaty będą musiały zatem działać równolegle w obszarach obu typów czynników. W gamie KONFORT znajduje się model 780R Bi-Gas, będący najbardziej zawansowaną technologicznie stacją nowej generacji. Posiada on zdolność obsługiwania obu rodzajów czynników chłodzących, pozwalając mechanikom na przechodzenie bez większego wysiłku z obsługi systemu klimatyzacji zasilanego jednym czynnikiem na drugi. Pozostałe modele 720 R, 760 R, 760 R Bus (ten ostatni przeznaczony dla pojazdów z układami klimatyzacji o dużej pojemności) mogą zostać zakupione z dostosowaniem już do nowego typu czynnika R1234yf, bądź też do czynnika R134a z możliwością późniejszej konwersji za pomocą „Zestawu zmiany czynnika” dostarczanego przez TEXA, jako opcja, do użytku z nowym typem czynnika.
Nowe stacje Konfort zostały zaprojektowane zgodnie z charakterystyką nowego typu czynnika chłodzącego, bardziej złożonego i delikatnego niż poprzedni: jest gazem palnym, wymaga o wiele większej precyzji w odmierzaniu stosowanej ilości oraz podatny jest na możliwość zanieczyszczenia drugim typem czynnika.
Aby sprostać tym wyzwaniom, TEXA wprowadziła szereg istotnych i uniwersalnych rozwiązań, wśród których znalazły się:
- Szeroka baza danych, oferująca ponad 7000 wariantów pojazdów i automatyczne ustawianie parametrów napełniania danego typu układu w oparciu o prosty wybór pojazdu. Bazę danych można prosto i szybko zaktualizować poprzez kartę SD lub modułu GPRS.
- Zupełnie nowe oprogramowanie operacyjne, które kontroluje cały proces weryfikacji i napełniania układu dzięki rozbudowanej sieci czujników.
- Maksymalne zabezpieczenie przed palnością nowego czynnika, z podwójną kontrolą ewentualnych nieszczelności oraz ze zdwojonym systemem wentylacyjnym o bardzo wysokiej wydajności.
Ponadto, wszystkie modele stacji, z wyjątkiem 720 R, posiadają również:
- System ważenia czynnika z automatyczną, elektroniczną kontrolą poziomowania do podłoża, aby zmniejszyć margines błędu podczas odmierzania wagi i ilości podawanego czynnika. Ma to szczególne znaczenie ze względu na niezwykle małe tolerancje narzucone przez producentów pojazdów.
- Hermetyczny pojemnik na olej, który zapobiega zawilgoceniu oleju. Pozwala to na pełne wypełnienie zaleceń producentów pojazdów odnoszących się do braku wilgoci w oleju.
- System kontroli i oczyszczenia oleju, który sprawdza poprawność stosowanego oleju w zależności od typu układu klimatyzacji, z automatycznym oczyszczeniem stacji w przypadku przejścia na inny jego typ. Ta procedura bezpieczeństwa pozwoli na uniknięcie ewentualnych problemów z układem klimatyzacji w samochodzie oraz umożliwi obsługę pojazdów hybrydowych, które używają specyficznego typu oleju.
- Trwały i precyzyjny system ważenia oleju.
- System zapobiegający zanieczyszczaniu czynnika z detektorem: stacje Konfort serii 700 rozpoznają automatycznie typ wprowadzonego do układu czynnika i blokują się w przypadku braku zgodności z układem klimatyzacji w serwisowanym pojeździe.
Gama stacji Konfort Seria 700 składa się, jak już wspominaliśmy, z 4 różnych maszyn, aby móc zaspokoić potrzeby wszystkich warsztatów, od tych najmniejszych po największe.
- Konfort 720 jest wersją podstawową, którą można zakupić w konfiguracji z czynnikiem R134a (z możliwością konwersji, przy zastosowaniu odpłatnego zestawu, na czynnik R1234yf), lub bezpośrednio zakupić ją w konfiguracji z R1234yf, bez żadnej różnicy w cenie.
- Konfort 760, tak jak i w poprzednim modelu, możliwy jest jej zakup w konfiguracji z jednym bądź drugim czynnikiem chłodzącym; przeznaczona jest dla odbiorców bardziej wymagających, ponieważ posiada o wiele więcej funkcji niż model poprzedni i jest w pełni automatyczna, aby zminimalizować czas pracy mechanika.
- Konfort 760Bus jest zaprojektowana i zbudowana z myślą o wymaganiach „układów klimatyzacji o dużej pojemności”, instalowanych w autobusach i innych pojazdach tego typu, gdzie występuje potrzeba klimatyzowania dużych przestrzeni.
- Konfort 780 Bi-GAS może obsługiwać zarówno pojazdy stosujące czynnik R134a, jak i R1234yf. Gabarytowo podobna do maszyn z tej serii, ta wersja Konfort pozwala na obsługę samochodowych układów klimatyzacji w sposób zamienny, bez większego wysiłku ze strony mechanika, w czasie zaledwie jednej minuty, pozwala przejść z jednego typu czynnika na drugi.
Warto zwrócić również uwagę na aspekt wizualny nowej linii Konfort, a z uwzględnieniem kilku szczególnie funkcjonalnych rozwiązań, jak np. ruchomy panel główny (niedostępny na rynku niemieckim).
Komentarze (0)