Aktualnie dzięki dyrektywie 2006/40/WE przyjętej przez wszystkie państwa członkowskie Komisja Europejska postanowiła również stopniowo wprowadzać zakaz korzystania z obecnego czynnika R134a w pojazdach silnikowych o masie poniżej 3,5 tony. Decyzja ta spowodowana była faktem, iż chłodziwo to przyczynia się do globalnego ocieplenia klimatu, tak zwanego „efektu cieplarnianego”. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie w odniesieniu do każdego nowo homologowanego pojazdu. Nowym czynnikiem chłodzącym, który znalazł zastosowanie w samochodowych systemach klimatyzacji, jest R1234yf. W najbliższym czasie warsztaty będą potrzebowały co najmniej dwóch różnych urządzeń, aby obsłużyć różne typy układów AC. Jedno przydatne będzie w pracy z obecnym czynnikiem chłodniczym (R134a), a drugie dedykowane będzie do obsługi nowego gazu (R123yf). Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest zakup specjalnej stacji umożliwiającej pracę jednocześnie z dwoma typami czynnika chłodzącego. Na dzień dzisiejszy jedynym producentem oferującym na rynku takie rozwiązanie jest firma Texa (model Konfort780R Bi-Gas). Jest to rozwiązanie nowatorskie, jednak zapewne nie każdy warsztat będzie chciał w tej chwili wydawać większą kwotę na takie urządzenie. Jako alternatywę Texa przewidziała inne rozwiązanie. Użytkownicy, którzy początkowo wybiorą czynnik R134a, będą mogli w późniejszym, dowolnym terminie przezbroić własną stację KONFORT, dostosowując ją do nowego czynnika R1234yf poprzez zakup i zastosowanie „Zestawu przezbrajania stacji” dostarczanego przez Texa jako opcja.
Gama urządzeń serii 770R jest szeroka i każdy możne znaleźć w niej model idealnie pasujący do swoich potrzeb. Seria ta zawiera następujące modele:
- K720R,
- K760R,
- K760R Bus,
- K780R Bi-Gas.
Stacje klimatyzacji K720R oraz K760R mogą zostać wyposażone w standardzie w zestaw do obsługi gazu R1234yf. Cena urządzenia pozostaje wówczas niezmienna. Późniejsza konwersja wiąże się z dodatkowym kosztem zestawu. Rok 2012 jest rokiem przełomowym, gdyż pojawiają się pierwsze pojazdy wyposażone w nowy czynnik chłodniczy R1234yf. W związku z tym Autoryzowane Stacje Obsługi muszą przygotować się do obsługi takich pojazdów w zakresie corocznego serwisu układu AC, jak również pod kątem obsługi aut powypadkowych, w których dojdzie do wycieku gazu. Dla autoryzowanych warsztatów przygotowano specjalne urządzenie Konfort 770S, spełniające rygorystyczne wymagania niemieckich producentów. Jednym z tych wymogów jest posiadanie identyfikatora gazu, co wykluczy pomyłkę przy obsługiwaniu pojazdu oraz zabezpiecza warsztat przed fałszywym gazem.
Jacek Bilski
Specjalista ds. Wyposażenia Serwisów
Firma Tip-Topol posiada w swej ofercie szeroki wybór urządzeń Texa. Więcej informacji na www.tiptopol.com.pl.
Chłodziwo R134a jest używane w samochodowych systemach klimatyzacji pojazdów silnikowych od początku lat dziewięćdziesiątych. Zastąpiło ono „freon” R12 zakazany przez Protokół Montrealski ze względu na jego niekorzystny wpływ na redukcję warstwy ozonowej.
Komentarze (0)