Oprócz wymogów środowiskowych, producenci samochodów określili ścisłe wymagania jakie powinien spełniać ów czynnik. Po pierwsze, musi on być pojedynczym czynnikiem, a nie mieszaniną, przez co jego użytkowanie będzie łatwe. Po drugie, musi być produkowany na całym świecie, a przy tym łatwo dostępny i niedrogi. Po trzecie, powinien mieć wydajność chłodniczą przynajmniej taką samą jak R134a. Spośród wszystkich dostępnych czynników chłodzących to R1234yf spełnia większość wymogów stawianych nowym czynnikom i dlatego właśnie on został wybrany jako następca R134a. Ustawodawcy europejscy ustalili, że nowy czynnik, zwany też HFO1234yf, musi być stosowany we wszystkich pojazdach homologowanych po 1 stycznia 2011 roku. Jeżeli homologacja danego modelu nastąpiła przed podaną datą, to wówczas może on być produkowany z instalacją na czynnik R134a do 2017 roku. Zmiana czynnika pociąga za sobą kolejne zmiany, tj. nowe komponenty instalacji klimatyzacji samochodowych, nowe systemy, a co za tym idzie – nowe sposoby serwisowania układów klimatyzacji w pojazdach. Potrzebne do tego będą nowe urządzenia serwisowe, które również będą musiały spełniać wygórowane wymagania związane z wydajnością, bezpieczeństwem i dokładnością pracy. Mimo, iż pierwsze pojazdy z klimatyzacją na R1234yf trafią do warsztatów dopiero za jakiś czas, to już teraz należy się zastanowić nad rozwiązaniem tego problemu, aby w rezultacie nie stracić klientów. Firma ZUH SOSNOWSKI z Gdańska przy współpracy z największym i najbardziej doświadczonym na świecie producentem urządzeń do obsługi układów klimatyzacji, firmą SPX Robinair, przygotowała propozycję dla wszystkich warsztatów zajmujących się serwisowaniem klimatyzacji samochodowych.
W pełni automatyczna, nowoczesna i niezwykle wydajna maszyna AC1234 została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi i najbardziej wymagającymi przepisami odnośnie urządzeń serwisowych pracujących na czynniku R1234yf. Ma aprobatę TŰV Rheinland i jest certyfikowana przez SAE, ponieważ nie tylko spełnia, ale i znacznie przewyższa swoimi parametrami wymogi norm:
- SAE J2843 – urządzenia do odzysku, oczyszczania i ponownego ładowania czynnika R1234yf;
- SAE J2099 – wymagania dotyczące czystości odzyskanego czynnika przeznaczonego do ponownego użycia w MAC (mobilne układy klimatyzacji);
- SAE J2888 – przewody serwisowe i złącza maszyn serwisowych układów klimatyzacji na R1234yf.
Jako potwierdzenie tych słów wystarczy wspomnieć, że urządzenie zapewnia odzysk czynnika ze skutecznością nawet 99%. Tak wysoka skuteczność odzysku jest możliwa dzięki nowej funkcji oczyszczania powietrza z pompy próżniowej podczas wytwarzania próżni. Pompa próżniowa, o niespotykanej w innych urządzeniach wydajności nawet do 198 l/min, zapewnia rzetelny i miarodajny test szczelności układu, a co najważniejsze – umożliwia odparowanie wilgoci z systemu klimatyzacji. AC1234 wyposażone jest w czujnik przepływu powietrza wewnątrz urządzenia, który zatrzymuje pracę w momencie, gdy wykryje brak przepływu powietrza, co mogłoby stworzyć zagrożenie, wynikające z faktu, iż czynnik R1234yf jest palny. Pozwala to operatorowi na bezpieczną pracę z urządzeniem bez obawy o zagrożenia spowodowane gromadzeniem się gazu wewnątrz maszyny. Producent zastosował w tym urządzeniu kilka innowacyjnych rozwiązań zwiększających wydajność pracy, jak np. przestrzeń z tyłu urządzenia na przechowywanie zewnętrznej butli z czynnikiem. Jest ona podłączona do układu maszyny i wykorzystywana do automatycznego dopełniania wewnętrznego 10-kilogramowego zbiornika z czynnikiem. System ten pozwala na ciągłą pracę urządzenia, eliminując konieczne przerwy (w przypadku tradycyjnych urządzeń) na napełnianie stacji czynnikiem. Czas stracony na tę operację jest szczególnie widoczny w urządzeniach wykorzystujących dwa czynniki, ponieważ wymagają dwukrotnie więcej takich przerw. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest to, że nie trzeba wydzielać specjalnej przestrzeni w warsztacie na przechowywanie butli
z czynnikiem.
Producent zadbał również o komfort pracy, umieszczając na pulpicie duży kolorowy wyświetlacz VGA, na którym można oglądać film instruktażowy dostępny w pamięci urządzenia. Obok klawiatury sterowania umieszczone są: kieszeń na karty pamięci SD oraz dwa złącza USB. Dodatkowo, urządzenie może być połączone przez sieć WLAN lub za pomocą Bluetooth do komputera PC w warsztacie w celu transmisji danych testów. Standardem niemal we wszystkich urządzeniach do obsługi klimatyzacji firmy Robinair jest drukarka protokołów testu, elektroniczna baza danych pojazdów, automatyczne powiadamianie o konieczności przeprowadzenia czynności serwisowych wymiany oleju pompy próżniowej czy filtra czynnika chłodzącego. Kolejnym wyróżniającym elementem tych urządzeń są duże pompowane koła ułatwiające przemieszczanie maszyny w warsztacie. Oczywiście, jak cała rodzina maszyn serwisowych Robinair, również i ta może być opcjonalnie wyposażona w zestaw do płukania układu klimatyzacji. Dostosowując funkcjonalność maszyny do zmieniających się wymogów rynku, urządzenie może obsługiwać układy klimatyzacji wyposażone w kompresory mechaniczne, jak i elektryczne, stosowane w pojazdach z napędem hybrydowym oraz elektrycznym. Wymagają one używania różnych rodzajów oleju, tj. PAG lub POE. Urządzenie AC1234 ma oddzielne zbiorniki na oleje oraz specjalny system dokładnego oczyszczania przewodów, zapobiegający wymieszaniu się tych dwóch typów oleju. Kolejnym udogodnieniem jest dodatkowy zbiornik na barwnik UV, z którego urządzenie samo dozuje go do układu.
Powyższe cechy urządzenia AC1234 oraz to, że wykorzystuje ono tylko jeden rodzaj czynnika chłodzącego, sprawiły, iż urządzenie firmy SPX Robinair spełnia wymogi specyfikacji producentów pojazdów i już jest homologowane przez większość z nich. Dzięki temu, będąc w posiadaniu urządzenia AC1234, jesteśmy w stanie zapewnić klientowi usługę na najwyższym, światowym poziomie, co jest niezwykle istotne w perspektywie obecnych realiów wymagającego rynku usług. Należy sobie bowiem uświadomić, że urządzenie serwisowe do układów klimatyzacji na czynnik R1234yf jest szansą na zwiększenie swojej konkurencyjności oraz wydajności warsztatu. Ponieważ pojazdy z klimatyzacją na R134a będą jeździły po naszych drogach jeszcze przez co najmniej 15-20 lat, trzeba będzie je serwisować, a dzięki dodatkowemu urządzeniu na R1234yf będziemy mogli w tym samym czasie obsługiwać pojazdy z różnymi typami klimatyzacji, co będzie miało proporcjonalne odniesienie do dochodów warsztatu.
mgr inż. Michał Kotarak
ZUH Sosnowski
Komentarze (0)