Te zwykle mocno załadowane pojazdy co roku pokonują ogromne ilości kilometrów, a to często prowadzi do konieczności wymiany zużytych części. Montaż przedniej osi łożyska do koła w tych modelach może okazać się bardziej skomplikowany niż mogłoby się wydawać i to nawet dla najbardziej doświadczonych mechaników. Jest on też często źródłem nieuzasadnionych skarg i reklamacji. Następujące rady mogą okazać się pomocne, aby zrozumieć przyczyny oraz zidentyfikować korygujące działania. Oryginalne łożysko do przedniego koła wyżej wymienionych samochodów jest łożyskiem typu „cartridge”: jeden zewnętrzny pierścień, dwa wewnętrzne pierścienie oraz dwa rzędy stożkowych rolek kierowanych przez tzw. koszyk. Dwa wewnętrzne pierścienie są utrzymywane razem przez pierścień montażowy. Ten typ łożysk jest uprzednio dostosowany i nie wymaga natłuszczania smarem.
Skargi na dźwięk i zatarcia są zwykle spowodowane:
- pękniętym lub nawet zmiażdżonym wewnętrznym pierścieniem
- zmiażdżonym pierścieniem montażowym
- uszkodzonym miejscem, po którym poruszają się rolki.
Rodzaj wad zaobserwowany w łożyskach do kół, które są poddawane reklamacji, jest związany z błędnym montażem. Problem skrzywienia pojawia się zazwyczaj przy montażu łożyska na piaście, a to powoduje konieczność usunięcia nieosiowego elementu z piasty, powodując usunięcie pierścienia montażowego. W większości przypadków obydwa zdemontowane pierścienie stają się nieosiowe. Gdy w końcu łożysko zostaje zamontowane oraz śruba zakręcona, dwa niewspółosiowo zamontowane pierścienie powodują pęknięcia, co po pewnej ilości kilometrów prowadzi do uszkodzenia łożyska. Jeżeli łożysko do koła zostanie rozmontowane w trakcie instalacji, nie powinno być montowane ono jako zastępstwo. Praca łożyska, gdy wewnętrzne części zostały rozłączone spowoduje niewspółosiowość, a niepoprawnie złożone łożysko ulegnie zepsuciu przedwcześnie.
Aby zapobiec otarciom, zalecamy używanie odpowiednich narzędzi.
www.ntn-snr.com
Komentarze (0)