Nie trzeba nikogo przekonywać, że prawidłowo przeprowadzona obsługa układu hamulcowego w zasadniczy sposób wpływa na jego niezawodność oraz bezpieczeństwo.
Dlatego wszystkie prace przy układzie hamulcowym, a szczególnie te związane z wymianą tarcz i klocków, powinny być wykonane starannie, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i środków smarnych. Według producentów smary stosowane w hamulcach nie mogą zawierać miedzi i metali ciężkich. Nie mogą również przewodzić prądu elektrycznego. Smary, które nie spełniają tego wymogu, mogą zakłócić pracę czujników prędkości obrotowej kół, układów ABS i ESP.
Smar ceramiczny firmy Berner do połączeń ruchomych, które nie są w kontakcie z płynem hamulcowym (nr art. 136990), znacznie wpływa na sprawność hamulca. Mimo występowania dużych nacisków jednostkowych, wysokiej temperatury oraz środowiska sprzyjającego korozji, smar ten zapewnia możliwość swobodnego przemieszczania się elementów hamulca bez zacięć. Konsystencja pasty zapewnia doskonałe przyleganie, a także gładką i homogeniczną powierzchnię. Powoduje, że klocki hamulcowe są dociskane z taką samą siłą, a gdy hamulec jest zwolniony – zapobiega ich ocieraniu o powierzchnię tarcz hamulcowych. Temperatura pracy smaru zawiera się w przedziale od -40°C do 1400°C Posiada przy tym dobre właściwości tłumiące i zapobiega przenoszeniu się drgań klocka hamulcowego na tłoczek zacisku i zacisk hamulcowy. Ma znakomite właściwości smarujące w temperaturze powyżej 200°C oraz zapobiega powstawaniu pisków. Nie zakłóca pracy sensorów ABS i ESP ponieważ sam nie zawiera metali, jest nieprzewodzący. Należy pamiętać, że produktu nie można nanosić na powierzchnię materiału ciernego klocka hamulcowego oraz na wewnętrzną powierzchnię cylindra i zewnętrzną tłoka zacisku.
Do ruchomych elementów hydraulicznych będących w kontakcie z płynem hamulcowym należy zastosować pastę Berner do montażu cylinderków hamulcowych (nr art. 99337). Wskazana pasta jest przeznaczona do smarowania wysokoobciążeniowych połączeń metal/tworzywo, odporna na utlenianie i działanie czynników atmosferycznych oraz zapewnia długotrwałą ochronę przed korozją. Pastę można stosować z płynem DOT 4, DOT 4 plus oraz z płynami o niskiej lepkości.
Berner Polska ma w swojej ofercie również szeroką gamę produktów chemicznych, niezbędnych do obsługi układów hamulcowych, takich jak zmywacz do tarcz hamulcowych czy smar miedziowy do starszych typów układów hamulcowych.
Przy każdej wymianie klocków hamulcowych należy pamiętać o sprawdzeniu grubości tarcz, ruchomości prowadnic zacisku, stanu uszczelnień tłoczka oraz kontroli płynu hamulcowego, którą można wykonać za pomocą testera płynu firmy Berner. Powszechnie wiadomo, że stosowanie materiałów wysokiej jakości jest bardzo istotne w czasie obsługi układów bezpośrednio dpowiedzialnych za bezpieczeństwo – właśnie takich jak układ hamulcowy.
Komentarze (0)