Części i regeneracja

9 miesięcy temu  20.07.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Naprawa, a potem reklamacje? Serwis układu hamulcowego

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych to ingerencja w układ, który odpowiada za bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych, w większości przypadków, wygląda na czynność nieskomplikowaną. Pamiętajmy jednak, że bezpośrednio ingerujemy w układ, który odpowiada za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. 

Najpopularniejsze usterki zgłaszane przez klientów po naprawie układu to wibracje podczas hamowania i piszczenie klocków. Na ich powstanie ma wpływ szereg czynników związanych ze stanem układu hamulcowego i zawieszenia, a także jakość montowanych produktów. 
Na podstawie ocen reklamacji tarcz hamulcowych można wysnuć wniosek, że większość problemów wynika z niewłaściwego montażu podzespołów, braku podstawowych narzędzi i wiedzy dotyczącej obsługi układów hamulcowych. Czynnikami wpływającymi na zaistnienie takiej sytuacji są ceny i presja czasu wywierana przez klientów, właścicieli serwisów i samych mechaników. Aby przyspieszyć obsługę, pomijane są czynności związane z dbaniem o czystość i kontrolą wykonanej pracy.

Dokonując prawidłowej wymiany tarcz i klocków hamulcowych, nie można pominąć żadnej ze wskazanych poniżej czynności. 

1. Kontrola układu hamulcowego: jakość płynu hamulcowego, stan przewodów elastycznych, zacisków i elementów gumowych.
2. Ocena zużycia tarcz i klocków hamulcowych. W przypadku wymiany samych klocków hamulcowych należy zmierzyć grubość tarcz, nadmiernie zużyte spowodują uszkodzenie klocków i ich piszczenie oraz niską skuteczność hamowania.
3. Wciśnięcia tłoków zacisków należy dokonać za pomocą odpowiednich narzędzi. W przypadku hamulca elektrycznego tłoki trzeba cofnąć przy użyciu testera diagnostycznego. 
4. Wciskając tłok, należy poluzować odpowietrznik i zlać nadmiar płynu hamulcowego do pojemnika. 
5. Przed zamontowaniem nowych tarcz trzeba dokładnie oczyścić piastę koła i jarzmo zacisku. Wskazana jest kontrola płaszczyzny piasty za pomocą liniału.
6. Pomiędzy piastę i tarczę nie wolno dawać żadnych smarów! 
7. Zamontowaną tarczę należy zamocować za pomocą śrub w odpowiedniej kolejności, równym momentem (zalecany min. 50% nominalnego) i sprawdzić bicie przy użyciu miernika zegarowego. 

Przyjmuje się, że maksymalne bicie osiowe tarczy nie może przekroczyć 0,05 mm. W przypadku przekroczenia tej wartości należy skontrolować bicie piasty. Jeśli przekracza ono dopuszczalne 0,02 mm, należy dokonać jej naprawy lub wymiany. 

Uwaga! Zawsze należy sprawdzić dopuszczalne bicie tarcz zalecane przez producenta. W przypadku BMW X5 2006 maksymalne dopuszczalne bicie tarcz nie powinno przekroczyć 0,01 mm.

Pomiar bicia zamontowanej tarczy jest niezwykle istotny dla całego procesu naprawy. Jeśli bicie wykryte zostanie na tym etapie, jesteśmy w stanie błyskawicznie zdiagnozować źródło problemu:
- błąd montażu – brud pod tarczą,
- niedokładnie wyczyszczona piasta,
- uszkodzona piasta koła,
- wadliwie wykonana tarcza hamulcowa.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że bicie tarczy najczęściej pojawia się po przejechaniu 1000-2000 km. Ma to związek z niewłaściwym ułożeniem tarczy na piaście. Obracając się, ociera się ona o klocki – na przemian z zewnętrznej i wewnętrznej strony. Powoduje to powstanie charakterystycznych wgłębień rozmieszczonych po przeciwległych stronach. Tak zużyta tarcza wywołuje odczuwalne bicie tarcz hamulcowych. Wgłębienia te można zaobserwować, dokonując pomiaru grubości tarczy maksymalnie co 45%. Dopuszczalna odchyłka grubości tarczy to 0,01 mm. 

Reklamacja klienta jest momentem, w którym mechanik decyduje się na zastosowanie miernika zegarowego. Niestety za późno o 1000, 2000 kilometrów. Wyczuwalne bicie przy hamowaniu jest najlepszym dowodem na niewłaściwą pracę układu. Wynik pomiaru oczywiście wykaże bicie tarcz, ale w tym momencie jest on pozbawiony sensu, bo powinniśmy dokonać pomiaru tolerancji grubości tarcz, a nie bicia. Pomiar bicia ma sens jedynie bezpośrednio po montażu.

Firma Delphi ma w swojej ofercie szeroki asortyment elementów układu hamulcowego

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ bobo 1 ponad rok temuocena: 0%  Klocki to część klientów sama sobie wymienia ale na tarcze to już do mnie przyjeżdżają bo to już wymaga pewnej precyzji. Najczęściej zakładam komplety oe delphi, średnia półka cenowa to ludziom pasuje.
    oceń komentarz 0 1 zgłoś do moderacji
do góry strony