Podjęcie decyzji o wyjęciu wtryskiwacza z silnika powinno być poprzedzone wykonaniem diagnostyki stanu technicznego silnika oraz diagnostyki układu wtryskowego na silniku.
Najczęściej zgłaszane przez użytkownika samochodu usterki dotyczą nieprawidłowej pracy silnika, wywołanej złym stanem technicznym silnika (nie osiąganiem wymaganego ciśnienia sprężania, utratą szczelności cylindrów), usterkami w układach elektrycznych silnika (czujnikach, elementach wykonawczych) lub nieprawidłową regulacją początku tłoczenia (wtrysku paliwa), działaniem pompy wtryskowej i wtryskiwaczy.
Wywiad z użytkownikiem
Pierwszą czynnością wykonywaną w warsztacie diesla powinien być wywiad z użytkownikiem dotyczący objawów nieprawidłowej pracy silnika:
- czy usterka występuje stale czy sporadycznie,
- w jakich warunkach eksploatacji pojawia się usterka: przy uruchamianiu silnika, podczas przyspieszania lub hamowania silnikiem, w czasie jazdy ze stałą prędkością, przy określonej prędkości obrotowej, na biegu jałowym, na zimnym lub gorącym silniku;
- jakie jest zużycie paliwa;
- czy silnik osiąga wymaganą moc;
- czy silnik dymi nadmiernie.
Jeżeli użytkownikowi jest trudno odpowiedzieć na wszystkie pytania, to zaleca się wykonanie jazdy próbnej samochodu w celu potwierdzenia objawów nieprawidłowej pracy silnika.
Oględziny zewnętrzne silnika
Kolejną czynnością są oględziny silnika: poprawności połączeń elektrycznych, przewodów masowych, szczelności przewodów hydraulicznych i powietrznych, wycieków itp.
Samodiagnostyka przy pomocy
komputera silnikowego
Jeżeli warsztat diesla dysponuje odpowiednim wyposażeniem diagnostycznym: testerem – czytnikiem kodów usterek lub diagnoskopem silnikowym, na przykład KTS 500, Laser 2000 i tym podobne, to przy ich pomocy, poprzez połączenie z komputerem silnikowym, można odczytać, jakie są przyczyny nieprawidłowej pracy silnika.
Diagnostyka stanu technicznego silnika i aparatury wtryskowej na silniku
Odczytanie usterek zapisanych w pamięci komputera silnikowego, powinno być zweryfikowane sprawdzeniem stanu technicznego silnika i układu wtryskowego na silniku poprzez pomiar:
- działania świec żarowych,
- ciśnienia sprężania,
- szczelności cylindrów,
- ciśnienia doładowania,
- zadymienia spalin przy swobodnym przyspieszaniu,
- początku tłoczenia (wtrysku paliwa),
- dawki rozruchowej,
- przebiegu ciśnienia w przewodzie wtryskowym.
Częste problemy związane ze sprawnym działaniem układu paliwowego silnika diesla związane są z paliwem i jego czystością. Dlatego w celu usunięcia sadzy z rowków tłoka silnika, z pierścieni tłokowych, prowadnic zaworowych, zaleca się czyszczenie (mycie) układu smarowania silnika oraz czyszczenie aparatury paliwowej.
Czyszczenie przewodów paliwowych, filtrów i wtryskiwaczy z sadzy i korozji oraz zbiornika paliwa z różnego rodzaju osadów i wody, jest gwarancją poprawnej pracy aparatury paliwowej a w tym i wtryskiwaczy po naprawie.
Rys. 1. Standardowe przyrządy do diagnostyki stanu technicznego silnika przed demontażem wtryskiwaczy (dystrybutor – Diesel Centrum-Polska):
A – uniwersalny, elektroniczny przyrząd do pomiarów ciśnienia sprężania w silnikach benzynowych i wysokoprężnych
B – próbnik ciśnienia sprężania z urządzeniem samopiszącym
C – próbnik szczelności cylindrów
Rys. 2. Kolejność czynności podczas wymontowywania wtryskiwacza z silnika samochodu Seat Toledo 1.9 TDI:
a) odkręcić nakrętki przewodów wtryskowych przy wtryskiwaczach i pompie wtryskowej,
b) zdjąć wiązkę przewodów wtryskowych (1),
b) odkręcić i zdjąć przewody przelewowe,
c) odłączyć połączenie elektryczne czujnika wzniosu igły,
d) odkręcić śrubę (2) jarzma mocującego wtryskiwacz,
e) usunąć jarzmo i tulejkę dystansową (3),
f) wyciągnąć wtryskiwacz (4) oraz miedzianą uszczelkę (5) z głowicy silnika.
Rys. 3. Specjalne klucze i narzędzia do demontażu wtryskiwaczy z silników popularnych modeli samochodów oraz do wyjmowania podkładek uszczelniających oraz osłon cieplnych (dystrybutor – Diesel Centrum-Polska).
1. Komplet narzędzi do demontażu wtryskiwaczy “ołówkowych” STANADYNE silników FORD 2.5D produkowanych po 1989 roku.
2. Ściągacz osłon cieplnych wtryskiwaczy w silnikach FIAT, VW, MERCEDES, FORD 1.6, 1.8.
3. Klucz nasadowy z wycięciem do wykręcania wtryskiwczy z czujnikiem wzniosu igły, rozmiar 27 mm.
4. Klucz nasadowy długi do wykręcania wytryskiwaczy z silnika samochodów VW.
5. Klucz nasadowy do wykręcania wtryskiwaczy z silnika samochodów FIAT.
6. Klucz nasadowy do wykręcania wtryskiwaczy z silnika samochodów MERCEDES, MAN.
7. Klucz nasadowy długi do wykręcania wtryskiwaczy z silnika samochodów SCANIA.
Demontaż wtryskiwacza z silnika
Jeżeli opisane wcześniej czynności diagnostyczne wskazują na uszkodzenia we wtryskiwaczu, wtedy należy go zdemontować z silnika, oczyścić jego powierzchnie zewnętrzne na myjce i poddać ocenie funkcjonalnej na próbniku do wtryskiwaczy.
Do mycia zewnętrznych powierzchni wtryskiwacza z brudu, starego oleju, nagaru służy myjka wyposażona w szczotkę połączoną z wężem dostarczającym obfity strumień odpowiedniego płynu – środka czyszczącego znajdującego się w beczce, pod stołem urządzenia. Myjka jest niezbędna w każdym warsztacie diesla wykonującego naprawy pomp wtryskowych i innych podzespołów silnika.
Kolejność czynności podczas wymontowywania wtryskiwaczy z głowicy silnika jest następująca:
- upewnić się, że zapłon silnika jest wyłączony,
- oczyścić starannie olejem napędowym lub sprężonym powietrzem przewody wtryskowe i wszystkie połączenia,
- poluzować nakrętkę przewodu wtryskowego przy wtryskiwaczu i przy pompie wtryskowej; usunąć jarzmo spinające przewody wtryskowe,
- odkręcić przewody wtryskowe przy wtryskiwaczach,
- odkręcić i zdjąć przewody przelewowe z wtryskiwaczy,
- w przypadku wtryskiwacza z nadajnikiem wzniosu igły – odłączyć połączenie elektryczne czujnika wzniosu igły,
- odkręcić jarzmo mocujące wtryskiwacz lub wykręcić wtryskiwacz z głowicy,
- wyjąć podkładkę osłonową spod wtryskiwacza i uszczelkę wtryskiwacza.
Zaleca się przeprowadzanie badań wtryskiwacza wyjętego z silnika na specjalnie do tego celu przeznaczonym próbniku, a badania wtryskiwaczy po naprawie (wymianie rozpylacza) na próbniku do “czystych” wtryskiwaczy.
Komentarze (0)