Filtry kabinowe Bosch
Rozwój cywilizacyjny i degradacja środowiska naturalnego spowodowały gwałtowny wzrost zanieczyszczenia powietrza. Zanieczyszczenia, dostając się do wnętrza samochodu, mogą negatywnie oddziaływać na kierowcę i pasażerów. Szczególnie w miastach, gdzie stężenie szkodliwych substancji jest bardzo wysokie, wybawieniem dla podróżujących staje się filtr kabinowy. Bosch oferuje ponad 170 typów filtrów kabinowych standardowych i z węglem aktywnym, pokrywając 80 proc. zapotrzebowania rynku.
Bosch oferuje ponad 170 typów filtrów kabinowych standardowych i z węglem aktywnym, pokrywając 80 proc. zapotrzebowania rynku. Fot. Bosch
Filtrowanie powietrza doprowadzanego do kabiny pojazdu stało się koniecznością. Dostające się do płuc pyły, kurz, sadze, bakterie, wirusy, pyłki roślin, ozon, związki siarki, związki azotu mogą powodować uczucie zmęczenia, katar sienny, łzawienie lub trudności w oddychaniu. Ma to zdecydowanie negatywny wpływ na refleks kierowców i często stanowi realne zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. W samochodach wyposażonych w filtr kabinowy kierowca ma wyższy komfort prowadzenia, gdyż jest bardziej skoncentrowany, a tym samym gwarantuje większe bezpieczeństwo.
Kiedy wymieniać?
Wielu użytkowników samochodów zapomina o wymianie filtra kabinowego. Zazwyczaj jest on wymieniany podczas okresowego przeglądu technicznego samochodu. Jednak zaleca się kontrolę stanu zanieczyszczenia filtra i ewentualną wymianę po przejechaniu 15 tys. km. Sygnałami do wymiany filtra są parowanie szyb i zauważalne zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego przez dmuchawę. Gdy poczujemy nieprzyjemny zapach w kabinie, z wymianą filtra nie możemy już dłużej zwlekać. Charakterystyczna woń spowodowana jest bowiem rozwojem bakterii w warstwach filtrujących.
Dobry filtr kabinowy, np. Bosch z węglem aktywnym, jest w stanie zatrzymać blisko 100 proc. alergicznych pyłków, ozonu, gazów i spalin oraz pyłów. Fot. Bosch
Zablokowany filtr kabinowy powoduje przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnych wypadkach jego przegrzanie.
Budowa filtra
Filtr kabinowy umieszczony jest w układzie wentylacji pojazdu przed wirnikiem dmuchawy, dodatkowo chroniąc go przed uszkodzeniem. Standardowy filtr kabinowy zbudowany jest z trzech warstw filtracyjnych – wstępnej, zatrzymującej największe cząstki zanieczyszczeń, mikrofazy zatrzymującej mikrocząstki, pyłki i bakterie oraz warstwy nośnej stabilizującej konstrukcję filtra. Warstwy te osadzone są w obudowie z tworzywa sztucznego.
Zanieczyszczenia, dostając się do wnętrza samochodu, mogą negatywnie oddziaływać na kierowcę i pasażerów. Szczególnie w miastach, gdzie stężenie szkodliwych substancji jest bardzo wysokie, wybawieniem dla podróżujących staje się filtr kabinowy. Fot. Bosch.
W filtrach kabinowych nie stosuje się wkładów papierowych, które po zawilgoceniu znacznie zmniejszają zdolność pochłaniania zanieczyszczeń i dokładność filtracji. Tzw. mikrofaza znacznie lepiej zachowuje się pod wypływem wilgoci i dodatkowo cechuje się także wysoką zdolnością pochłaniania pyłów przy zmniejszonej powierzchni roboczej. Poziom separacji zanieczyszczeń zależy od jakości filtra, a więc materiałów użytych jako warstwy filtracyjne, i stabilnej obudowy. Dobry filtr kabinowy, np. Bosch z węglem aktywnym, jest w stanie zatrzymać blisko 100 proc. alergicznych pyłków, ozonu, gazów i spalin oraz pyłów. Zarodniki i bakterie są filtrowane w 95 proc., a sadza – w 80 proc.
Filtry z węglem aktywnym
W trosce o ochronę zdrowia warto stosować filtr kabinowy z węglem aktywnym. Ma on tę samą wielkość, co filtr standardowy, a dodatkowo zatrzymuje szkodliwe gazy. Filtry te zbudowane są z czterech warstw. Filtr wstępny zatrzymuje większe cząsteczki zanieczyszczeń, mikrowłóknina filtruje najdrobniejsze pyłki, podkład włókninowy zapewnia stabilność konstrukcji filtra, natomiast węgiel aktywowany zatrzymuje szkodliwe dla zdrowia substancje gazowe, jak tlenki azotu czy ozon. Filtry kabinowe Bosch z węglem aktywowanym odznaczają się wysoką odpornością na upały, mróz i wilgoć. Oczyszczają powietrze ze wszystkich substancji drażniących, szkodliwych oraz nieprzyjemnie pachnących niemal w 100 proc., dzięki czemu skutecznie chronią zdrowie oraz podnoszą bezpieczeństwo i warunki jazdy. Filtry te umożliwiają jazdę z włączonym nawiewem lub klimatyzacją nawet w sytuacji bardzo dużego stężenia zanieczyszczeń na zewnątrz, np. przy jeździe w korku lub przejazdach przez tunele. Nawet w tak trudnych warunkach do wnętrza kabiny przedostaje się tylko świeże, oczyszczone z zanieczyszczeń powietrze. Bez zastosowania filtra z węglem aktywowanym stężenie substancji szkodliwych w kabinie może być nawet do sześciu razy większe niż na zewnątrz pojazdu.
Więcej informacji na temat filtrów kabinowych Bosch znajduje się pod adresem www.filtrybosch.pl. Serwis przekazuje informacje o ich budowie, działaniu, funkcjach. Na stronach internetowych umieszczone są również obszerne informacje na temat alergii, kataru siennego, astmy wraz z wskazówkami dla osób dotkniętych, kalendarzami pyleń itp. Użytkownicy znajdą tu również wyszukiwarkę filtrów właściwych dla danego typu pojazdu wraz z cennikiem, wykaz punktów sprzedaży, wykaz punktów gdzie można dokonać wymiany filtra na nowy oraz zestaw rysunkowych instrukcji montażu w poszczególnych samochodach.
Bosch radzi:
- Upewnij się, że podczas okresowego przeglądu pojazdu wymieniono filtr kabinowy.
- Zaleca się stosowanie filtrów kabinowych z węglem aktywnym, gdyż pochłaniają one szkodliwe gazy.
- Zanieczyszczony filtr kabinowy powoduje wzrost stężenia szkodliwych substancji i bakterii we wnętrzu pojazdu.
- Gdy poczujesz nieprzyjemny zapach, wymień filtr kabinowy jak najszybciej,
- W trosce o własne zdrowie, nie oszczędzaj na wymianie filtra, stosuj produkty renomowanych marek.
Komentarze (0)