Platforma Colibri z poszczególnymi modułami
Sądzę, że większość producentów farb przyzna mi rację, gdy stwierdzę, że najczęściej stosowana przez nich metoda mieszania farb w celu uzyskania koloru zamówionego przez klienta opiera się na korzystaniu z posiadanej palety odcieni barw. Często są one zgodne z normami międzynarodowymi typu RAL, NCS, Pantone, Eurotrend itp. – dla których ich laboratoria posiadają już sprawdzone w praktyce i zapisane „zatwierdzone i gwarantowane” receptury.
Jeżeli stosujecie to podejście, to chciałbym przestrzec: mimo że rozwiązanie to mogło się kiedyś dobrze sprawdzać, to nie ma czegoś takiego jak receptury o jakości gwarantowanej raz na zawsze! Uzgadnianie barw na podstawie katalogu niesie ze sobą ryzyko od samego początku – ten sam numer referencyjny w próbniku klienta w naszym może wyglądać zupełnie inaczej. Próbniki ulegają zużyciu mechanicznemu, ich kolory brudzą się lub po prostu blakną pod wpływem częstego przeglądania. Nawet jeśli unikniemy tego pierwszego potencjalnego problemu, korzystając z zatwierdzonych wizualnie próbek barw przypisanych do konkretnej receptury, to na drodze do upragnionego sukcesu czekają nas jeszcze inne niemiłe niespodzianki.
Prawdopodobnie zauważyliśmy już, że stosowane surowce nie zawsze mają idealne właściwości optyczne. Oczywiście w przypadku niektórych producentów farb główna przyczyna tej niezgodności leży w ich niezmordowanym poszukiwaniu nowych źródeł barwników i wybieraniu ich na podstawie kryterium najniższej ceny, zamiast najwyższej jakości. Jednak bez względu na wybranego dostawcę parametry pigmentu, takie jak intensywność barwy czy nawet czystość, potrafią się niestety różnić w jakimś stopniu w zależności od partii. Wszystkie te czynniki prowadzą w sposób nieunikniony do zakrojonej na szeroką skalę „kampanii prób i błędów”, rozczarowujących pomyłek w dopasowaniu barw czy mylących efektów metamerycznych, które niestety także mogą wpłynąć na proces produkcyjny i jego wydajność.
Czytając moje poprzednie artykuły opublikowane w „Nowoczesnym Warsztacie”, można było poznać podstawowe cechy systemu recepturowania Colibri opracowanego przez firmę Konica Minolta. Tak, przygotowywanie zoptymalizowanej i doskonale skalibrowanej palety barwników wymaga znormalizowania procesu, a w konsekwencji także zwiększonej dyscypliny technologicznej. Należy pamiętać, że wdrożenie tak zaawansowanego komputerowego systemu dopasowywania barw stanowi bez wątpienia wielki krok w stronę konsekwentnej poprawy wydajności, dającej gwarancję szybkiego zwrotu początkowych nakładów i trwałą przewagę nad konkurencją. Poniżej podaję kilka przykładów oszczędności, jakie poczynisz, gdy włączysz Colibri na stałe do swojej technologii.
W zależności od konkretnych warunków dopasowanie wizualne wymaga przeprowadzenia kilku prób laboratoryjnych. Doświadczony kolorysta potrzebuje wykonać przeciętnie 5-6 korekt, zanim barwa spełni oczekiwania klienta. Niektóre „złośliwe” odcienie barw mogą być jeszcze bardziej wymagające. Zatem, reasumując, oznacza to wiele godzin, czasem nawet dni, wytężonych starań, zaangażowanych materiałów i poświęconej energii – wszystko na marne. Jakaż strata finansowa! System Colibri pozwala na oszczędzenie przynajmniej 80% tych kosztów.
Kolorysta często wybiera pigmenty intuicyjnie, dlatego może poszukiwać nowych bez końca. W rezultacie jego paleta nieustannie się poszerza. Nierzadko liczba pigmentów stale posiadanych na stanie w różnych ilościach przekracza 30 lub więcej. Zatem na półkach leży bezprodukcyjnie dużo pieniędzy! System Colibri umożliwia ograniczenie zapasów magazynowych o 50%.
Powłoka musi być w stanie pokryć podkład warstwą o przepisanej grubości – jest to szczególnie ważne w przypadku farb przemysłowych. Aby zapewnić skuteczne krycie, koloryści często zwiększają łączną zawartość pigmentu w farbie, przekraczając poziom optymalny. W przeciwnym wypadku klient być może musiałby nałożyć więcej niż jedną warstwę, co na pewno doprowadziłoby do reklamacji. Colibri umożliwia optymalizację zawartości pigmentu. Często ilość nieefektywnie zastosowanego pigmentu wynosi 10%! Obliczmy sami, ile pieniędzy zaoszczędzilibyśmy dzięki Colibri, stosując choćby o 5% pigmentu mniej w swoich recepturach.
Zawsze, gdy na etapie produkcji należy dokonać dwu lub więcej korekt barw, podczas wytwarzania standardowych produktów na podstawie „sprawdzonych” receptur, coś jest nie tak. Albo z samymi recepturami lub z surowcami, albo z zastosowanymi technologiami. W końcu po wielu godzinach schnięcia próbki produkcyjne pokazują swój ostateczny kolor – wówczas widać, że wyeliminowanie każdej powtórki oznaczałoby konkretne oszczędności. Colibri poradzi sobie z korektami bez problemu i w rezultacie pomoże zwiększyć produktywność.
Jeżeli podczas produkcji pojawią się poważne problemy, producent może zostać z dużą ilością farby nieprzyjętej przez klienta z powodu niezadowalającej barwy. Nawet jeśli uda mu się zbyć ją po kosztach, świadomość utraconych zysków boli. Wszystkie inne czynniki, takie jak zapełnienie magazynu niesprzedaną farbą, która w końcu wysycha i wymaga kosztownej utylizacji, także stanowią olbrzymie straty. System Colibri umożliwia sensowne wykorzystanie odpadów w nowych recepturach. Jeżeli nie stać Państwa na inwestycję w system recepturowania barw, to proszę pomyśleć przez chwilę o jednym z ostatnich odrzuconych zamówień.
Należy wreszcie pamiętać, że każdy producent farb, który jest w stanie konsekwentnie dostarczać barwy o doskonałej jakości, zyska wkrótce dużo lepszą opinię wśród posiadanych i potencjalnych klientów niż jego konkurenci, którzy w mniejszym lub większym stopniu borykają się z problemem jakości produkcji. Już po kilku miesiącach stwierdzimy, że inwestycja w system Colibri była opłacalna. Colibri to klucz do sukcesu – pozwoli osiągnąć wydajność, o jakiej dotąd nie marzyłeś.
Jeżeli chcieliby Państwo dowiedzieć się więcej, proszę skontaktować się z naszym biurem regionalnym we Wrocławiu lub wysłać do nas e-mail. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.
Stanislav Šulla
Konica Minolta Sensing Europe B.V.
Sp. z o.o. Oddział w Polsce
ul. Skarbowców 23a
53-025 Wrocław
tel. 71 734 52 11
faks 71 734 52 10
info.poland@seu.konicaminolta.eu
www.konicaminolta.pl
Komentarze (0)