Części i regeneracja

ponad rok temu  16.03.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Odwiedzamy Highway International – producent i dystrybutor części do pojazdów użytkowych

Paweł Łysień, dyrektor operacyjny Highway International, i Rafał Blicharski, kierownik logistyki

Highway International, polski dostawca części do układów chłodzenia w pojazdach ciężarowych i autobusach, wprowadza na rynek nowe produkty. Od lutego w ofercie pojawiły się chłodnice spalin, czyli popularne EGR-y, do pojazdów marek MAN i Scania. Firma stawia również na rozwój specjalistycznych usług, jak regeneracja chłodnic dla Volvo Parts.

Highway International działa od ośmiu lat. Jest globalnym dystrybutorem TitanX Engine Cooling AB – szwedzkiego producenta chłodnic. Produkty tej marki są montowane w ośmiu kolejnych pojazdach nagradzanych tytułem Ciężarówki Roku (m.in. Scania New R, Mercedes-Benz New Actros, Volvo FH). Produkty dystrybuowane przez firmę z Krakowa pochodzą z tych samych fabryk i linii produkcyjnych.

Firma od zawsze związana z chłodzeniem
Centrala firmy, a więc biura i centrum dystrybucyjne o powierzchni 3,5 tys. m2, mieści się w Krakowie. Tu trafiają wyprodukowane w Szwecji chłodnice i inne elementy układu chłodzenia, stąd odbywa się dystrybucja do klientów krajowych i zagranicznych. Highway International prowadzi działalność handlową na wszystkich kontynentach.
– Co było dla nas pewnym zaskoczeniem, nasz produkt został znakomicie przyjęty przez rynki azjatyckie – mówi Rafał Blicharski, kierownik logistyki Highway International. – Kluczowe znaczenie dla tej grupy klientów ma fakt, że są to produkty oryginalne, takie same jak te zamontowane w ich pojazdach na pierwszym montażu. Klienci chcą kontynuacji – tej samej jakości i wydajności ich pojazdów.
Firma Highway International powstała w 2010 roku, jednak jej właściciele od dawna związani są z branżą automotive i segmentem termiki – prowadzili warsztat, hurtownię, byli także wyłącznym dystrybutorem Behr Hella Service na Polskę i sąsiednie kraje.
– Właściciele firmy, znając bardzo dobrze rynek producentów chłodnic, w trakcie rutynowej wizyty u dostawcy w Szwecji znaleźli w nim znakomitego partnera w biznesie. Najwyższa jakość, wyposażenie fabryk, ogromny potencjał produkcyjny i przede wszystkim dobre relacje i otwartość pracujących tam ludzi pozwoliły na wprowadzanie do oferty aftermarketowej szerokiego zakresu oryginalnych, pierwszomontażowych produktów TitanX. W ten sposób rozpoczęliśmy owocną i ciągle rosnącą współpracę z naszym najważniejszych partnerem – opowiada Paweł Łysień, dyrektor operacyjny firmy.
Warto zauważyć, że TitanX jest aktualnie największym na świecie dostawcą chłodnic do samochodów ciężarowych i autobusów z najobszerniejszym wolumenem produkcyjnym.
– Pierwszomontażowa jakość to ważny argument dla klientów – podkreśla P. Łysień. – Nasze produkty to chłodnice produkowane na tych samych liniach produkcyjnych co te, które trafiają do fabryk samochodów ciężarowych i autobusów, nie różnią się niczym, a przede wszystkim zachowują te same parametry jakościowe i wydajnościowe. Podczas kilku wizyt w jednej ze szwedzkich fabryk w miejscowości Mjallby byłem pod wrażeniem centrum badawczo-rozwojowego z aparaturą potrafiącą zmierzyć wydajność cieplną, odporność na drgania, korozję czy zachowanie chłodnicy pod wpływem pędu powietrza w tunelu aerodynamicznym.
Dystrybucja produktów Highway International w kraju odbywa się przez duże sieci, m.in. Inter Cars, Opoltrans, Martex, Autos czy Europart. Firma współpracuje też z dużymi warsztatami – specjalistami w dziedzinie napraw i regeneracji chłodnic. Rosnącą gałąź oferty stanowią elementy układu chłodzenia do pojazdów typu off-road: maszyn górniczych, rolniczych, generatorów czy maszyn budowlanych.
– O ile w przypadku chłodnic ciężarowych nie docieramy bezpośrednio do klientów ostatecznych, o tyle w tej drugiej kategorii produktów staramy się być bliżej finalnego odbiorcy – dodaje Rafał Blicharski. – Chodzi tutaj o specyfikę tej branży i częsty brak produktów tego typu w ofertach dużych sieci.
Logistyka to w branży automotive bardzo istotny aspekt. Highway International ma zarówno klientów zamawiających towar według prognoz czy harmonogramów dostaw, jak i takich, którzy zamawiają „na już”, bo gdzieś tam czeka klient z zepsutym pojazdem. Dlatego firma stawia na wysoką dostępność produktów. 
– Hale mamy zapełnione w 90%. Kilka razy w roku magazyny rotują. Utrzymujemy dostępność produktów na poziomie 98% – podkreśla kierownik logistyki. – Zauważyliśmy, że wysoka dostępność to jeden z kluczowych elementów wskazywanych przez klientów podczas badań satysfakcji. Dlatego na to stawiamy, rozbudowując ofertę i zapasy.
O ile wysoka dostępność to rzecz w pewnym sensie do wypracowania, o tyle bardzo imponujący wydaje się fakt, że w firmie Highway International można zamówić dowolną (!) chłodnicę do nawet najbardziej nietypowych pojazdów wg ściśle określonych przez klienta wymagań. Ma to głównie zastosowanie w branży budowlanej, rolniczej czy górniczej. Pracownicy obsługi klienta zbierają informacje o cechach charakterystycznych produktu (przeznaczeniu, wymiarach, środowisku pracy), a wyspecjalizowana fabryka dostarcza go w ciągu 2-4 dni.
– Nowe linie produktowe, otwarcie na nowe produkty projektowane z uwzględnieniem coraz ostrzejszych wymagań środowiskowych (np. chłodnice spalin), odwaga w podejmowaniu nowych wyzwań prowadzą nas do ciągłego i coraz szybszego wzrostu – mówi Paweł Łysień. – W 2017 roku w stosunku do roku 2016 urośliśmy aż o 30%, w ciągu trzech ostatnich lat stworzyliśmy też kilkanaście nowych miejsc pracy.
Największym rynkiem zbytu firmy z Krakowa jest oczywiście Polska z bardzo prężnie działającymi branżami transportową i przemysłową. Kolejne ważne rynki w Europie to Holandia, Francja, Włochy, Węgry, Hiszpania. Klienci Highway pochodzą również z Bliskiego Wschodu, Ameryki Południowej czy odległych Tajlandii i Korei Południowej.

Rosną wymagania. Producent odpowiada
Wobec producentów elementów układów chłodzenia wymagania wciąż rosną. Część z nich wynika z norm Euro 6. Pierwszomontażowy dostawca musi sprostać oczekiwaniom producentów pojazdów i projektować swoje wyroby w zgodzie z wszelkimi normami.
Ciekawostka – nie każdy pewnie wie, że dobra chłodnica w samochodzie ciężarowym może dać nawet kilkunastoprocentowe oszczędności w zużyciu paliwa. Po przeliczeniu w ujęciu rocznym wychodzi naprawdę istotna kwota. Pojawia się więc pytanie – dobra chłodnica, czyli jaka? Na co zwrócić uwagę?
– Faktem jest, że większość chłodnic z zewnątrz wygląda podobnie. Różnice tkwią w jakości materiału, rodzaju użytych stopów, jego odporności korozyjnej – to wszystko wpływa na wydajność cieplną, a więc jakość chłodzenia silnika samochodu – wyjaśnia Paweł Łysień. – Nieco łatwiej znaleźć różnice wewnątrz. Przekrój chłodnicy jest często miażdżącym dowodem na to, skąd biorą się gorsze osiągi pojazdów czy niższa trwałość ich silników.
Oglądamy dwie chłodnice w przekroju: – W wielu tańszych rozwiązaniach chłodnica nie posiada wewnątrz specjalnych turbulatorów lub ich wykonanie znacząco odbiega od oryginalnego rozwiązania. Turbulatory zapewniają prawidłowy przepływ powietrza lub cieczy przez chłodnicę – precyzuje.
Czy na rynku części zamiennych chłodnice do pojazdów użytkowych to produkt, którego często poszukują klienci? Czy układ chłodzenia w ciężarówkach jest systemem awaryjnym?
– Pamiętajmy, że zazwyczaj każda kolizja samochodu kończy się mniejszym bądź większym uszkodzeniem chłodnicy. Chłodnica klimatyzacji czy intercooler są usytuowane niemal na pierwszej linii ognia. Chłodnice aluminiowe są trudne do reperowania w porównaniu ze stosowanymi kiedyś częściej miedziano-mosiężnymi. Oczywisty jest też fakt, że żywotność tych produktów jest ograniczona i zazwyczaj czas eksploatacji chłodnicy jest krótszy niż pojazdu – mówi dyrektor Łysień. 
Rafał Blicharski dodaje: – Zdarzają się różne sytuacje. Kilka lat temu na rynku pojawił się bardzo agresywny płyn chłodniczy, który niszczył również te elementy, a właścicieli aut zmuszał do poszukiwań chłodnic na rynku aftermarketowym.

Regeneracja
Highway International obecny jest również w segmencie regeneracji chłodnic.
– Chłodnice regenerowane ze względu na niższą cenę i walory środowiskowe procesu mają na rynku coraz większe znaczenie – opowiada Paweł Łysień. – Od 2014 roku w Krakowie, w specjalnej hali produkcyjnej prowadzimy regenerację chłodnic cieczy i powietrza, a naszym wyłącznym partnerem jest Volvo Parts. Volvo gromadzi stare chłodnice wymieniane w swojej sieci serwisowej w całej Europie i dostarcza je do nas. Tutaj odzyskujemy komponenty, które można użyć ponownie. Plastikowe zbiorniki chłodnic cieczy są myte i czyszczone, a aluminiowe intercoolera są odcinane, naprawiane i piaskowane. Montujemy nowy rdzeń, uszczelki, elementy połączeniowe, śruty, nity, zawleczki – produkowane i dostarczane przez TitanX.
Zregenerowany w Krakowie produkt trafia do Centrum Dystrybucyjnego Volvo Parts w Belgii, tam jest dystrybuowany na całą Europę i nie tylko. Chłodnice regenerowane, zanim trafiły do sieci Volvo, były testowane w zakładach produkcyjnych we wspomnianym Centrum Badawczo-Rozwojowym TitanX i sprostały tym samym wymaganiom cieplnym, wytrzymałościowym czy antykorozyjnym co wyroby dostarczane do produkcji nowych ciężarówek.
– Wkrótce rozpoczynamy nowy projekt i współpracę w dziedzinie regeneracji z koncernem Renault – podkreśla dyrektor.

Nowości w ofercie
W marcu w ofercie firmy pojawiły się chłodnice spalin do ciężarówek marek MAN i Scania, tzw. EGR-y to produkt, na który jest duże zapotrzebowanie na rynku.
– W naszej ofercie są zarówno nowe chłodnice, jak i poddane regeneracji. EGR-y są sprzedawane z kompletnymi zestawami naprawczymi – dodaje Rafał Blicharski.

Tekst i zdjęcia: Piotr Łukaszewicz

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

W wielu tańszych rozwiązaniach chłodnica nie ma wewnątrz specjalnych turbulatorów lub ich wykonanie znacząco odbiega od oryginalnego rozwiązania. Turbulatory zapewniają prawidłowy przepływ powietrza lub cieczy przez chłodnicę
Centrum dystrybucyjne Highway International to m.in. magazyn o powierzchni 3,5 tys. m2, na który składają się regały wysokiego składowania i antresola. W firmie zatrudnionych jest 30 osób. W magazynie pracuje 6 wykwalifikowanych magazynierów
Centrum dystrybucyjne Highway International to m.in. magazyn o powierzchni 3,5 tys. m2, na który składają się regały wysokiego składowania i antresola. W firmie zatrudnionych jest 30 osób. W magazynie pracuje 6 wykwalifikowanych magazynierów
Centrum dystrybucyjne Highway International to m.in. magazyn o powierzchni 3,5 tys. m2, na który składają się regały wysokiego składowania i antresola. W firmie zatrudnionych jest 30 osób. W magazynie pracuje 6 wykwalifikowanych magazynierów
Zregenerowana chłodnica dla Volvo Parts
Ten wkład jest najczęściej wymieniany w chłodnicach spalin. Obok produkt gotowy do sprzedaży
Ten wkład jest najczęściej wymieniany w chłodnicach spalin. Obok produkt gotowy do sprzedaży

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony