Paweł Łysień, dyrektor operacyjny Highway International, i Rafał Blicharski, kierownik logistyki
Highway International, polski dostawca części do układów chłodzenia w pojazdach ciężarowych i autobusach, wprowadza na rynek nowe produkty. Od lutego w ofercie pojawiły się chłodnice spalin, czyli popularne EGR-y, do pojazdów marek MAN i Scania. Firma stawia również na rozwój specjalistycznych usług, jak regeneracja chłodnic dla Volvo Parts.
Highway International działa od ośmiu lat. Jest globalnym dystrybutorem TitanX Engine Cooling AB – szwedzkiego producenta chłodnic. Produkty tej marki są montowane w ośmiu kolejnych pojazdach nagradzanych tytułem Ciężarówki Roku (m.in. Scania New R, Mercedes-Benz New Actros, Volvo FH). Produkty dystrybuowane przez firmę z Krakowa pochodzą z tych samych fabryk i linii produkcyjnych.
Firma od zawsze związana z chłodzeniem
Centrala firmy, a więc biura i centrum dystrybucyjne o powierzchni 3,5 tys. m2, mieści się w Krakowie. Tu trafiają wyprodukowane w Szwecji chłodnice i inne elementy układu chłodzenia, stąd odbywa się dystrybucja do klientów krajowych i zagranicznych. Highway International prowadzi działalność handlową na wszystkich kontynentach.
– Co było dla nas pewnym zaskoczeniem, nasz produkt został znakomicie przyjęty przez rynki azjatyckie – mówi Rafał Blicharski, kierownik logistyki Highway International. – Kluczowe znaczenie dla tej grupy klientów ma fakt, że są to produkty oryginalne, takie same jak te zamontowane w ich pojazdach na pierwszym montażu. Klienci chcą kontynuacji – tej samej jakości i wydajności ich pojazdów.
Firma Highway International powstała w 2010 roku, jednak jej właściciele od dawna związani są z branżą automotive i segmentem termiki – prowadzili warsztat, hurtownię, byli także wyłącznym dystrybutorem Behr Hella Service na Polskę i sąsiednie kraje.
– Właściciele firmy, znając bardzo dobrze rynek producentów chłodnic, w trakcie rutynowej wizyty u dostawcy w Szwecji znaleźli w nim znakomitego partnera w biznesie. Najwyższa jakość, wyposażenie fabryk, ogromny potencjał produkcyjny i przede wszystkim dobre relacje i otwartość pracujących tam ludzi pozwoliły na wprowadzanie do oferty aftermarketowej szerokiego zakresu oryginalnych, pierwszomontażowych produktów TitanX. W ten sposób rozpoczęliśmy owocną i ciągle rosnącą współpracę z naszym najważniejszych partnerem – opowiada Paweł Łysień, dyrektor operacyjny firmy.
Warto zauważyć, że TitanX jest aktualnie największym na świecie dostawcą chłodnic do samochodów ciężarowych i autobusów z najobszerniejszym wolumenem produkcyjnym.
– Pierwszomontażowa jakość to ważny argument dla klientów – podkreśla P. Łysień. – Nasze produkty to chłodnice produkowane na tych samych liniach produkcyjnych co te, które trafiają do fabryk samochodów ciężarowych i autobusów, nie różnią się niczym, a przede wszystkim zachowują te same parametry jakościowe i wydajnościowe. Podczas kilku wizyt w jednej ze szwedzkich fabryk w miejscowości Mjallby byłem pod wrażeniem centrum badawczo-rozwojowego z aparaturą potrafiącą zmierzyć wydajność cieplną, odporność na drgania, korozję czy zachowanie chłodnicy pod wpływem pędu powietrza w tunelu aerodynamicznym.
Dystrybucja produktów Highway International w kraju odbywa się przez duże sieci, m.in. Inter Cars, Opoltrans, Martex, Autos czy Europart. Firma współpracuje też z dużymi warsztatami – specjalistami w dziedzinie napraw i regeneracji chłodnic. Rosnącą gałąź oferty stanowią elementy układu chłodzenia do pojazdów typu off-road: maszyn górniczych, rolniczych, generatorów czy maszyn budowlanych.
– O ile w przypadku chłodnic ciężarowych nie docieramy bezpośrednio do klientów ostatecznych, o tyle w tej drugiej kategorii produktów staramy się być bliżej finalnego odbiorcy – dodaje Rafał Blicharski. – Chodzi tutaj o specyfikę tej branży i częsty brak produktów tego typu w ofertach dużych sieci.
Logistyka to w branży automotive bardzo istotny aspekt. Highway International ma zarówno klientów zamawiających towar według prognoz czy harmonogramów dostaw, jak i takich, którzy zamawiają „na już”, bo gdzieś tam czeka klient z zepsutym pojazdem. Dlatego firma stawia na wysoką dostępność produktów.
– Hale mamy zapełnione w 90%. Kilka razy w roku magazyny rotują. Utrzymujemy dostępność produktów na poziomie 98% – podkreśla kierownik logistyki. – Zauważyliśmy, że wysoka dostępność to jeden z kluczowych elementów wskazywanych przez klientów podczas badań satysfakcji. Dlatego na to stawiamy, rozbudowując ofertę i zapasy.
O ile wysoka dostępność to rzecz w pewnym sensie do wypracowania, o tyle bardzo imponujący wydaje się fakt, że w firmie Highway International można zamówić dowolną (!) chłodnicę do nawet najbardziej nietypowych pojazdów wg ściśle określonych przez klienta wymagań. Ma to głównie zastosowanie w branży budowlanej, rolniczej czy górniczej. Pracownicy obsługi klienta zbierają informacje o cechach charakterystycznych produktu (przeznaczeniu, wymiarach, środowisku pracy), a wyspecjalizowana fabryka dostarcza go w ciągu 2-4 dni.
– Nowe linie produktowe, otwarcie na nowe produkty projektowane z uwzględnieniem coraz ostrzejszych wymagań środowiskowych (np. chłodnice spalin), odwaga w podejmowaniu nowych wyzwań prowadzą nas do ciągłego i coraz szybszego wzrostu – mówi Paweł Łysień. – W 2017 roku w stosunku do roku 2016 urośliśmy aż o 30%, w ciągu trzech ostatnich lat stworzyliśmy też kilkanaście nowych miejsc pracy.
Największym rynkiem zbytu firmy z Krakowa jest oczywiście Polska z bardzo prężnie działającymi branżami transportową i przemysłową. Kolejne ważne rynki w Europie to Holandia, Francja, Włochy, Węgry, Hiszpania. Klienci Highway pochodzą również z Bliskiego Wschodu, Ameryki Południowej czy odległych Tajlandii i Korei Południowej.
Rosną wymagania. Producent odpowiada
Wobec producentów elementów układów chłodzenia wymagania wciąż rosną. Część z nich wynika z norm Euro 6. Pierwszomontażowy dostawca musi sprostać oczekiwaniom producentów pojazdów i projektować swoje wyroby w zgodzie z wszelkimi normami.
Ciekawostka – nie każdy pewnie wie, że dobra chłodnica w samochodzie ciężarowym może dać nawet kilkunastoprocentowe oszczędności w zużyciu paliwa. Po przeliczeniu w ujęciu rocznym wychodzi naprawdę istotna kwota. Pojawia się więc pytanie – dobra chłodnica, czyli jaka? Na co zwrócić uwagę?
– Faktem jest, że większość chłodnic z zewnątrz wygląda podobnie. Różnice tkwią w jakości materiału, rodzaju użytych stopów, jego odporności korozyjnej – to wszystko wpływa na wydajność cieplną, a więc jakość chłodzenia silnika samochodu – wyjaśnia Paweł Łysień. – Nieco łatwiej znaleźć różnice wewnątrz. Przekrój chłodnicy jest często miażdżącym dowodem na to, skąd biorą się gorsze osiągi pojazdów czy niższa trwałość ich silników.
Oglądamy dwie chłodnice w przekroju: – W wielu tańszych rozwiązaniach chłodnica nie posiada wewnątrz specjalnych turbulatorów lub ich wykonanie znacząco odbiega od oryginalnego rozwiązania. Turbulatory zapewniają prawidłowy przepływ powietrza lub cieczy przez chłodnicę – precyzuje.
Czy na rynku części zamiennych chłodnice do pojazdów użytkowych to produkt, którego często poszukują klienci? Czy układ chłodzenia w ciężarówkach jest systemem awaryjnym?
– Pamiętajmy, że zazwyczaj każda kolizja samochodu kończy się mniejszym bądź większym uszkodzeniem chłodnicy. Chłodnica klimatyzacji czy intercooler są usytuowane niemal na pierwszej linii ognia. Chłodnice aluminiowe są trudne do reperowania w porównaniu ze stosowanymi kiedyś częściej miedziano-mosiężnymi. Oczywisty jest też fakt, że żywotność tych produktów jest ograniczona i zazwyczaj czas eksploatacji chłodnicy jest krótszy niż pojazdu – mówi dyrektor Łysień.
Rafał Blicharski dodaje: – Zdarzają się różne sytuacje. Kilka lat temu na rynku pojawił się bardzo agresywny płyn chłodniczy, który niszczył również te elementy, a właścicieli aut zmuszał do poszukiwań chłodnic na rynku aftermarketowym.
Regeneracja
Highway International obecny jest również w segmencie regeneracji chłodnic.
– Chłodnice regenerowane ze względu na niższą cenę i walory środowiskowe procesu mają na rynku coraz większe znaczenie – opowiada Paweł Łysień. – Od 2014 roku w Krakowie, w specjalnej hali produkcyjnej prowadzimy regenerację chłodnic cieczy i powietrza, a naszym wyłącznym partnerem jest Volvo Parts. Volvo gromadzi stare chłodnice wymieniane w swojej sieci serwisowej w całej Europie i dostarcza je do nas. Tutaj odzyskujemy komponenty, które można użyć ponownie. Plastikowe zbiorniki chłodnic cieczy są myte i czyszczone, a aluminiowe intercoolera są odcinane, naprawiane i piaskowane. Montujemy nowy rdzeń, uszczelki, elementy połączeniowe, śruty, nity, zawleczki – produkowane i dostarczane przez TitanX.
Zregenerowany w Krakowie produkt trafia do Centrum Dystrybucyjnego Volvo Parts w Belgii, tam jest dystrybuowany na całą Europę i nie tylko. Chłodnice regenerowane, zanim trafiły do sieci Volvo, były testowane w zakładach produkcyjnych we wspomnianym Centrum Badawczo-Rozwojowym TitanX i sprostały tym samym wymaganiom cieplnym, wytrzymałościowym czy antykorozyjnym co wyroby dostarczane do produkcji nowych ciężarówek.
– Wkrótce rozpoczynamy nowy projekt i współpracę w dziedzinie regeneracji z koncernem Renault – podkreśla dyrektor.
Nowości w ofercie
W marcu w ofercie firmy pojawiły się chłodnice spalin do ciężarówek marek MAN i Scania, tzw. EGR-y to produkt, na który jest duże zapotrzebowanie na rynku.
– W naszej ofercie są zarówno nowe chłodnice, jak i poddane regeneracji. EGR-y są sprzedawane z kompletnymi zestawami naprawczymi – dodaje Rafał Blicharski.
Tekst i zdjęcia: Piotr Łukaszewicz
Komentarze (0)