
Rynek motoryzacyjny w Polsce wyróżnia się jedną z najwyższych średnich wieku pojazdów w Europie. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców nasze auta osobowe mają średnio ponad 14 lat, a ponad 70% pojazdów więcej niż 10 lat. Oznacza to określone potrzeby klientów, w tym chęć zakupu produktów bardzo dobrej jakości, ale za rozsądną cenę.
Zdecydowana większość klientów warsztatów porusza się autami, które mają za sobą długą historię eksploatacji, często z wieloma właścicielami i zróżnicowanymi warunkami użytkowania. Dla serwisów oznacza to konieczność dostosowania usług do specyfiki starszych silników, bo mają one zupełnie inne potrzeby niż nowoczesne jednostki. Oznacza to również możliwość zaoferowania tym klientom produktów, które obecnie zdobywają silną pozycję się na rynku. Produktów olejowych o jakości droższych płynów, ale zachęcających ceną osoby potrzebujące po prostu solidnego serwisu.
Starszy samochód to inne potrzeby serwisowe
W miarę upływu lat silnik eksploatowanego pojazdu ulega stopniowemu zużyciu. Częściej pojawiają się wycieki, rośnie ryzyko osadów i nagaru, a niektóre komponenty tracą pierwotne właściwości. Jak pokazuje prognoza z niedawnego raportu GIPA, do 2027 r. średni wiek auta w Polsce będzie wynosił nawet 14,5 roku (obecnie to 13,6). Co więcej, obecnie średni przebieg samochodu w Polsce to ponad 170 tys. kilometrów. Auta te mają zatem już pewną historię serwisową. Właśnie dlatego dobór właściwego oleju silnikowego staje się tak istotny. Dla wielu właścicieli aut liczą się przede wszystkim niezawodność i koszt serwisu, co przekłada się na poszukiwanie produktów łączących odpowiednią jakość i dostępność cenową.
Jakie oleje dla starszych silników?
Oleje przeznaczone do starszych silników powinny charakteryzować się zdolnością do utrzymywania czystości, skutecznym uszczelnianiem i ochroną przed zużyciem. Ważne jest również, aby dobrze radziły sobie z wysoką temperaturą pracy i obecnością osadów. Właśnie na te potrzeby odpowiadają oleje z linii Petronas Syntium X. Choć marka jest szeroko znana z zaawansowanych technologii stosowanych w sportach motorowych, linia Syntium X została zaprojektowana z myślą o codziennych potrzebach kierowców, którzy poruszają się samochodami starszego typu.
Na gamę Syntium X składają się oleje bazujące na autorskim oleju bazowym Etro oraz zestawie dodatków, które wspierają trwałość i efektywność starszych jednostek napędowych. Dostępność 6 klas lepkości – od 0W-20 po 10W-40 – pozwala warsztatom dobrać olej do konkretnego modelu i przebiegu.
Co to oznacza dla warsztatów?
Wprowadzenie do oferty oleju, który odpowiada na realną strukturę rynku samochodowego, to krok w stronę budowania zaufania klienta. Kierowcy docenią fachowe doradztwo i indywidualne podejście – a to właśnie oferuje możliwość pracy z linią produktową przeznaczoną dla aut powyżej 10 lat. Co więcej, warsztaty zyskują narzędzie do standaryzacji oferty: jeden produkt może być zastosowany w wielu popularnych modelach samochodów.
– Z punktu widzenia praktyki serwisowej i rozmów z naszą siecią warsztatową mogę wskazać szereg mocnych stron wdrażania do oferty olejów na każdą kieszeń. Przede wszystkim to lepsze dopasowanie usługi do stanu technicznego pojazdu – mówi Adam Bober, market manager Petronas Lubricants Polska. – To również oferowanie klientom przystępnej cenowo oferty serwisowej. Na polskim rynku wśród warsztatów niezależnych to bardzo ważny czynnik. Biznesowo to też korzystanie z dobrodziejstw opinii o marce premium, ale sprzedając produkt atrakcyjniejszy cenowo.
Oczywiście oleje takie jakie Syntium X przeznaczone są również dla aut młodszych, bo to pełnowartościowe produkty. Zatem jeśli klienci szybciej zrezygnują z ASO na rzecz serwisów niezależnych, jak najbardziej można im oferować też taki produkt. Warto wspomnieć, że w przypadku Syntium X to olej atrakcyjny marżowo. Dla warsztatów jest to więc ookazja do efektywniejszego rozliczania się bez straszenia klienta wysoką ceną.
Wiek parku pojazdów jako wyzwanie i szansa
Warsztaty w Polsce coraz częściej mierzą się z koniecznością serwisowania pojazdów 15-, a nawet 20-letnich. Wracając do wspomnianego raportu GIPA, przewiduje się, że w 2027 r. aut mających na karku ponad dekadę będzie prawie 14 milionów! To pojazdy wciąż sprawne, ale wymagające większej troski i indywidualnego podejścia. Często ich właściciele nie chcą inwestować w najdroższe rozwiązania, ale jednocześnie oczekują trwałości i bezpieczeństwa. Produkty takie jak Syntium X wypełniają lukę pomiędzy najtańszymi olejami niskiej jakości a drogimi produktami premium.
– Syntium X to produkt stosunkowo nowy na rynku, wdrożony właśnie w celu odpowiedzi na potrzeby kierowców. Jak pokazują raporty, dość szybko na znaczeniu zyskuje kryterium cenowe, jeśli chodzi o oleje. Wcześniej zawsze było to domeną rynku oponiarskiego, a jednak coraz częściej dotyczy płynów eksploatacyjnych. Już niemal 40% kierowców zapytanych przez GIPA o to, czym kierują się, wymieniając olej, wskazuje cenę. Przez rok ten poziom wzrósł o 6%. To wiele mówi o tym, na co powinny zwrócić uwagę warsztaty, my chętnie dostarczymy im dobry produkt – podsumowuje Adam Bober.
Podsumowanie
Rynek samochodowy w Polsce jest wyjątkowy ze względu na dużą liczbę starszych pojazdów. Dla warsztatów to nie tylko wyzwanie techniczne, ale i szansa na zbudowanie oferty skrojonej pod dominującą grupę klientów. Oleje klasy „affordable” o wysokiej jakości, jak Petronas Syntium X, mogą stanowić solidne wsparcie w codziennej pracy serwisowej, jednocześnie zapewniając klientom poczucie, że ich samochody są w dobrych rękach. Warto więc, aby w ofercie warsztatu znalazło się miejsce na produkty odpowiadające rzeczywistym potrzebom rynku. Jest to również szczególnie istotne, jeśli warsztat chce zapewnić sobie miejsce na rynku w perspektywie kilku kolejnych lat.
Komentarze (0)