Części i regeneracja

ponad rok temu  30.01.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Okładziny cierne, cz. 9

– demontaż okładzin do hamulców bębnowych do pojazdów użytkowych. Kontynuujemy cykl artykułów traktujących o okładzinach ciernych. Tekst powstał na podstawie materiałów udostępnionych przez największego na świecie producenta komponentów układu hamulcowego, grupę TMD Friction – właściciela marki Textar.

Demontaż zużytych okładzin hamulcowych
Do wypchnięcia nitów należy użyć nitownicy, najlepiej z napędem hydraulicznym. Narzędzie do wypychania musi pasować pod względem średnicy do średnicy nitu. Dzisiejsze urządzenia do wyciągania nitów są uniwersalne i mogą być używane zarówno do nitów rurkowych, jak i półrurkowych. Użycie nieodpowiedniego urządzenia może spowodować uszkodzenie szczęk hamulcowych.


Inne możliwości
Jeżeli nie ma możliwości skorzystania z nitownicy lub do usunięcia są nity pełne, zalecamy wykonać czynności pokazane na ryskunku 2.

Zdrowie i środki bezpieczeństwa
Pył hamulcowy jest szkodliwy dla zdrowia. Należy stosować zalecane przepisami moce ssania rzędu 40 i 50 m3/h. Należy bezwzględnie unikać demontażu hamulców kół z wykorzystaniem sprężonego powietrza oraz należy unikać czyszczenia hamulców kół suchymi szczotkami. Zaleca się czyszczenie czystą wodą bez dodatków chemicznych. Środki czyszczące mogą negatywnie wpłynąć na działanie hamulców.

Kontrola i przygotowanie szczęk hamulcowych
1. Skontrolować szczęki hamulcowe.
2. Wyczyścić szczęki w odpowiednim przyrządzie z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa.
3. W razie potrzeby pokryć szczęki środkiem antykorozyjnym odpornym na działanie wysokiej temperatury.

Kontrola wklęsłości powierzchni nośnej okładziny
Szczęki hamulcowe muszą dobrze przylegać do materiału nośnego, tzn. tarcza nośna nie może być wklęsła. Szczęka hamulcowa jako całość nie może być skrzywiona, a promień powierzchni przylegającej nie może być ani za mały, ani za duży. Średnica otworu na nit nie może być większa o więcej niż 0,6 mm od znamionowej średnicy nitu (DIN 7513). Można to łatwo sprawdzić za pomocą sprawdzianu do otworów na nity. Szczęki hamulcowe muszą być dokładnie wyczyszczone, np. metodą piaskowania (nie stosować tej metody do czyszczenia szczęk aluminiowych) lub za pomocą szlifierki do szczęk. Powierzchnię przylegania można też powlec środkiem antykorozyjnym, przy czym musi być on odporny na działanie wysokiej temperatury. Następnie można założyć szczęki.

W kolejnym numerze „Nowoczesnego Warsztatu” – montaż okładzin do hamulców bębnowych do pojazdów użytkowych.

Na podstawie materiałów Textar

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony