Paliwa i oleje

ponad rok temu  05.01.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Oleje o obniżonej lepkości

Szczególnie na rynku samochodów osobowych, lekkich samochodów dostawczych i pojazdów użytkowych istnieje tendencja do stosowania olejów o obniżonej lepkości. Poprosiliśmy Marka Crossleya, członka zespołu pomocy technicznej Millers Oils, o wyjaśnienie tego trendu.

- Po pierwsze, czym jest lepkość i dlaczego jest ważna?
Lepkość to „grubość” oleju, jest jego ważną cechą. Decyduje o grubości i wytrzymałości filmu olejowego, co ma kluczowe znaczenie dla redukcji tarcia i utrzymania powierzchni metalowych w pewnej odległości.

- Im „grubszy”, bardziej lepki olej, tym lepszy?
Nie, to jeden z mitów. Olej musi być odpowiedni do zastosowania. Ten o wysokiej lepkości lub „grubszy” niekoniecznie jest lepszy, ponieważ jeśli lepkość jest zbyt wysoka, może powodować zbyt duże straty mocy, wytwarzać zbyt dużo ciepła czy źle smarować przy rozruchu.
Jeśli lepkość jest zbyt niska, grozi to uszkodzeniem filmu olejowego i niewystarczająco skutecznym smarowaniem, co w efekcie prowadzi do wystąpienia bezpośredniego tarcia między komponentami, ich szybszego zużycia, a także zanieczyszczenia oleju.
Ważne jest, aby wybrać do swojego pojazdu olej o odpowiedniej lepkości, a to zależy od konstrukcji silnika lub skrzyni biegów oraz od sposobu użytkowania. Zawsze zalecamy klientom sprawdzenie specyfikacji OEM lub użycie naszego konfiguratora, aby dobrać odpowiedni olej dla swojego pojazdu.

- Czy to prawda, że oleje stają się „cieńsze”?

Tak, lepkość olejów spełniających najnowsze specyfikacje producentów pojazdów jest ogólnie niższa niż kilka lat temu. Wynika to z udoskonaleń w technologii dodatków stosowanych w olejach i dążenia do redukcji zużycia paliwa.
Nowoczesna technologia pozwala na stosowanie olejów bazowych o niższej lepkości, ponieważ dodatki mogą zapewnić dodatkowe smarowanie wymagane do ochrony elementów silnika. To pozwala nam na stosowanie olejów o niższej lepkości, które wymagają od pompy mniej energii, by dotrzeć do wszystkich zakamarków silnika – dobrym porównaniem jest ilość energii, jaka jest potrzebna do wyciśnięcia butelki wody w albo do butelki syropu – a to przekłada się na większą oszczędność paliwa i oszczędności dla klientów.
Zazwyczaj przejście z oleju silnikowego 10W-40 na 5W-30 wykazuje poprawę zużycia paliwa o około 1-2%.

- Jakiego rodzaju oszczędności możemy oczekiwać w typowych silnikach ciężarówek?
Nawet biorąc pod uwagę różnicę kosztów między olejem 10W-40 a droższym olejem 5W-30, ze względu na dużą liczbę kilometrów pokonywanych każdego roku i koszt paliwa, średnia roczna oszczędność na ciężarówkę może wynieść ponad 5000 zł.

- Dziękuję za rozmowę.

Wywiad pochodzi z numeru 06/2020 Nowoczesnego Warsztatu

GALERIA ZDJĘĆ

Oleje o obniżonej lepkości

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony