Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Oleje silnikowe
– syntetyczny znaczy lepszy? (2)

Ekonomia olejów syntetycznych

Jak już wspomnieliśmy w pierwszej części artykułu, światowy rynek olejów silnikowych dla motoryzacji jest nadal zdominowany przez mineralne środki smarne. Dlaczego? - Z kilku powodów – mówi Kevin Chinn, ekspert ds. środków smarnych ExxonMobil. - Po pierwsze, wielu ludzi nie jest świadomych korzyści, jakie dają oleje syntetyczne. Po drugie, taniej jest na początku zalać silnik zwykłym olejem. To prawda, że oleje syntetyczne są droższe od zwykłych. Jednak, w porównaniu z mineralnymi środkami smarnymi, syntetyki szybciej docierają do punktów smarowania, a dzięki temu silnik jest lepiej zabezpieczony przed uszkodzeniami. - Tak więc, gdy wyższy koszt początkowy syntetyków może odstraszyć część kierowców, to długoterminowe korzyści, z perspektywy wydajności i finansów, są warte inwestycji – mówi ekspert ExxonMobil.

Dzisiejsze samochody
W ciągu ostatnich lat bardzo zmieniły się trendy w motoryzacji i preferencje kierowców. Wzrosło zainteresowanie wysokowydajnymi silnikami z turbodoładowaniem i samochodami typu SUV. Poprawiła się również ochrona silników przed zużyciem, na co wpływa używanie olejów syntetycznych. Jak wynika z raportu rynku motoryzacyjnego GIPA, Polacy zmieniają samochód równie często jak kilka lat temu, średnio co cztery i pół roku, ale za to częściej kupują auto z drugiej ręki. W rezultacie, statystyczny samochód osobowy na polskiej drodze ma nieco ponad dziesięć lat i około 124 000 przebiegu.



Producenci samochodów projektują silniki z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, która zmniejsza zużycie paliwa, wydłuża okresy pomiędzy kolejnymi wymianami oleju i poprawia kontrolę emisji spalin. Współczesne koncepcje silnika to jednostki kompaktowe o zwiększonej mocy. Są bardziej ekonomiczne od swoich poprzedników, a jednocześnie pracują w wyższej temperaturze i potrzebują środków smarnych, które doskonale radzą sobie w takich warunkach. Dobrym tego przykładem są silniki z turbodoładowaniem, które początkowo napędzały samochody sportowe, a obecnie są montowane w znacznie większej liczbie pojazdów. Ma to nie tylko polepszyć osiągi auta, ale też poprawić efektywność wykorzystania paliwa. - Kiedy pomyślisz, jakie zmiany zaszły przez ostatnie lata na rynku motoryzacyjnym, łatwo zgadniesz, dlaczego kierowcy coraz częściej chcą korzystać z zalet olejów syntetycznych – mówi Kevin Chinn, ekspert ExxonMobil.

Kiedy warunki na drodze można uznać za ekstremalne?
Wielu kierowcom trudno zrozumieć, jakie warunki jazdy są ekstremalne i w drastyczny sposób zwiększają obciążenie silnika. Oczywiście, jeżeli jeździmy autem w piętnastostopniowym mrozie albo w upale, łatwo się zorientować, że silnik nie ma lekko. Jazdę w śniegu, podczas ulewy lub po grząskiej drodze też bez wątpienia można uznać za ekstremalną. Jednak na co dzień kierowcy częściej spotykają się z innymi sytuacjami na drodze. Przejeżdżają krótkie odcinki, co chwilę się zatrzymując. Jeżdżą w korkach. Wykorzystują samochód do przewożenia ciężkich ładunków. Różne style codziennej jazdy, do których przywykliśmy, również mogą być ekstremalne i obciążać silnik. - Nie ma znaczenia skąd jesteś i jakiego samochodu używasz. Codzienne życie i nawyki za kółkiem poddają nasz samochód w pewnym stopniu ekstremalnym warunkom – mówi ekspert ExxonMobil. - To tłumaczy fakt, dlaczego oleje syntetyczne są lepsze dla większości kierowców.




Nikt nie wątpi w zalety olejów syntetycznych
Trendy w motoryzacji potwierdzają potrzebę stosowania wysokiej jakości olejów syntetycznych. W silnikach pojazdów o dużym przebiegu często gromadzi się osad i szlam. W pełni syntetyczne i półsyntetyczne oleje poprawią stan techniczny starszych silników przez redukcję osadów,
które zwiększają tarcie i mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika. Po drugie, dzisiejsze nowe samochody mają lepszą aerodynamikę i wyższy stosunek mocy do pojemności silnika niż starsze auta. Te zmiany, napędzane przez potrzebę zmniejszenia zużycia paliwa oraz kontrolę emisji spalin, znajdują odzwierciedlenie w dzisiejszych silnikach, w których środki smarne wykonują coraz bardziej odpowiedzialne zadanie. - Oleje syntetyczne to prawie zawsze lepszy wybór – podsumowuje Kevin Chinn.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony