Wraz z postępem technologicznym w nowoczesnych silnikach oraz coraz bardziej rygorystycznymi przepisami w zakresie emisji niezwykle wzrosła rola oleju silnikowego
Transport w Polsce charakteryzuje się dużą liczbą nowoczesnych samochodów ciężarowych, które spełniają rygorystyczne normy emisji spalin. Umożliwiają tym samym redukcję kosztów poprzez niższe opłaty za korzystanie z dróg. Zakup takiego pojazdu jest swego rodzaju inwestycją, a od inwestycji oczekujemy, aby jak najszybciej się zwróciła.
Aby było to możliwe, decydując się na nią, musimy pamiętać o konieczności skorzystania z wyspecjalizowanej obsługi i używania wysokiej jakości materiałów eksploatacyjnych. Wynika to z zastosowania w pojazdach nowej generacji technologii, które pozwalają na uzyskanie aż do 30% większego momentu obrotowego, lecz jednocześnie podnoszą temperaturę i ciśnienie w silniku. Może to prowadzić do przyspieszonego utleniania i wzrostu lepkości oleju, generując osady i powodując szybkie zużycie rezerw olejowych służących kontroli kwasowości. Wszystko to przyczynia się do rozkładu oleju i skraca okres jego eksploatacji.
Ważne jest więc, aby środki smarne dedykowane samochodom ciężarowym nie tylko chroniły silnik, ale również były ponadprzeciętnie wytrzymałe i ekonomiczne.
Samochody ciężarowe – specyfika
Zanim przejdziemy do charakterystyki takich olejów, warto przyjrzeć się specyfice silników samochodów ciężarowych. Inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, celem istnienia ciężarówek jest przewóz ładunków. Ich masa realna oscyluje w okolicach dopuszczalnej masy całkowitej, a w niektórych przypadkach zbliża się do całkowitej masy technicznej. Muszą one nie tylko podołać wysokiej masie całkowitej na długich dystansach, ale również wykazać się jak najmniejszą awaryjnością i dużą ekonomicznością, co oczywiście przy takiej eksploatacji nie jest łatwe.
Silniki o dużej pojemności skokowej i większej liczbie cylindrów potrzebują bowiem spalać większe porcje paliwa, a przez to oddawać większą ilość energii cieplnej do otoczenia. Dlatego objętość oleju pracującego w układzie smarowania silnika pojazdu ciężarowego jest często 10-krotnie większa niż w przypadku samochodów osobowych.
Odpowiednich warunków pracy oleju nie można jednak zabezpieczyć jedynie za pomocą zwiększenia objętości płynu roboczego. Do utrzymania stabilności przy wysokich temperaturach używa się związków nazywanych przeciwutleniaczami. Dzięki nim uzyskuje się wolniejsze utlenianie, co oznacza wydłużoną żywotność oleju. Dodatki te są też bardzo ważne w olejach, których działanie nie jest skupione na temperaturze, lecz na długiej pracy – nawet 100 tys. kilometrów na jednym oleju!
Przebiegi eksploatacyjne samochodów ciężarowych wynoszą rocznie około 100-120 tys. kilometrów. Interwały są podzielone ze względu na warunki operacyjne pojazdów, niemniej jednak nawet najbardziej wysilone pojazdy budowlane przejeżdżają pomiędzy wymianami 30-40 tys. kilometrów, pojazdy dystrybucyjne około 45-60 tys., a w skrajnie korzystnych warunkach pojazdy przeznaczone do transportu międzynarodowego mogą mieć interwały wydłużone do 90-120 tys. kilometrów. Nie byłoby to możliwe bez dwóch czynników: większej objętości oleju pracującego w pojeździe ciężarowym i równocześnie użyciu oleju o dedykowanej formulacji.
Ze względu na o wiele wyższą konsumpcję paliwa silniki wysokoprężne pojazdów ciężarowych generują o wiele więcej sadzy, czyli cząsteczek węgla. Olej neutralizuje do 5% masy sadzy, czyli na każdy litr oleju nawet do 50 g. Dla porównania: miska oleju 40 l daje aż 2 kg sadzy!
Cząsteczki węgla tworzą kryształy działające ściernie na każdy element silnika, szczególnie na te ciasno pasowane. Przyczyniają się także do niekontrolowanego wzrostu lepkości oleju. Do rozpraszania sadzy służą związki zwane dyspersantami. Za pomocą zwiększonej objętości oleju nie byłoby możliwe kontrolowanie sadzy przez cały czas pracy oleju. Dlatego formulacje olejów „HD” są w dużej mierze zmienione pod kątem wydajniejszych dyspersantów. Dzięki temu olej dedykowany samochodom ciężarowym może zneutralizować o wiele więcej sadzy i przechowywać ją w rozproszonej formie aż do wymiany.
Formulacje olejów na nowe wyzwania
Podsumujmy zatem – jakie cechy powinny mieć idealne oleje do samochodów ciężarowych? Przede wszystkim powinny gwarantować dodatkową rezerwę wytrzymałości, przeciwdziałającą rozkładowi poprzez wspieranie kontroli utleniania, ograniczać powstawanie osadów, neutralizować szkodliwe kwasy i przystosowywać się do wyższych temperatur, przy zachowaniu lepkości. Wszystkie te cechy mają oleje Castrol Vecton. Ich opracowanie to efekt 20 000 testów w laboratoriach, 2,5 mln kilometrów testów silnikowych w 200 różnych testach oraz 1,2 mln kilometrów podczas testów drogowych, w których silniki wykonały łącznie 4 mld obrotów.
Oleje z tą technologią dostępne są w trzech głównych wariantach: Castrol Vecton Fuel Saver, Castrol Vecton Long Drain i po prostu Castrol Vecton. Czym się one różnią?
Castrol Vecton Fuel Saver – oszczędność paliwa
Olej ten dostępny jest w Polsce w wersjach 5W-30 E6/E9 i 5W-30 E7. To zaawansowany, w pełni syntetyczny olej silnikowy przeznaczony do pracujących pod dużym obciążeniem, wysilonych silników Diesla, spełniających wymogi norm emisyjnych od Euro 1 do Euro 6. Sprawdza się zarówno w silnikach z filtrem cząstek stałych, jak i bez niego, w większości jednostek z EGR i silnikach wyposażonych w systemy SCR redukujące emisję tlenków azotu. Wersja E6/E9 jest szczególnie zalecana do silników wyposażonych w filtry cząstek stałych. Został opracowany do zastosowania w połączeniu z paliwem do silników Diesla o niskiej zawartości siarki.
Castrol Vecton Fuel Saver zapewnia nawet o 45% większą rezerwę osiągów, przystosowuje się do wyższych temperatur i ciśnień. Zapobiega to jego degradacji i pozwala przedłużyć żywotność. Użycie oleju wpływa na uzyskanie większej oszczędności paliwa (o 1% niższe zużycie paliwa w silniku zgodnym z normą Euro 5 w europejskim cyklu mieszanym w porównaniu z nowoczesnym wysokiej klasy olejem silnikowym 15W-40). Castrol Vecton Fuel Saver charakteryzuje się również doskonałymi parametrami w niskich temperaturach i ma znaczenie dla utrzymania wydajności systemów oczyszczania spalin oraz zachowania zgodności z ustawodawstwem w zakresie emisji.
Castrol Vecton Long Drain – wydłużenie przebiegów między wymianami
Kolejnym olejem jest Castrol Vecton Long Drain z technologią System Pro Technology™. To zaawansowany, półsyntetyczny olej silnikowy przeznaczony do pracy pod dużym obciążeniem. Podobnie jak Castrol Vecton Fuel Saver spełnia wymogi norm emisyjnych od Euro 1 do Euro 6. Występuje w wersjach 10W-30 E6/E9, 10W-40 E6/E9 i 10W-40 E7. Olej Castrol Vecton Long Drain zachowuje stabilną lepkość, co pozytywnie wpływa na zużycie paliwa i pozwala wydłużyć przebiegi między wymianami.
Przetestowano go pod kątem wydłużenia przebiegów między wymianami oleju do 120 tys. kilometrów (zatwierdzony przez markę MAN do 120 tys. km i Mercedes Benz, Volvo i Renault do 100 tys. km zgodnie ze specyfikacjami).
Castrol Vecton – olej mineralny dla wymagających
Castrol Vecton 15W-40 CK-4/E9 z technologią System Pro Technology™ to zaawansowany mineralny olej silnikowy do pracujących pod dużym obciążeniem silników Diesla, wyposażonych w układ EGR. Jest zgodny z nowoczesnymi systemami oczyszczania spalin, takimi jak filtr cząstek stałych (DPF), katalizator utleniający (DOC) i/lub system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
Warto zainwestować w olej
Nowoczesne konstrukcje wymagają równie innowacyjnych środków smarnych, aby pracować efektywnie i przez długi czas. Olej w silniku, skrzyni biegów czy tylnym moście jest niczym krwiobieg pojazdu, który utrzymuje każdy element w odpowiedniej kondycji i sprawności. Dobór właściwego oleju jest zatem niezwykle ważny, aby nasz pojazd nie tylko nie generował niepotrzebnych kosztów związanych ze zwiększonym spalaniem lub awaryjnością, ale również pozwalał na bezpieczny dowóz towaru w wyznaczone miejsce. Wydatki na oleje silnikowe stanowią zaledwie ok. 1% łącznych kosztów prowadzenia firmy transportowej. Dlatego zamiast szukać tańszego oleju, lepiej wybrać taki, który ma stabilne parametry, co pozwoli zredukować zużycie paliwa i wydłużyć przebiegi między wymianami.
Komentarze (0)