Paliwa i oleje

ponad rok temu  02.11.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Oleje uniwersalne odejdą do lamusa?

Wymagania, jakie muszą spełnić oleje silnikowe, stają się coraz bardziej wyśrubowane. Zapewne w niezbyt dalekiej przyszłości na półkach pojawią się produkty do jednostek benzynowych i te przeznaczone wyłącznie do silników Diesla. Już dziś powstają oleje przeznaczone do konkretnego silnika czy rodziny silników.

Aby stworzyć olej idealnie pasujący do silnika, niezbędna jest współpraca producentów: samochodu i oleju, już na etapie projektowania nowej jednostki. Przy opracowywaniu nowego oleju najważniejszymi są takie parametry, jak: energooszczędność, kompatybilność z wykorzystanymi elementami obróbki spalin, obciążenia termiczne oraz planowane okresy wymiany oleju. Parametry te mają swoje odzwierciedlenie w finalnie zaprojektowanym oleju, ale też w użytych materiałach silnika, jego pasowaniach, jakości obróbki i montażu oraz opisie czynności serwisowych wykonywanych podczas eksploatacji auta.

Najtrudniej pogodzić wszystkie wymagania w jednym oleju. Ze względu na bardzo precyzyjne zadania oleju często są one opisywane normami producenckimi, które są w stanie spełnić tylko oleje w 100% dopasowane do silnika. Normy producenckie oraz rekomendacje są nieocenione w zaawansowanych silnikach, gdyż tam wymagania są bardzo wygórowane i niezwykle precyzyjne. Jeśli nowo zaprojektowany silnik wnosi istotne nowe wymagania do środków smarnych, to ogłaszana jest nowa norma jakościowa, która pojawia się w instrukcjach obsługi aut i oczywiście w olejach czołowych producentów.

Pora na przykłady. Do wszystkich silników grupy Volkswagena rekomendowany jest dziś jeden olej – Castrol EDGE Titanium FST™ 5W-30 LL. Pod tą nazwą kryje się nowoczesny, syntetyczny olej z dodatkiem metaloorganicznych polimerów tytanu, przeznaczony do jednostek napędowych Volkswagena i pozostałych marek grupy VW, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Musi on spełniać wymagania norm VW 504.00/507.00. Ze względu na stosowaną w silniku 1.4 TSI gerotorową pompę oleju olej powinien charakteryzować się ponadprzeciętną odpornością na pienienie się, a opory zasysania i tłoczenia muszą mieścić się w zakresach określonych przez producenta.

Dodatkowo uaktualnione normy VW 504.00/507.00 przewidują m.in. ograniczenie zużycia paliwa na poziomie 2% oraz jeszcze skuteczniejsze zwalczanie szlamów i depozytów wysokotemperaturowych w silnikach FSI i TDI. Olej Castrol EDGE Titanium FST™ 5W-30 LL spełnia także wymagania najnowszych wersji specyfikacji ACEA C3.

Właśnie rosnące wymagania norm producentów samochodów spowodowały, że do samochodów BMW można stosować olej Castrol EDGE o identycznej lepkości jak ten do Volkswagena, również oparty na syntetycznej bazie z dodatkiem metaloorganicznego polimeru tytanu, ale dopasowany do wymagań specyfikacji BMW Longlife-04. Castrol EDGE Titanium FST™ 5W-30 C3 musiał zaliczyć m.in. trwający 370 h test wytrzymałości na nowym silniku testowym N20, po czym sprawdzana była jego odporność na pienienie, kontroli podlegała także współpraca oleju z systemem Valvetronic.

Do olejów, które muszą spełnić niezwykle ostre wymagania producenta, należy także stosowany w silnikach Ford EcoBoost Ford Castrol Magnatec Professional E 5W-20. Te nietypowe wymagania dotyczą m.in. odporności na wysoką temperaturę, gdyż w silniku 1.0 EcoBoost wydech poprowadzono w specjalnym wycięciu w misce olejowej. Dzięki temu olej błyskawicznie się rozgrzewa, co sprawia, że spada zużycie paliwa i emisja szkodliwych substancji. Jednak trzeba pamiętać, że po rozgrzaniu silnika spaliny wciąż doprowadzają ciepło do oleju. Dlatego specjalnie dla tej jednostki Ford i Castrol opracowały normę jakościową Ford WSS-M2C948B oraz nowy olej do tak niecodziennych warunków pracy.

GALERIA ZDJĘĆ

Oleje uniwersalne odejdą do lamusa?
Oleje uniwersalne odejdą do lamusa?
Oleje uniwersalne odejdą do lamusa?
Oleje uniwersalne odejdą do lamusa?

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony