Paliwa i oleje

ponad rok temu  26.03.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Olejowe wybory kierowców. Większe spalanie przez olej? Wymiana na niższą klasę lepkości?

Pytanie Czytelnika i odpowiedź eksperta.

Posiadam samochód Mitsubishi ASX  1,6 Benzyna - silnik 4A92 MIVEC. Rok produkcji - listopad 2018r. Aktualny przebieg 8000 km. Aktualnie mam zalany olej 5W30- wymiana  była wykonana po 4000 km. Odbierając samochód z salonu nie wiedziałem jaki olej był zalany. Trochę to dziwne, ale w komorze silnika, jak odbierałem auto, brak było etykiety-wywieszki o rodzaju i lepkości oleju. W serwisie też nie wiedzieli jaki olej mam zalany w silniku. Jak pytałem, jaki olej mam stosować na ewentualne dolewki, to odpowiedzieli, że na pewno nie będzie takiej potrzeby. Silnik na tym oleju owszem spalał ok. 6,2-6,7 l/100 km, ale pracował dość "dziwnie". Przy rozruchu w zimie w temp. -10 stopni C słychać było, że rozrusznik mocuje się z silnikiem, innym efektem było ciągłe niedogrzanie silnika w zimie. Musiałem pokonać ok. 6-7 km, aby temperatura silnika osiągnęła połowę wymaganej wartości, jaką osiągała latem. Co więcej, nawet jak przejechałem 10 km i silnik osiągnął właściwą temperaturę pracy, ale na chwilę się zatrzymałem przy włączonym silniku, to temperatura na wskaźniku spadała.

Po wymianie oleju fabrycznego na olej AmsOil 5w30 wszystko uległo zmianie. Silnik nagrzewa się dość szybko i właściwą temperaturę pracy osiąga po przejechaniu 3-4 km. Pracuje cicho i łagodnie, rozruch też jest łagodny. Jedyny mankament jest taki, że wzrosło mi zużycie paliwa. 

Na oleju fabrycznym, gdy silnik był na dotarciu, spalanie wynosiło ok. 6,2-6,7 l/100km. Aktualnie po wymianie oleju wynosi ok 7,7-8,2 l/100 km.

To zużycie to wartość wyliczona podczas tankowania "pod korek" na stacji benzynowej. Teraz chcę zastosować olej marki Eneos, bo słyszałem, że te silniki nieźle na nim pracują, ale mam z tym mały kłopot. Wyszukiwarka na stronie Eneosa rekomenduje olej "Eneos Premium Hyper 5W30", ale to olej z normą C3, czyli dla silników Diesla z filtrem  DPF. A więc ma chronić filtr DPF, którego ja nie mam. Przejrzałem więc sam wszystkie oleje na tej ich stronie już bez pomocy wyszukiwarki i wyszło na to, że  tylko olej Eneos Premium Ultra 0W20 spełnia normy dla silnika benzynowego Mitsubishi ASX  i wyszukiwarka też go wskazuje. Ale jest problem - jak przejść z oleju 5W30 na 0W20, czyli z oleju o wyższej lepkości na olej o niższej lepkości? Wszystkie serwisy Mitsubishi, do których napisałem e-maila w tej sprawie, stwierdziły, że to raczej niewskazane, bo nie wiadomo jak zachowa się silnik. Co więcej, na stronie Eneosa przy opisie oleju Eneos Premium Ultra 0W20 w zakładce "zastosowanie" wyczytałem, że w Japonii wszystkie silniki zalewają w fabryce właśnie olejem 0W20, więc prawdopodobnie mój silnik też był zalany takim olejem. 

Pozostaje zatem tylko pozostanie przy oleju o lepkości 5W30 i tu pojawia się problem. Co wybrać? Eneosa Premium Hyper 5W30 czy Eneos Premium Hyper S 5W30? Stąd moje pytanie - który olej z grupy Eneos zastosować, aby nie drenować kieszeni, ale zapewnić w miarę dobrą ochronę dla silnika?

Pytanie przekazaliśmy Marcinowi Pollo z firmy JP Oils, która jest dystrybutorem olejów ENEOS. 

Tabela doboru oleju, na stronie ENEOS, opiera się na rekomendacji jakościowej i lepkościowej konkretnego producenta, niekiedy ze wskazanym alternatywnie produktem – jeśli producent dopuszcza taką możliwość. Produkt ENEOS Premium Hyper 5W30 jest rekomendowany do tego modelu w pierwszej kolejności, alternatywnie, m.in. produkt ENEOS Premium Ultra 0w20.

Wybór leży w gestii klienta i może się odnosić np. do sposobu użytkowania pojazdu. Oczywiście, różnic miedzy tymi produktami jest kilka, w tym tak oczywiste jak współczynnik tarcia, wynikający z klasy lepkości, ale i parametrów chemicznych produktu. Odnośnie przejścia z SAE 5W30 na 0W20, przy tak niskim przebiegu pojazdu, i przy tak częstych wymianach oleju – w tym przypadku wymiana po pierwszych 4.000 km - absolutnie nie ma żadnych przeciwwskazań, do przejścia na SAE 0W20, ważne, abyśmy trzymali wskazanej specyfikacji jakościowej również.

Finalnie, odnośnie ACEA C3. Specyfikacja ta, praktycznie nigdy nie występuje sama, odnosi się do wielu parametrów jakościowych produktu, i w żaden sposób nie ogranicza możliwości zastosowania w tym modelu.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ M.kosinski 1 ponad rok temuocena: 100%  Moim zdaniem różnica w zużyciu paliwa wynika z czegoś innego niż zmiana lepkości oleju, np że zmiany ciśnienia w oponach lub innej kalibracji przepływomierza na stacji. Jeśli chodzi zaś o temperaturę silnika, jej szybszy wzrost może świadczyć z gorszego odbierania ciepła przez olej lub/i z większego tarcia kinematycznego samego oleju o większej lepkości. Sprobowalbym powtórzyć test spalania jeszcze przez kilka tankowan aby usrednic wynik, a olej faktycznie zastosować 0w20 i obserwować temperaturę silnika, jednak będzie to mało miarodajne że względu na wyższą temperaturę otoczenia.
    oceń komentarz 1 0 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony