Opisany wyżej schemat działań autoryzowanych serwisów i zachowań konsumenckich wzbudził zainteresowanie koncernu Ford; wnioski zaś stały się punktem wyjścia realizacji nowych zaleceń. Wymiana uszkodzonej skrzyni biegów na nową zamiast zgodną z procedurą techniczną ekspertyza w poszukiwaniu zniszczonego detalu, który wymieniony przywróci do sprawności kosztowny osprzęt silnika – to tylko jeden z przykładów usługi, która może być tańsza i przy okazji jedno z zadań tegorocznej rywalizacji o tytuł Mechanika Roku sieci Ford Polska. Na zaproszenie koncernu do łódzkiej siedziby punktu dealerskiego zjechali najlepsi z najlepszych. Fachowców wyłoniono z ponad 600 uczestników. Konkursy przebiegały w trzech etapach – etap I: eliminacje na podstawie testów dostarczonych przez Ford Polska; etap II: półfinały rozegrane w punktach dealerskich (testy praktyczne); etap III: finał ogólnopolski, na który składały się zadania teoretyczne oraz praktyczne (rozegrany w nowym punkcie dilerskim w Łodzi, w firmie Auto Brzezińska). W sumie do rywalizacji o puchary mistrzowskie stanęło 6 uczestników w każdym konkursie. W tegorocznej edycji Mechanikiem Roku okazał się Jarosław Domaruk z AUTO Hobby Białystok. To już czwarte wyróżnienie przyznane temu fachowcowi przez jury konkursu. W 2006 roku p. Jarosław zdobył I miejsce, w zeszłym roku II miejsce i 3 lata temu także drugie. Drugie miejsce zajął w tym roku Józef Jaskuła z Auto Nobile Warszawa, zaś trzecie Marcin Maciejewski z Auto Plaza Bielany (Warszawa). Profesjonalnym sprzedawcą części zamiennych roku 2010 został Krzysztof Dębski z BIG Autohandel Gdańsk, drugie miejsce zajął Robert Badowski z Lipski BS Warszawa, zaś trzecie Bartosz Dampc z Euro Car Gdynia. Doradcą serwisowym roku 2010 został Adam Pustułka, reprezentujący Ren-Car Rybnik, drugie miejsce zajął Mariusz Kijak z Pol-Motors Wrocław, zaś trzecie Janusz Grzyb z Lipski BS Warszawa. Rywalizację o tytuł najlepszego zespołu autoryzowanego zakładu napraw nadwozi wygrał PGD OMC Motors Warszawa w składzie: Mateusz Ulc, Mariusz Andryszczyk, Krzysztof Chodysz, drugie miejsce zajął Lipski BS Warszawa w składzie: Andrzej Otrębus, Robert Różycki, Grzegorz Malon, zaś trzecie miejsce PGD Multexim Katowice w składzie: Krystian Kamiński, Piotr Cieślik, Adam Tur.
Dlaczego Olimpiada serwisowa Ford Polska jest tak ważna dla koncernu? To jedno z ważniejszych narzędzi motywacji pracowników. Cel? Osiągnięcie najwyższego wskaźnika pojazdów naprawionych za pierwszym razem! W sieci autoryzowanych serwisów Forda zatrudnionych jest około 180 profesjonalnych sprzedawców części zamiennych, 170 doradców serwisowych, 485 mechaników, 142 blacharzy oraz 150 lakierników. Są oni objęci kompleksowym programem szkoleń: diagnostycznych oraz napraw wszystkich elementów samochodu (mechanicy), z zakresu wiedzy technicznej oraz jakości i standardów obsługi klientów (doradcy serwisowi oraz doradcy autoryzowanych zakładów napraw nadwozi), z zakresu nowoczesnych technologii napraw nadwozi (blacharze i lakiernicy). Sprzedawcy części zamiennych przechodzą szereg szkoleń z zakresu znajomości produktu oraz obsługi klientów. W tym roku najbardziej premiowana była właśnie konkurencja między doradcami klientami. Doradca klienta to osoba pierwszego kontaktu. To od jego profesjonalizmu w dużej mierze zależy czy posiadacz Forda stanie się oddanym fanem tej marki, czy przy okazji kupna następnego wozu skieruje swe kroki do salonu konkurencji.
Olimpiada Forda to oryginalny pomysł krajowego przedstawicielstwa. Organizowany rokrocznie finał z zainteresowaniem obserwują szefowie koncernu. Podczas konferencji wieńczącej zmagania pracowników z całego kraju padła też dość nieoczekiwana zapowiedź.
- Tegoroczna impreza przeszła nasze oczekiwania. Nasza obecność tu to dowód, że nie pozostaje nam teraz nic innego, jak nakłonić koncern, by w Detroit zorganizować rywalizację nie tylko między europejskimi filiami, ale olimpiadę dla dealerów z całego świata! – oświadczył John Cooper, szef działalności posprzedażowej Forda w Europie. Od 8 lat Ford Polska organizuje współzawodnictwo pracowników zatrudnionych przez autoryzowanych dealerów. Z roku na rok, w coraz większej liczbie konkursów, uczestniczy coraz więcej osób, co świadczy o rzeczywistym zaangażowaniu autoryzowanych dilerów w podnoszenie jakości świadczonych usług. Regularne niezależne audyty oraz badania typu „tajemniczy klient” pozwalają centrali na bieżącą ocenę jakości świadczonych usług oraz analizę potrzeb szkoleniowych sieci autoryzowanych punktów. Na polityce koncernu można więc sporo zyskać – prestiż i punkty premiowe, ale też stracić.
- Współzawodnictwo pracowników zatrudnionych przez autoryzowane serwisy Forda w ramach dorocznej Olimpiady Forda wpisuje się w naszą strategię stałego podnoszenia jakości świadczonych usług – powiedział na zakończenie tegorocznej Olimpiady Dariusz Lech, dyrektor działu serwisu i części zamiennych Ford Polska. - To element naszego zobowiązania wobec klientów, że usługi autoryzowanych serwisów Forda są i będą przejrzyste i konkurencyjne cenowo, przy zachowaniu najwyższej jakości świadczonych usług.
Przypomnijmy tylko. W ramach tej strategii od początku bieżącego roku koncern uruchomił pionierski na naszym rynku program ochrony gwarancyjnej „Gwarancja 12”, z którego może skorzystać każdy posiadacz Forda, jeśli tylko pojazd ma nie więcej niż 10 lat, a przebieg nie przekroczył 200 tys. km. Gwarancja obejmuje najważniejsze i zwykle najdroższe podzespoły pojazdu, m.in. silnik z osprzętem.
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski
Komentarze (0)