Artykuły spożywcze, chemiczne, kosmetyki, zabawki, to produkty, które już od dawna wyróżniały się ciekawym opakowaniem, mającym w ten sposób zachęcić do ich zakupu, a także uczynić markę rozpoznawalną, wyróżniającą się spośród innych dostępnych na rynku. Dużo większe szanse znalezienia nabywcy miał zawsze produkt, którego interesujące opakowanie skrywało w sobie wyrób naprawdę wysokiej jakości. Branża części motoryzacyjnych to jedna z niewielu, która do niedawna ignorowała powyższe zasady, skupiając się głównie na samym wyrobie znajdującym się wewnątrz opakowania. Niejednokrotnie producenci nie przywiązywali wagi również do czytelnego i łatwego systemu numeracji znajdującego się często w mało widocznym miejscu na opakowaniu. Fakt ten wynikał prawdopodobnie z ustabilizowanej pozycji uznanych marek dostępnych na rynku, powolnego procesu pojawiania się nowych, oraz specyficznej struktury dystrybucji części motoryzacyjnych. Istotnym elementem opakowania było więc logo producenta oraz kraj pochodzenia produktu, a czynnikiem decydującym o zakupie najczęściej sugestia sprzedawcy i cena.
Jedną z firm na rynku polskim, która skupiła się na wizualnej formie opakowań do swoich produktów jest Auto ABC, właściciel marki układów kierowniczych i zawieszeń Fortuna Line. Planując wizerunek marki Fortuna Line, oprócz zapewnienia najwyższej jakości oferowanych produktów, firma postanowiła więcej uwagi poświęcić jej wizualnej formie, której nieodłączną częścią jest opakowanie. Projektanci Fortuna Line zaczęli poznawać nowe trendy królujące w dziedzinie wzornictwa użytkowego, tak aby w sposób przemyślany oddać charakter wyrobu i jego przeznaczenie, wzbudzając jednocześnie zaufanie wśród potencjalnych nabywców. Własne wizje i pomysły konsultowane były z autorytetami w dziedzinie kreowania wizerunku marki, chcąc z ich pomocą niestandardowo potraktować produkt z obszaru dotychczas niepodlegającego takim kreacjom. Każdy z elementów składowych, takich jak kolor, kształt, wielkość logo i czcionki, był przemyślany, a po okresie ewoluowania przybrał obecną formę. Twórcy wizerunku
Fortuna Line stali się więc niejako prekursorami w dziedzinie nowego designu opakowań dla motoryzacji. Atrakcyjna szata graficzna marki Fortuna Line trafiła na solidnie skonstruowane i wykonane przez departament poligraficzny Netbox opakowania. Nawet tak niewielkie części jak tuleje gumowo-metalowe pakowane dotychczas przez producentów najczęściej w woreczki foliowe, w ofercie Fortuna Line występują w charakterystycznych dla tej marki ergonomicznych opakowaniach. W przeprowadzonych przez Auto ABC badaniach rynkowych, klienci jako jeden z kilku atutów marki Fortuna Line poza wysoką jakością, dostępnością i szerokością oferty, wymieniają bardzo atrakcyjne opakowanie. Podobne opinie docierały od klientów z Europy podczas targów Automechanika 2004 we
Frankfurcie, gdzie firma Auto ABC miała swoje stoisko utrzymane w barwach Fortuna Line. Eksport tych części do wielu krajów potwierdza jego europejską klasę, zarówno w kwestii wysokiej jakości produktu, jak i opakowania przyciągającego uwagę klientów. Dla Auto ABC zarówno materiały reklamowe, jak i opakowania w jednolitej formie, stanowią integralną część produktu. Także niezbędne do sprzedaży narzędzie, takie jak katalog, utrzymywane jest w konwencji marki. Spójność całego projektu Fortuna Line wpływa na dużą rozpoznawalność marki, co także zostało potwierdzone w przeprowadzonych badaniach rynkowych.
Trzeba jednak obiektywnie stwierdzić, że konkretna i przemyślana droga obrana przez firmę Auto ABC w kontekście tworzenia wizerunku marki Fortuna Line ma już swoich naśladowców. Producenci coraz częściej przywiązują dużą wagę do opakowania potwierdzając w ten sposób teorie głoszone przez guru marketingu i public relations w kwestii wizualnej strony produktu. Trzeba jednak pamiętać, że poza opakowaniem skupiającym uwagę klienta jakość oferowanego produktu jest niezmiernie istotna.
Artykuł powstał przy współpracy z Tomaszem Bunikowskim, Dyrektorem Handlowym Auto ABC oraz Marcinem Nowakiem, Menedżerem Marketingu Auto ABC.
Komentarze (0)