Podczas październikowej konferencji w Warszawie firma Goodyear ogłosiła wprowadzenie na rynek dwóch nowych linii opon do pojazdów ciężarowych – KMAX i FUELMAX. Jak nas zapewniono, zaprezentowane ogumienie pomoże firmom transportowym obniżyć koszty eksploatacyjne dzięki dłuższym przebiegom oraz niższym oporom toczenia.
Jak pokazują wyniki najnowszych badań, obecnie floty dokonują wyboru opon raczej na podstawie ich osiągów, a nie zastosowań. Wybór ogumienia właśnie w oparciu o kryteria ekonomiczne ułatwią firmom transportowym linie opon KMAX i FUELMAX.
- Do chwili obecnej Goodyear przyzwyczaił floty transportowe, że dostarczał produkty pod kątem zastosowania: opony do transportu dalekobieżnego, regionalnego itd. – mówił Janusz Krupa, manager ds. opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych w Grupie Goodyear Polska. - Obecnie stawiamy na produkty, które mają przede wszystkim generować bardzo wysokie oszczędności, jeśli chodzi o paliwo i eksploatację. W zasadzie zamykamy rozdział opon dalekobieżnych i regionalnych.
Jak sama nazwa linii KMAX wskazuje, została ona opracowana w celu zwiększania przebiegów. Co istotne, udało się to osiągnąć bez uszczerbku dla pozostałych ważnych parametrów, takich jak efektywność paliwowa i właściwości jezdne. Na tej samej zasadzie linia opon Goodyear FUELMAX przeznaczona jest dla operatorów flot pragnących zoptymalizować efektywność paliwową, a jednocześnie zachować długie przebiegi. Nowe linie opon zastępują popularne na rynku serie Regional RHS II, RHD II+ oraz RHT II, a także oszczędne opony Marathon LHS II+, LHD II+ i LHT II. Podobnie jak poprzedniczki nowe opony mogą być stosowane w transporcie dalekobieżnym i regionalnym. Dodajmy, że zarówno KMAX, jak i FUELMAX włączone zostały również do oferty linii opon bieżnikowanych.
- Mówiąc o nowej palecie opon bieżnikowanych, powinienem zaprezentować dokładnie ten sam materiał, który przedstawił Państwu przed chwilą Janusz – stwierdził Krzysztof Kozerski, manager ds. opon bieżnikowanych Grupy Goodyear Polska. - Opony bieżnikowane, które oferujemy naszym klientom, powstają w tych samych zakładach produkcyjnych co opony nowe, czyli z zachowaniem tej samej technologii, tego samego reżimu produkcyjnego, a także z wykorzystaniem tych samych materiałów i komponentów. Jak wspomnieliśmy na wstępie, ww. zmiany w ofercie Goodyear dla branży transportowej podyktowane zostały branży tej oczekiwaniami. Na decyzje zakupowe flot europejskich w coraz większym stopniu wpływa unijny system etykietowania opon – taki wniosek wypływa m.in. z przeprowadzonego niedawno badania, w którym ankietowani byli operatorzy flot w pięciu europejskich krajach. Wyniki jednoznacznie pokazują, jak ważne są etykiety: w przypadku nieco ponad połowy flot (54%) informacje z etykiety wpływają na wybór opon, a dla dwóch trzecich (66%) najważniejszym kryterium jakościowym na etykiecie jest efektywność paliwowa. Wpływ na decyzje zakupowe informacji o potencjalnych przebiegach podkreśla 86% ankietowanych.
Ceny paliw znalazły się na pierwszym miejscu listy wyzwań dla branży transportowej w najbliższej przyszłości (91% respondentów). Zapytani o kroki, jakie podjęli lub zamierzają podjąć dla ograniczenia kosztów, 82% respondentów odpowiedziało, że zamontowali lub planują zamontować opony o wysokiej efektywności paliwowej.
- Widzimy, że najistotniejszym czynnikiem, który wpływa na działalność flot, są rosnące ceny paliwa – komentował Mirosław Kubicki, manager ds. opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych w Grupie Goodyear Polska. - Ok. 40% wszystkich kosztów to dla flot koszt paliwa – to jest ten najistotniejszy czynnik, na który wpływu flota nie ma. Jest ona jednak w stanie przenieść w pewien sposób swoje decyzje na wpływ tego czynnika...
Mowa m.in. o zakupie opon, które umożliwią flocie koszty te jak najbardziej zminimalizować.
- Choć same opony stanowią zaledwie 3% ogólnych kosztów floty, to poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań (np. usługi FleetFirst i ServiceLine 24h) Good-year jest w stanie wpłynąć na ok. 50-60% tych kosztów, m.in. na paliwo, na naprawy oraz koszty administracyjne – twierdzi Kubicki. Jak dodaje, przewóz ładunku z miejsca A do miejsca B to tylko jedna z funkcji współczesnej opony...
Rynek opon coraz bardziej premium
Na rynku dzieje się wiele dobrego. Rynek opon ciężarowych wzrósł o 10% w stosunku do 2012 r. Co więcej i co bardzo nas cieszy – zarówno producentów, jak i całą branżę – zmienia się również segment tego rynku. Bardzo duży wzrost (ok. 22%) odnotowujemy w segmencie premium (przy jednoczesnym niewielkim spadku segmentu opon budżetowych). To bardzo dobra informacja. Marki premium stanowią dzisiaj 45% całego wolumenu. O czym to świadczy? O tym, że kondycja firm transportowych jest zdecydowanie lepsza. Świadczy to również o tym, że urosła świadomość naszych klientów. Innymi słowy, rynek w Polsce rośnie.
Krzysztof Dulny
Fot. Goodyear
Komentarze (0)