Ogumienie

ponad rok temu  03.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Opony na Agritechnice 2013 (cz. 2)

– quo vadis opono?. Wyścig producentów ogumienia ze stale rosnącymi potrzebami rolników to jedno z najbardziej zauważalnych zjawisk na zeszłorocznej Agritechnice. Zwiększone potrzeby rolników wymagają bardziej wydajnych (czytaj: większych) maszyn rolniczych, a te z kolei muszą toczyć się na coraz większych i nowocześniejszych oponach. Co w tej materii prezentowały firmy Michelin i Vredestein?

Inwazja Michelina
Na stoisku Michelin zaprezentowano dwie poważne nowości. Michelin rozszerzył swoją linię opon, aby w pełni objąć wszystkie etapy cyklu uprawy i dostosować się do nowych rodzajów pracy rolnika. Michelin BibLoad to opona do pracy na twardych powierzchniach, np. wybetonowanych podwórzach gospodarstw rolnych lub na posadzkach obór. Czyli wszędzie tam, gdzie pracują popularne w rolnictwie ładowarki. Co więcej, wraz z szybkim wzrostem wielkości gospodarstw maszyny te pracują coraz dłużej na drogach asfaltowych. Stwierdzono, że średnio do 50% ich czasu pracy przypada na nawierzchniach twardych.
W odpowiedzi firma Michelin wprowadziła nową gamę opon doskonale nadających się do tych nowych zadań Michelin BibLoad. Opracowując nową gamę, posłużono się znaczną ilością badań w dziesiątkach gospodarstw we Francji, Niemczech i Rosji, gdzie w realnych warunkach użytkowania obserwowano opony. Ładowarki teleskopowe i małe maszyny były wyposażone w systemy akwizycji danych z GPS, a pozyskane tą drogą dane posłużyły konstruktorom opon. Dzisiejsze ładowarki wykonują dużo ruchów poprzecznych w trakcie manewrowania, a nawierzchnie twarde często są mokre, zaśnieżone i śliskie. Dlatego nowe opony do tych maszyn wyróżnia nowy, wielokierunkowy bieżnik. Z tych samych powodów ścianki boczne opon muszą być bardziej wytrzymałe. Część maszyn posiada wymuszony siłownikami układ skrętu (podwozie przegubowe), w którym opona jest wręcz przesuwana w poprzek (skręt w miejscu) inaczej niż w samochodach osobowych, gdzie w trakcie jazdy opona płynnie i stopniowo wchodzi w zakręt.
Opona Michelin BibLoad ma klocki bieżnika w kształcie diamentu wykonane skośnie. Oferuje ona rozłożenie naprężeń na całej warstwie powłoki podczas ruchów bocznych i jednocześnie ułatwia odprowadzanie błota. Boki opony są bardziej odporne na przecięcia i zadrapania. Michelin BibLoad oferuje cztery wyraźne korzyści: większą długowieczność dzięki optymalnej formie, zmniejszenie kosztów, zwiększoną odporność na skaleczenia i zadrapania dzięki wzmocnionym ścianom bocznym oraz zwiększony komfort i stabilność dzięki sztywniejszemu bieżnikowi. Nowa gama opon Michelin BibLoad na twarde nawierzchnie zostanie wprowadzona na rynek w 2014 roku w rozmiarach 400/70 R20 oraz 460/70 R24.
Największą oponą na całej Agritechnice był produkt Michelin Axiobib IF900/65R46. Opona o szerokości 900 mm, średnicy 2,32 m, o dopuszczalnym obciążeniu 10.600 kg i prędkości maksymalnej 65 km/h robiła piorunujące wrażenie. Michelin Axiobib IF900/65R46 łączy wszystkie zalety technologii Michelin Ultraflex. Nowa opona jest zdolna do pracy przy ciśnieniu już od 0,8 bara, co oznacza dużą wydajność pracy bez zagęszczania żyznej gleby. Na Agritechnice oponę można było zobaczyć na ciągniku New Holland T9, a także w nowej serii Deutz Fahr. Nową oponą jest też zainteresowana firma Krone, która już zapowiedziała, że następna generacja maszyn będzie w nie wyposażona.
Michelin Axiobib IF900/65R46 zapewnia użytkownikom liczne korzyści. Szeroki bieżnik, większa elastyczność, boki zwiększające kontakt opony z podłożem – to kilka z nich. Ulepszono także połączenie opony z obręczą, aby zredukować ewentualne przesunięcia opony na kole. Poza uzyskaniem tym sposobem zwiększonej trwałości samej opony udało się zwiększyć siłę momentu obrotowego przekazywanego z silnika bez szkody dla gleby. W praktyce oznacza to również zmniejszone zużycie paliwa. Nowa opona jest przeznaczona do ciągników o mocach od 350 KM w górę.
Ponieważ prace wykonywane w rolnictwie często zmieniają się w ciągu dnia roboczego, Michelin rozwija sposób przekazywania informacji na temat eksploatacji opon bezpośrednio do użytkowników. W tym celu firma chce wykorzystywać kod QR, który jest wprasowany bezpośrednio w boczną powierzchnię opony. Poprzez smartfon, którym odczytuje się macierz danych, użytkownik otrzymuje wszystkie informacje niezbędne do zapewnienia właściwego użytkowania opon.
Na terenie zewnętrznym targów firma Michelin wraz z firmą John Deere pokazały oszczędności w stosowaniu najnowszych opon. Dwa obciążone ciągniki pokonywały ten sam odcinek „pola”, a przyrządy pomiarowe pokazywały zużyte w trakcie tej pracy paliwo. Chociaż nie było widać różnicy w charakterze pracy obu maszyn, to wynik testu był zdumiewający – ciągnik na oponach Michelin zużył aż o 16% mniej paliwa!


Nowości Apollo Vredestein
Pod wpływem rosnącego popytu na opony rolnicze wśród profesjonalnych użytkowników Apollo Vredestein BV intensywnie inwestuje w rozbudowę mocy produkcyjnych dla tych produktów. Obecnie trwają prace budowlane w zakładzie produkcyjnym w Enschede (Holandia), zwiększające o 50% potencjał produkcyjny. Rozbudowany zakład już wkrótce skróci czas realizacji dostaw nowych rozmiarów opon. Nowością wystawioną przez Vredestein w Hanowerze była m.in. opona 710/75 R 38 TraxionXXL.
Mimo dużych rozmiarów nowa opona może być zastosowana przez użytkownika na posiadanych felgach. W ciągnikach o mocy 230-280 KM często stosuje się zamianę standardowych opon tylnych z 38-calowych na 42-calowe. Zwykle oznacza to, że koła na osi przedniej muszą być powiększone z 28 do 30 cm. Dzięki wprowadzeniu opony Vredestein 710/75 R 38 TraxionXXL nie ma potrzeby instalowania większych felg – wystarczą dotychczasowe. Najbardziej unikalnym aspektem opony 710/75 R 38 TraxionXXL jest wysokość ściany bocznej, która, znajdując się pomiędzy rozmiarami 710/70 R 38 a 710/70 R 42, prawie zawsze pasuje do ciągnika bez potrzeby modyfikacji błotników czy nawet kabiny.
Profil opony Vredestein TraxionXXL zapewnia doskonałe samooczyszczanie, gwarantując maksymalną przyczepność, a większa powierzchnia na środku bieżnika zapewnia komfortową i bezpieczną jazdę przy stosunkowo dużych prędkościach, a także długą żywotność. Wymiary i dane techniczne opony Vredestein TraxionXXL 710/75 R 38 TL 174D to: średnica 2,0 m; szerokość 715 mm; obwód 5950 mm. Zalecany rozmiar felgi: DW23B x 38 (dopuszczalny rozmiar felgi DW25B x 38). Ładowność i prędkość wynoszą odpowiednio 6700 kg przy 240 kPa oraz prędkość 65 km/h.
Vredestein przedstawił również nowe opony Factor S, czyli diagonalne opony do lekkich i średnich ciągników. Duże klocki bieżnika tych opon stwarzają niemałą powierzchnię styku pozwalającą na wygodną jazdę i długą żywotność. Kształt kostki i solidna konstrukcja nylonowej osnowy ma, zdaniem producenta, ułatwić osiągnięcie wysokiej trakcji, stabilności i odporności na uszkodzenia. Factor S sprawdza się także w transporcie drogowym. Nowa opona występuje w czternastu popularnych rozmiarach – od 9.5-24 do 18.4-34. Opony te nadają się do montażu na wąskich i szerokich felgach, co odpowiada wielu rolnikom. Wszystkie opony mają indeks A8.

Mocno widoczny ATG
Najbardziej widoczną firmą oponiarską na Agritechnice była niewątpliwie firma ATG (Alliance Tire Group). Ten indyjsko-izraelski producent opon gościł niemal na każdym stoisku, niemal na każdej maszynie – można było ją spotkać na 16 głównych stanowiskach i kilkudziesięciu innych. Marka Alliance dynamicznie weszła nie tylko na targi, ale w ogóle na rynki europejski i amerykański.
Wbrew powszechnej opinii o niskiej jakości opon z Indii, ATG oferuje jakościowe wyroby poparte wieloletnim doświadczeniem izraelskiego partnera posiadającego nowoczesny kompleks laboratoriów. Opony powstają zarówno w Indiach, jak i w Izraelu, co tym bardziej poświadcza, że nie mamy do czynienia z firmą jedynie redukującą koszta. Dowodem na to jest konferencja ATG wprowadzająca na rynek gamę opon, będącą odpowiedzią na potrzeby nowoczesnego rolnictwa. Relację z konferencji ATG przedstawimy w kolejnej odsłonie Agritechniki.

Grzegorz Teperek

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony