Kiedy należy wymienić opony z letnich na zimowe?
Przyjęto, że opony z letnich na zimowe zmienia się, kiedy temperatura powietrza utrzymuje się przez kilka dni na poziomieb7°C i wykazuje tendencję spadkową. Takie warunki powinny być sygnałem, że trzeba przygotować się do wymiany ogumienia i nie zwlekać z montażem opon zimowych do pierwszych opadów śniegu. Kiedy temperatura spada poniżej 7°C, letnia opona, ze względu na skład mieszanki, twardnieje – ma mniejszą przyczepność, co wpływa na wydłużenie drogi hamowania. Droga hamowania auta wyposażonego w zimowe opony w niskich temperaturach jest znacząco krótsza niż samochodu na letnich oponach. Montaż „zimówek” odpowiednio wcześniej pozwala nam przygotować się na niespodziewane zmiany pogody oraz zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze.
Jakie opony zimowe wybrać?
W przeciągu dwóch lat Pirelli wprowadziło szereg nowości w segmencie opon zimowych do samochodów osobowych, m.in. Winter Snowcontrol Serie II oraz Sottozero Serie II. Przygotowane z największą starannością opony uzupełniły ofertę o produkty innowacyjne, spełniające najnowsze normy europejskie dotyczące emisji dwutlenku węgla oraz poziomu hałasu. Obecnie w ofercie Pirelli każdy znajdzie opony odpowiednie do swojego samochodu i stylu jazdy.
Dla samochodów klasy średniej i kompaktowej
Opona Winter Snowcontrol Serie II dedykowana jest dla samochodów klasy średniej i kompaktowej. Została zaprojektowana przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii, zapewniając bezpieczeństwo na drogach miejskich, pozamiejskich i w terenach górzystych. Kierunkowy wzór bieżnika ze żłobieniami wzdłużnymi gwarantuje lepsze i szybsze odprowadzenie wody oraz błota, zwiększając tym samym bezpieczeństwo jazdy po mokrych drogach. Opona Winter Snowcontrol Serie II zachowuje się doskonale dzięki zastosowanej technologii interaktywnego klockowego układu rowków IBS (ang. Interactive Brickwork Siping). Jest to specjalny układ lameli zwiększający stabilność wzoru bieżnika zarówno poprzecznie, jak i wzdłużnie. Dzięki lamelkowanym żłobieniom wzdłużnym bieżnika opony Snowcontrol Serie II uzyskujemy efekt tarcia „śniegu o śnieg”, co zwiększa przyczepność na zaśnieżonych nawierzchniach oraz znacznie skraca drogę hamowania. Doskonale zrównoważona sekwencja bloków bieżnika powoduje znaczne zredukowanie odczuwalnego hałasu i zapewnia wyższy komfort podczas prowadzenia pojazdu.
Opona Snowcontrol Serie II jest efektem konsekwentnych starań Pirelli ukierunkowanych na zwiększenie troski o środowisko. Mieszanka wykorzystywana przy produkcji bieżnika nie zawiera olejów aromatycznych. Ponadto, dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii ma znacznie obniżone opory toczenia, co pozwala zminimalizować zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.
Dla samochodów sportowych i luksusowych
Posiadacze aut sportowych i luksusowych poruszający się w cyklu miejskim, dla których istotnym elementem są wysokie osiągi, powinni sięgnąć po Pirelli Winter Sottozero Serie II. Asymetryczny wzór bieżnika wraz z charakterystycznym sposobem nacięcia lameli zwiększa powierzchnię styku, co gwarantuje zwiększoną stabilność i przyczepność. W warunkach miejskich, w których często mamy do czynienia z zalegającym błotem pośniegowym, opona Winter Sottozero Serie II świetnie oddaje swe właściwości, a to dzięki technologii HTS – (Hydro Static Tank) – czyli szerszym rowkom obwodowym, które efektywniej odprowadzają błoto pośniegowe. Głębokie ukośne rowki są cechą wyróżniającą bieżnik opony Sottozero, redukując hałas, gwarantując komfort akustyczny i zmniejszając opory toczenia.
Dla samochodów lekkich dostawczych
Dla właścicieli pojazdów transportowych lekkich typu VAN polecane są opony Citynet Winter Plus oraz Pirelli Chrono Winter.
Citynet Winter Plus to opony zimowe zaprojektowane z myślą o intensywnej eksploatacji, nawet w ekstremalnie zimowych warunkach. Bardzo dobrze sprawdzają się na śniegu – zachowują doskonałe parametry jezdne nawet przy pełnym obciążeniu. Konstruktorzy zastosowali w budowie bieżnika duże i mocne klocki, które zapewniają odpowiednie rozłożenie nacisków. Dzięki temu bieżnik zużywa się równomiernie. W połączeniu z wytrzymałą mieszanką wykorzystywaną do produkcji, Pirelli Citynet Winter Plus gwarantuje długi okres eksploatacji. Pozwala na przejechanie wielu tysięcy kilometrów, dzięki czemu jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla segmentu komercyjnego.
Guma, z której zbudowana jest Citynet Winter Plus charakteryzuje się nie tylko wytrzymałością, ale również odpowiednią elastycznością. Dodatek krzemionki sprawia, że opona nie twardnieje nawet w niskich temperaturach. Posiada również właściwości antypoślizgowe oraz pomaga redukować opory toczenia.
Aby zapewnić odpowiednią trakcję na mokrej drodze, oponę Citynet Winter Plus wyposażono w system specjalnych rowków. Woda i błoto pośniegowe są skutecznie odprowadzane na boki, dzięki czemu powierzchnia styku z podłożem jest przez cały czas osuszana. Taka rzeźba bieżnika zapewnia również ochronę przed zjawiskiem aquaplaningu. Opona Citynet Winter Plus posiada także dodatkowe nacięcia na powierzchni bloków i klocków. Gwarantują one odpowiednią przyczepność nawet na oblodzonej nawierzchni. Odpowiednio wyprofilowane krawędzie opony chronione są przed uszkodzeniami mechanicznymi, np. otarciami na krawężniku oraz dobrze radzą sobie podczas jazdy w zamarzniętych koleinach. Opona jest także cicha – optymalne ułożenie bloków redukuje powstawanie hałasu.
Pirelli Chrono Winter to zimowa opona polecana do samochodów dostawczych, VAN’ów, lekkich ciężarówek oraz minibusów. Opona Chrono Winter pierwotnie przeznaczona była na rynek skandynawski. Z myślą o surowym i mroźnym klimacie tego rejonu konstruktorzy zastosowali szereg udoskonaleń i innowacyjnych rozwiązań. Uzyskano w ten sposób oponę, która gwarantuje wysokie parametry jezdne oraz bezpieczeństwo niezależnie od warunków atmosferycznych. Pirelli Chrono Winter posiada bieżnik o kierunkowym wzorze. Łukowate rowki rozszerzające się na zewnątrz połączone są z kanałem obwodowym o schodkowym kształcie. Taka rzeźba zapewnia pewną i odpowiednią trakcję na śniegu i lodzie. Woda i błoto pośniegowe są skutecznie odprowadzane na zewnątrz. Natomiast ostre krawędzie wzdłużnych rowków wbijają się w zaśnieżone podłoże, zapewniając w ten sposób odpowiednią przyczepność i sterowanie. Wzór stanowi również zabezpieczenie przed zjawiskiem aqua- i snowplaningu. Prosty profil opasania zapewnia oponie Chrono Winter optymalną powierzchnię styku z podłożem. Uzyskano w ten sposób rozłożenie nacisków, które gwarantuje równomierne zużycie opony. W połączeniu z wytrzymałą, odporną na ścieranie mieszanką gumową uzyskano wydłużoną żywotność. Dla poprawy osiągów na oblodzonej, śliskiej drodze zastosowano proste nacięcia lamelkowe. Aby ochronić oponę Chrono Winter przed zniszczeniem spowodowanym dużym obciążeniem, wzmocniono budowę krawędzi i ściany bocznej. Dzięki temu opona chroniona jest przed deformacją i uszkodzeniami mechanicznymi.
Dla samochodów osobowych poruszających się w skrajnych warunkach pogodowych
Winter CARVING to opona, która jest idealnym rozwiązaniem dla pasjonatów jazdy w ekstremalnych warunkach zimowych, zwłaszcza po kopnym – nie ubitym śniegu.
Wysokie parametry użytkowe, takie jak skuteczne hamowanie w każdych warunkach zimowych, niskie opory toczenia oraz szeroka gama rozmiarów pozwalają na stosowanie opon Winter CARVING w najbardziej popularnej grupie samochodów klasy kompaktowej i średniej. Przy projektowaniu opony, Pirelli oparło się na swoich doświadczeniach w rajdach samochodowych oraz specjalnym programie testowym w ekstremalnych warunkach zimowych. Uzyskano w ten sposób innowacyjne rozwiązania technologiczne, które pozwalają na sprostanie ekstremalnym warunkom zimowym. Opony te przystosowane są do pracy w bardzo niskich temperaturach. Agresywna rzeźba bieżnika zwiększa efektywność opony na kopnym śniegu. Opona Winter CARVING jest w pełni zgodna z wymogami Unii Europejskiej odnośnie ochrony środowiska.
Dla samochodów terenowych
Aby sprostać wysokim wymaganiom pasjonatów samochodów terenowych, którzy w zimowym okresie nie stronią od ekstremalnych wrażeń, Pirelli przygotowało odpowiednią oponę – Pirelli Scorpion Ice&Snow. To opona rekreacyjno-terenowa charakteryzująca się czterema zygzakowatymi rowkami obwodowymi oraz asymetrycznym wzorem bieżnika.
Komentarze (0)