– Można powiedzieć, że działalność informatyczna i oprogramowanie komputerowe tworzą historię sprzedaży na nowo – mówi Sebastian Kożuchowicz z firmy Asco. Zapraszamy do przeczytania rozmowy o tym, w jaki sposób rozwój technologii informatycznych wpłynął na charakterystykę pracy warsztatów i sklepów motoryzacyjnych.
- Firma Asco zajmuje się produkcją oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem. Dlaczego skupiliście się na sklepach motoryzacyjnych i warsztatach? Skąd taki wybór?
Firma Asco od początku swojej działalności w połowie lat 90. funkcjonowała w branży motoryzacyjnej i niejako „dorastała” wraz z nią na rynku polskim. W motoryzacji czujemy się najpewniej i mamy ugruntowaną pozycję pośród firm z rynku motoryzacyjnego. Rynek części samochodowych był i wciąż jest rynkiem nienasyconym w kontekście oprogramowania i automatyzacji sprzedaży. Natomiast nasza aplikacja z sukcesem sprawdza się również jako program sprzedażowy w dowolnej branży. Można powiedzieć, że czasami to rynek steruje producentem, a nie producent rynkiem.
- W jaki sposób zmieniało się na przestrzeni lat zarządzanie warsztatem samochodowym czy sklepem motoryzacyjnym?
Rozwój technologii informatycznych bardzo wpłynął na charakterystykę pracy warsztatów i sklepów motoryzacyjnych. Dokumenty zakupów w formie elektronicznych plików pozwalających na łatwe i szybkie wczytanie do programu czy choćby wprowadzenie czytników pozwalają na przyspieszenie pracy. Dzięki wyspecjalizowanym programom, jak np. nasz Analizator, przedsiębiorca ma łatwy dostęp do wielu raportów za pomocą jednego kliknięcia. Dzięki temu zarządzanie taką firmą jest efektywniejsze, tańsze oraz bardziej sprecyzowane.
- W który aspekt działalności informatyka i oprogramowanie komputerowe wkraczają w tego typu przedsiębiorstwach najmocniej?
Można powiedzieć, że działalność informatyczna i oprogramowanie komputerowe tworzą historię sprzedaży na nowo. Są one obecne w praktycznie każdym aspekcie prowadzenia działalności jako takiej. Budowanie bazy produktów, zarządzanie magazynem, zarządzanie pracownikami, kontakty z klientami i wiele, wiele innych. Można dodać do tego elektroniczne katalogi części (np. TecDoc), totalnie rewolucjonizujące wyszukiwanie kompatybilnych towarów lub zamienników, eliminujące stosy ksiąg i pozwalające na sprzedaż mniej doświadczonym pracownikom. Większa liczba sprzedawców to większa dostępność części, a większa dostępność części to części tańsze i szybciej dostarczone.
- W czym dziś może pomóc w warsztacie lub sklepie dobre oprogramowanie?
We wszystkim. Oprogramowanie inteligentne potrafi przeanalizować naszą sprzedaż, na jej podstawie przygotować zamówienia, pilnować stanów minimalnych. Sprawa biurokracji jest kolejnym aspektem. Dzięki dobremu oprogramowaniu możemy być pewni, że mamy porządek w papierach, finansach, magazynach, wobec czego możemy poświęcić swój czas na rozwój i promocję naszego biznesu.
- Jakie programy mają Państwo w ofercie?
Program magazynowy Firma 2000, program księgowy Arkadia, program do obsługi magazynów radiowymi czytnikami bezprzewodowymi Aster, sklepy internetowe, katalogi, webservice oraz wiele modułów dodatkowych.
- Czy polskie warsztaty są zarządzane w sposób nowoczesny? A polskie sklepy i hurtownie?
Polski rynek warsztatowy jest specyficzny. Można stwierdzić, że w branży warsztatowej istnieje nadal szara strefa – są wciąż firmy, gdzie możemy zapomnieć o nowoczesności (w zarządzaniu). Na szczęście świadomość Polaków wzrasta, przez co specjalistyczne oprogramowanie, jak np. Firma 2000, sprawdza się na chłonnym rynku warsztatów, unowocześniając zarządzanie i czyniąc pracę wydajniejszą oraz bardziej profesjonalną.
- Czy właściciele tych firm przekonują się do nowoczesnych rozwiązań? Wielu z nich, szczególnie tych bardziej doświadczonych, ma zapewne obawy przed wprowadzeniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych do swoich tradycyjnie zarządzanych firm?
Każdy przedsiębiorca ma inny pomysł na rozwój swojego przedsiębiorstwa. Poznanie jego problemów i ograniczeń oraz wskazanie mu, jak skutecznie je rozwiąże, używając produkowanego przez nas oprogramowania, to klucz do sukcesu naszego i naszego klienta. Zdecydowana większość klientów po pewnym czasie użytkowania poznaje, jakie możliwości otworzyło przed nimi oprogramowanie do zarządzania, i stwierdza, że jego zakup był trafioną inwestycją.
- Czy piractwo jest dużym problemem na polskim rynku warsztatowym i części zamiennych? Czy świadomość użytkowników w tym aspekcie zmienia się?
Nielegalne użytkowanie oprogramowania w polskich realiach jest problemem ogólnym, niezależnym od branży i stałym w każdym aspekcie gospodarki. Jednak producenci oprogramowania, ciągle podwyższając jakość swoich produktów, skupiają się również na jego zabezpieczeniu przed nieuprawnionym użytkowaniem.
Ponadto coraz więcej użytkowników uświadamia sobie, że zakupienie oprogramowania pozwala im na korzystanie nie tylko z oprogramowania, ale z całej otoczki oferowanej przez producentów. Firma Asco poza sprzedażą świadczy także wsparcie techniczne dla swoich produktów oraz profesjonalne szkolenia dla klientów, co stanowi funkcjonalną całość, na którą składa się oferta firmy.
- Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Piotr Łukaszewicz
Komentarze (2)