Przykładowy układ klimatyzacji – rozmieszczenie elementów w aucie
Istnieje kilka metod opróżniania sprężarek klimatyzacji z oleju. Poniżej podajemy te sugerowane, w zależności od konstrukcji sprężarki.
Sprężarka z korkiem olejowym
- Umieścić naczynie z podziałką poniżej korka olejowego, a następnie usunąć korek.
- Odczekać do momentu spłynięcia oleju ze sprężarki.
- Okręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia sprężarki z oleju.
- Jeżeli olej już nie wypływa, okręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki, aby upewnić się, że więcej oleju już nie wypłynie.
Sprężarka bez korka olejowego
- Zdjąć pokrywy zabezpieczające króćce dolotowe i wylotowe ze sprężarki.
- Umieścić naczynie z podziałką poniżej króćców.
- Przechylić odpowiednio sprężarkę, wylać olej przez wlot lub wylot sprężarki.
- Okręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia z oleju.
- Jeżeli olej już nie wypływa, okręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki, aby upewnić się, że więcej oleju już nie wypłynie.
Uwaga – całkowite opróżnienie oleju ze sprężarki przez króćce nie jest możliwe. Nawet 10-20% – ze względu na jego lepkość, a także w zależności od konstrukcji sprężarki – może pozostać osadzone na wewnętrznych ściankach.
Wlewanie oleju do sprężarki nieposiadającej korka spustowego
- Należy zwrócić uwagę na właściwy typ i lepkość oleju (parametry oleju wg katalogu Nissens dla danej sprężarki – Nissens stosuje tylko najwyższej jakości oleje typu PAG).
- Sprężarki Nissens są fabrycznie zalewane olejem typu PAG – jeżeli wg danych producenta auta w układzie A/C ma być taka sama ilość oleju, jaką zalana jest fabrycznie sprężarka Nissens, nie należy go dolewać.
- Olej należy wlewać króćcem dolotowym sprężarki (ssanie), ponieważ na ogół ma większą średnicę niż króciec wylotowy (tłoczenie).
- Jeżeli króćce są tej samej średnicy, powinny być oznaczone jako S (ang. suction – ssanie) lub D (and. discharge – wypływ, tłoczenie); oznaczenie S i D może być umieszczone na zaślepkach króćców lub na korpusie sprężarki pod króćcami.
Komentarze (0)