Klimatyzacja

ponad rok temu  15.04.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Opróżnianie sprężarki klimatyzacji z oleju

Przykładowy układ klimatyzacji – rozmieszczenie elementów w aucie

Istnieje kilka metod opróżniania sprężarek klimatyzacji z oleju. Poniżej podajemy te sugerowane, w zależności od konstrukcji sprężarki.

Sprężarka z korkiem olejowym

  • Umieścić naczynie z podziałką poniżej korka olejowego, a następnie usunąć korek.
  • Odczekać do momentu spłynięcia oleju ze sprężarki.
  • Okręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia sprężarki z oleju.
  • Jeżeli olej już nie wypływa, okręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki, aby upewnić się, że więcej oleju już nie wypłynie.

Sprężarka bez korka olejowego

  • Zdjąć pokrywy zabezpieczające króćce dolotowe i wylotowe ze sprężarki.
  • Umieścić naczynie z podziałką poniżej króćców.
  • Przechylić odpowiednio sprężarkę, wylać olej przez wlot lub wylot sprężarki.
  • Okręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia z oleju.
  • Jeżeli olej już nie wypływa, okręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki, aby upewnić się, że więcej oleju już nie wypłynie.

Uwaga – całkowite opróżnienie oleju ze sprężarki przez króćce nie jest możliwe. Nawet 10-20% – ze względu na jego lepkość, a także w zależności od konstrukcji sprężarki – może pozostać osadzone na wewnętrznych ściankach.

Wlewanie oleju do sprężarki nieposiadającej korka spustowego

  • Należy zwrócić uwagę na właściwy typ i lepkość oleju (parametry oleju wg katalogu Nissens dla danej sprężarki – Nissens stosuje tylko najwyższej jakości oleje typu PAG).
  • Sprężarki Nissens są fabrycznie zalewane olejem typu PAG – jeżeli wg danych producenta auta w układzie A/C ma być taka sama ilość oleju, jaką zalana jest fabrycznie sprężarka Nissens, nie należy go dolewać.
  • Olej należy wlewać króćcem dolotowym sprężarki (ssanie), ponieważ na ogół ma większą średnicę niż króciec wylotowy (tłoczenie).
  • Jeżeli króćce są tej samej średnicy, powinny być oznaczone jako S (ang. suction – ssanie) lub D (and. discharge – wypływ, tłoczenie); oznaczenie S i D może być umieszczone na zaślepkach króćców lub na korpusie sprężarki pod króćcami.
B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Przekrój przez sprężarkę podczas suwu tłoczenia
Przekrój przez sprężarkę podczas suwu ssania
Przekroje sprężarki Nissens. Widać skomplikowane struktury wewnętrzne sprężarki, na których osadza się olej – przez co nie jest możliwe całkowite opróżnienie jej z oleju
Przekroje sprężarki Nissens. Widać skomplikowane struktury wewnętrzne sprężarki, na których osadza się olej – przez co nie jest możliwe całkowite opróżnienie jej z oleju
Schemat typowego układu klimatyzacji z osuszaczem i zaworem rozprężnym
Porty ssania „S” (ang. suction) oraz tłoczenia „D” (ang. discharge) oznaczone na odlewie tylnego korpusu sprężarki klimatyzacji

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony