Oferta produktowa Orlen Oil została powiększona o olej nowej generacji PLATINUM Max Expert V+ 5W-30, który jest unowocześnioną wersją wiodącego pod względem popularności PLATINUM Max Expert V 5W-30.
W jakim celu wprowadzać do oferty kolejny olej w klasie lepkości 5W-30? Spowodowane jest to istotnymi różnicami w kompozycji olejów w tej samej klasie lepkości, a co za tym idzie – ich właściwościami. Wynika to z kolejnych oczekiwań stawianych środkom smarnym przez konstruktorów silników samochodowych. Rygorystyczne obostrzenia dotyczące ochrony środowiska, między innymi dopuszczalne normy emisji spalin, zmuszają producentów OEM (Original Equipment Manufacturer) do konstruowania nowoczesnych, przystosowanych do wymogów środowiskowych układów napędowych. Konsekwencją jest komponowanie kolejnych olejów w tej samej klasie lepkości, nadążających za wymaganiami stawianymi przed nowoczesnymi silnikami samochodowymi. Chcąc zoptymalizować korzyści techniczne i zalecane parametry wydajności oraz sprawności deklarowane przez OEM, oleje powinny charakteryzować się zgodnością parametrów nie tylko lepkościowych, ale również jakościowych z potrzebami nowoczesnych układów napędowych czy normami emisji spalin.
W związku z tym przy wyborze oleju nie powinno się sugerować jedynie klasą lepkości, ale również homologacjami producentów samochodów, tzw. aprobatami, oraz wskazanymi w instrukcji pojazdu klasami jakości (np. ACEA czy API).
Aprobata producenta samochodu i klasa jakości wskazują, czy dany olej jest kompatybilny z układem napędowym i będzie go chronił przed uszkodzeniami oraz przedwczesnym zużyciem (np. ochrona przed niekorzystnym wpływem LSPI). Określają one również przebiegi pomiędzy wymianami oleju czy dostosowanie do układów obróbki spalin zamontowanych w danym pojeździe.
Warto zapamiętać, że oleje silnikowe o tej samej klasie lepkości nie mogą być stosowane naprzemiennie, ponieważ niekoniecznie są ze sobą kompatybilne, mogą różnić się choćby kompozycją dodatków uszlachetniających. Taka praktyka może doprowadzić do poważnych uszkodzeń i awarii jednostki napędowej.
Oleje w klasie lepkości 5W-30 są najpopularniejszymi stosowanymi w nowoczesnych silnikach samochodowych na rynku europejskim, stąd też największa jest ich rodzina pod kątem klas jakości i homologacji OEM.
W maju 2020 roku wprowadzona została nowa specyfikacja jakościowa API SP dla olejów przeznaczonych do nowoczesnych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Najważniejszą cechą jakościową specyfikacji API SP jest ochrona przed niekorzystnym zjawiskiem przedwczesnego zapłonu – LSPI (Low Speed Pre-Ignition). Występuje ono przy niskich prędkościach rzędu 1500-2000 obr./min, wysokim ciśnieniu i silnym obciążeniu silnika, a dotyczy głównie małolitrażowych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Zjawisko to polega na niekontrolowanym zapłonie mieszanki paliwowo-powietrznej w niewłaściwym momencie (jeszcze przed zapłonem inicjowanym iskrą ze świecy zapłonowej). Ponadto oleje spełniające normę API SP wyróżniają się ograniczonym tworzeniem osadów wysokotemperaturowych w turbosprężarce oraz na tłokach. Posiadają lepsze właściwości przeciwzużyciowe i przeciwutleniające, dzięki czemu zachowują swoje pierwotne właściwości przez cały czas eksploatacji i utrzymują silnik w „fabrycznej” czystości. W konsekwencji wydłużona jest żywotność silnika.
Firma ORLEN OIL, świadoma tego, jak ważne jest reagowanie na zmieniające się wymagania i trendy rynku, konsekwentnie wdraża nowe technologie i rozwiązania. W odpowiedzi na zapotrzebowanie oferta produktowa ORLEN OIL została wzbogacona o nowy olej silnikowy Platinum Max Expert V+ 5W-30 w klasie jakości API SP i ACEA C3. Ma on oficjalną homologację do stosowania w silnikach najnowszej generacji: koncernu Stellantis, Volkswagen Group, Mercedes-Benz Group AG, BMW Group, spełniających normy emisji spalin Euro 6d. Jest to w pełni syntetyczny olej typu mid SAPS, jego stosowanie pozwala na maksymalne wykorzystanie jednostki napędowej. W najwyższym możliwym stopniu chroni silnik przed niekorzystnym wpływem LSPI, zapewniając ponadto wyjątkowy spadek oporów tarcia, co gwarantuje uzyskanie doskonałych parametrów oszczędności paliwa. Tworzy trwały film olejowy, chroniący wszystkie elementy silnika, dzięki czemu doskonale sprawdza się zarówno w ruchu miejskim przy częstych uruchomieniach i wygaszaniu silnika, jak i podczas dynamicznej, szybkiej jazdy na drogach szybkiego ruchu.
Niemniej jednak przy wyborze oleju silnikowego zawsze należy ściśle przestrzegać instrukcji producenta samochodu. Bezkonkurencyjną pomocą jest wyszukiwarka olejowa, która pozwala na dobór odpowiedniego oleju do silnika z oferty ORLEN OIL: www.orlenoil.pl/dobierzolej
GrażynaCiepiela-Składzień
Dział Strategii Produktów ORLEN OIL
Komentarze (0)