Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Oryginalne oleje
do skrzyń dwusprzęgłowych już w Polsce!. Marka Pentosin to lider w branży automotive jeśli chodzi o liczbę posiadanych dopuszczeń. 27 aprobat OEM, w tym producentów tak prestiżowych pojazdów, jak te z logo Bentley, Porsche czy Bugatti świadczy o zaufaniu koncernów, które w swoich fabrykach do „pierwszego zalania” układów wspomagania, skrzyń biegów oraz wielu innych zastosowań stosują tylko oleje lidera w dziedzinie płynów hydraulicznych oraz technologii skrzyń przekładniowych. Wiedzieć trzeba, że to inżynierowie z firmy Pentosin opracowali oleje dla skrzyń z podwójnym sprzęgłem.

Firma Deutsche Pentosin-Werke GmbH powstała w Hamburgu w Niemczech prawie 80 lat temu. Zakłady produkcyjne firmy Pentosin znajdują się w miejscowościach Wedel i Dormagen w Niemczech. Poprzez ogólnoświatową sieć dystrybucyjną, działającą w ponad 60 krajach, firma dociera do szerokiej rzeszy użytkowników nowoczesnych pojazdów. Płyny techniczne Pentosin są zgodne z wymagającymi normami OEM wielu czołowych w świecie producentów samochodów. Firma Pentosin uzyskała wiele aprobat na fabryczną aplikację swoich produktów w nowych pojazdach. Pentosin utrzymuje pozycję lidera w tej branży dzięki długoletniemu zaangażowaniu w zakresie badań rozwojowych, towarzyszących nowoczesnym procesom produkcyjnym. Kontrola jakości i certyfikacja stanowią integralną część procesu realizowanego w firmie Pentosin, czego odzwierciedleniem są uzyskane przez firmę świadectwa ISO/TS 16949:2002 oraz ISO 14001:2004. Układ mechatroniki to wysokociśnieniowy układ hydrauliczny, który wymaga precyzji sterowania olejem. Zły olej może zbyt szybko wytwarzać osady, co negatywnie wpływa na pracę skrzyni.


- Jako uznany lider w dziedzinie płynów hydraulicznych oraz technologii skrzyń przekładniowych, firma Pentosin opracowała oleje dla skrzyń z podwójnym sprzęgłem – informuje Marek Rybakiewicz z firmy Profit, która jest generalnym importerem olejów marki Pentosin. -  Pentosin przoduje w dziedzinie opracowywania płynów opartych na innowacjach technicznych. W 95% pojazdów wyposażonych w dwusprzęgłowe skrzynie biegów zastosowany jest olej marki Pentosin. Specyfika skrzyni DSG wymaga – składa się z dwóch sprzęgieł oraz układu sterującego nazwanego mechatroniką. Jest to precyzyjny hydrauliczny układ sterujący zmianami biegów. Program sterujący tym urządzeniem zakłada określony czas reakcji sprzęgła uruchamiającego skrzynię przy starcie. Wlanie złego oleju do skrzyni – zbyt gęstego lub zbyt rzadkiego - spowoduje nieprawidłową pracę, np. szarpanie lub nierówną pracę podczas jazdy. Co ważne, dotychczas żaden z producentów innych olejów do skrzyni DSG nie uzyskał dopuszczenia firmy VW; są one tylko rekomendowane a to zdecydowana różnica.

Jak wspomnieliśmy, Pentosin jest pionierem w dziedzinie nowych technologii, co bezpośrednio docenione zostało przez takich producentów, jak VW, Porsche i BMW. Firmy te stosują oleje hamburskiego producenta jako „first fill” do stosowanych dwusprzęgłowych skrzyń biegów. Te ostatnie są produkowane pod kilkoma markami. U VW znajdziemy skrzynie o nazwie DSG (zastosowana we wszystkich pojazdach grupy: VW, Audi, Skoda, Seat, Bugatti Veyron); produkowane przez ZF noszą nazwę - PDK (zastosowana w pojazdach Porsche), a w firmie Getrag funkcjonują takie o nazwie DKG (zastosowana w pojazdach BMW). Oczywiście, rygor stosowania markowego oleju jest duży i tylko oleje Pentosin – FFL-2, FFL-3 i FFL-4 – dają gwarancję niezawodnej pracy skrzyni. Co też pouczające, w przypadku ewentualnej awarii inspekcja gwarancyjna przeprowadzona przez producenta eliminuje najczęściej olej jako główną przyczynę defektu! Oferta obejmuje pełną paletę produktów specjalistycznych do skrzyń dwusprzęgłowych, a więc olej do skrzyni DSG w samochodach VW, olej do skrzyni PDK w samochodach marki PORSCHE oraz olej do skrzyni DKG w samochodach grupy BMW oraz Mitsubishi Evo, Nissan GTR. Także profesjonalne firmy, zajmujące się tuningiem – rzecz jasna, nie optycznym, a jednostki napędowej i zawieszenia – także zalewają w wyczynowych wersjach oleje marki Pentosin.

Oszczędności skrzyń DSG wynikają głównie z rezygnacji z hydraulicznego konwertera mocy, który generuje spory opór i niepotrzebnie wprowadza silnik na zbyt wysokie obroty. Na czym polega podstawowa różnica skrzyni DSG? Ta składa się z dwóch sprzęgieł oraz układu sterującego nazwanego mechatroniką. Jest to precyzyjny hydrauliczny układ sterujący zmianami biegów. Program sterujący tym urządzeniem zakłada określony czas reakcji sprzęgła uruchamiającego skrzynie przy starcie.

Co ciekawe, skrzynie dwusprzęgłowe okazują się ekonomiczniejsze od tradycyjnych ręcznych przekładni, bo są po prostu o wiele mniej wrażliwe na złe nawyki kierowcy. Przy spokojnej jeździe w mieście DSG dba o to, by silnik pracował na niskich obrotach, co dla kierowcy na dłuższą metę mogłoby okazać się męczące. Taka skrzynia dwusprzęgłowa 7-biegowa to bardzo wymagający przeciwnik dla tradycyjnych przekładni. Trzeba jednak pamiętać o jednym. Koszt produkcji skrzyń typu DSG jest duży, bo też są to mechanizmy dużo bardziej skomplikowane w budowie. Poza tym, takie skrzynie wymagają dużo większej kultury od pracowników serwisów samochodowych.

- Niestety, mało który kierowca ma świadomość, że DSG wymagają nie tyle dużo precyzyjniejszego serwisu, co po prostu konieczności wymiany oleju – zauważa Marek Rybakiewicz firmy Profit, generalny importer olejów marki Pentosin.
W tych przekładniach olej pracuje jak ciecz robocza wykonując pracę mechaniczną, a tylko przy okazji smarując. Olej w takich skrzyniach ma niższe lepkości w niskich temperaturach niż klasyczne oleje, gdyż przenosi siłę, a cyrkulując i przepływając przez elementy ruchome z dużą prędkością, nie może generować dodatkowych oporów i strat mechanicznych.

Rafał Dobrowolski

W najbliższym czasie Pentosin zaprezentuje swoją ofertę produktową na Targach Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu w dniach 12-15 maja br.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony