Gdy do przepalenia żarówki dojdzie poza miastem i po zmroku, kierowca nadjeżdżający z naprzeciwka może błędnie ocenić sytuację
Sprawne oświetlenie samochodu nie wyczerpuje kwestii zachowania bezpieczeństwa na drodze. Niemniej ważna jest jakość używanych do tego – przede wszystkim w reflektorach głównych – źródeł światła.
Poruszające się po drogach pojazdy wyposażone są w różne typy oświetlenia. Począwszy od żarówek halogenowych, przez lampy ksenonowe i diody LED, na reflektorach laserowych kończąc. Niezmiennie to pierwsze rozwiązanie jest najczęściej wykorzystywane – także przez producentów nowych samochodów. I statystycznie najczęściej przez kierowców wymieniane.
Jednak wybór nowych żarówek halogenowych może wprowadzić w zakłopotanie. Na rynku oferowanych jest bowiem wiele modeli, także w gamie tego samego producenta. Co więcej, wciąż pojawiają się nowe pozycje. Co to oznacza?
Konstruktorzy żarówek halogenowych nieustannie szukają kompromisu pomiędzy ich parametrami użytkowymi. Jest to kilka niezwykle ważnych, ale i trudnych do pogodzenia kwestii. Udaje się jednak przesuwać te granice, co znacząco wpływa na jakość oświetlenia drogi, a tym samym zachowanie optymalnego bezpieczeństwa.
Parametrem pojawiającym się często na opakowaniu żarówek halogenowych jest temperatura barwowa – im wyższa w skali Kelwina, tym bielsze światło. 4200 K oznacza zbliżenie do barwy lamp ksenonowych. Z zewnątrz nadają linii pojazdu nowocześniejszego wyglądu, z pozycji kierowcy – lepsze oświetlenie drogi i mniejsze zmęczenie wzroku podczas jazdy po zmroku. Natomiast pieszy otrzymuje jasny sygnał o zbliżających się pojeździe.
Drugim parametrem jest zasięg wiązki światła. Im dłuższy, tym kierowca ma większą szansę na odpowiednio szybsze dostrzeżenie i ocenę sytuacji, więcej czasu na podjęcie reakcji, a tym samym skrócenie drogi hamowania czy zatrzymania pojazdu.
W praktyce zmiana tego parametru ze 150 na 200% oznacza dłuższe o 80 m – w porównaniu do wymaganego prawem minimum – oświetlenie drogi. Tyle mniej więcej wyniesie droga zatrzymania pojazdu jadącego z prędkością 90 km/h. W przypadku żarówek o takich parametrach można więc śmiało użyć stwierdzenia, że kierowca otrzymuje dodatkową przestrzeń bezpieczeństwa. A to niezwykle ważne, szczególnie w okresie jesienno-zimowym na mokrej i śliskiej nawierzchni.
Kolejną cechą żarówki halogenowej, określoną na opakowaniu, jest jej żywotność. Z punktu widzenia użytkownika to ważne w odniesieniu do kosztów eksploatacji. Ale większe znaczenie ma dla zachowania bezpieczeństwa na drodze.
Do przepalenia żarówki najczęściej dochodzi podczas jazdy. Gdy nastąpi to poza miastem i po zmroku, kierowca nadjeżdżający z naprzeciwka może błędnie ocenić sytuację. Świecącą po lewej stronie może uznać za jednoślad i na tej podstawie podjąć decyzję o manewrze wyprzedzania. Natomiast przy działającej prawej identyczne wrażenie może odnieść pieszy idący poboczem. Z racji tego sprawne światła pojazdów są dla uczestników ruchu drogowego ważnym punktem odniesienia.
Dlatego też kierowca, pomimo że obowiązujące prawo nie nakazuje posiadania w samochodach osobowych zapasowych żarówek, powinien być przygotowany do ich wymiany w każdej chwili. To jednak idealna sytuacja, w rzeczywistości samodzielna wymiana żarówki w reflektorze głównym współczesnych pojazdów jest co najmniej utrudniona. Określona przez producenta dłuższa jej żywotność podnosi więc komfort jazdy.
Można przyjąć, że średnio 400 godzin ciągłego świecenia odpowiada rocznej eksploatacji samochodu. Jednocześnie nie należy czynić pozornych oszczędności w postaci wymiany tylko przepalonej żarówki. Jeśli do tego doszło, to z dużym prawdopodobieństwem druga również zbliża się do końca swojej sprawności. Taka sytuacja może się więc powtórzyć.
Przy wyborze nowych żarówek kierowca powinien więc ocenić sposób wykorzystania auta. I na tej podstawie zdecydować się na model o konkretnych parametrach użytkowych. Nie bez znaczenia pozostaje marka ich producenta. Bo do przesuwania granic fizyki potrzebne są i wiedza, i doświadczenie, i technologia. Styczną tych zasobów jest branie odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa na drodze.
Komentarze (0)