Właściwy dobór koloru w lakierowanym pojeździe od zawsze stanowi największe wyzwanie dla firm zajmujących się produkcją lakierów naprawczych, spędza to sen z powiek większości lakierników. Rozwój procesów technologicznych, zmiany w gustach klientów, a wreszcie po prostu moda sprawiają, że na rynek trafia coraz większa ilość kolorów, wraz z ich różnorodnymi wariantami.
Coraz trudniej przygotować zestaw wzorników kolorystycznych, które będą w stanie odzwierciedlić wszystkie możliwe odcienie. Koszt ich produkcji jest wysoki, a możliwości odwzorowania każdego koloru ograniczone. W bazie danych R-M BASF znajduje się aktualnie ponad 450 000 receptur i nie ma fizycznej możliwości wyprodukowania takiej liczby wzorników. Dlatego większość producentów lakierów kieruje się w stronę wykorzystania pomiarów spektrofotometrycznych.
R-M BASF jest pionierem w rozwoju i wdrażaniu przenośnych urządzeń spektrofotometrycznych i od 1995 r. rozwija ich stosowanie w warsztatach lakierniczych. Najnowsze urządzenie R-M Colortronic2 wraz
z rozbudowanym oprogramowaniem to zaawansowana technologia doboru kolorów. Colortronic2 to innowacyjny, wielokątowy spektrofotometr przeznaczony do doboru koloru lakieru w serwisach i warsztatach w sposób szybki i dokładny. W liniach lakierów R-M jest to element składowy całego systemu, który sprawia, że jesteśmy w stanie osiągnąć pożądany efekt przy każdej naprawie.
Dzięki wykorzystaniu urządzenia mamy możliwość znacznego przyśpieszenia całego procesu, zmniejszenia ilości materiału zużytego na wykonywanie natrysków próbnych. Ograniczenie wpływu warunków oświetleniowych na sam proces doboru koloru sprawia, że nie musimy polegać wyłącznie na swoim oku. Praca z urządzeniem jest bardzo prosta, ogranicza się do wykonania odczytu koloru na pojeździe (poprawność samego odczytu jest kontrolowana przez specjalne sensory, które dbają o to, by siła docisku była optymalna). Innowacyjnym rozwiązaniem jest wykorzystanie do sprawdzania poprawności odczytu średniej statystycznej, tzn. wykonując kolejne pomiary danego koloru (min. 5), urządzenie sprawdza na bieżąco różnice pomiędzy nimi i jeśli są one zbyt duże, to są odrzucane i wykonywany jest kolejny pomiar. Pozwala to na optymalizację pomiaru i uniknięcie błędów spowodowanych. np. nie najlepszym stanem lakieru na mierzonej powierzchni.
[img_full]17078
Komentarze (0)