W Turynie od 5 lat funkcjonuje Globalne Centrum Badań i Rozwoju Petronas. Tutaj projektowane, a także testowane są wszelkie rozwiązania oferowane kierowcom i warsztatom samochodowym
Największa transformacja w dziejach motoryzacji, rozwój produktów oraz współpraca z producentami pojazdów i warsztatami – to tematy międzynarodowej konferencji RE-DEFINE, zorganizowanej przez producenta olejów Petronas, na którą zaproszono do Turynu dziennikarzy z całej Europy. Mieliśmy przyjemność wziąć udział w tym spotkaniu.
Konferencja zbiegła się w czasie z piątą rocznicą powstania Globalnego Centrum Badań i Rozwoju w Turynie. To strategiczne dla tej firmy miejsce, gdzie testowane są wszystkie płyny i środki smarne produkowane przez Petronas. – Mamy tu ekspertów z całego świata. To właśnie ci ludzie tworzą nasze rynkowe przewagi – mówił w Turynie Alessandro Orsini, dyrektor marketingu w Petronas Lubricants International.
Elektromobilność? Bierzemy w tym udział!
Petronas otwiera w swoich strukturach nową jednostkę, odpowiedzialną za rozwój oferty dla pojazdów elektrycznych. Za badania związane z płynami do takich pojazdów, ich rozwój i promocję na rynku odpowiadać będzie NEV Fluids – jednostka, którą kieruje James Mark, były dyrektor ds. marketingu w regionie EMEA.
– Istnieje taka teoria, że elektromobilność jest problemem dla firm zajmujących się produkcją środków smarnych. Natomiast w Petronas patrzymy na to zupełnie inaczej. Jesteśmy częścią tych rozwiązań, współpracujemy z producentami pojazdów, aby dostarczać im stabilne rozwiązania i płyny, które zwiększą wydajność i efektywność pojazdów elektrycznych. Oczywiście jest to wyzwanie dla nas wszystkich, natomiast przyszłość jest fascynująca. Jesteśmy podekscytowani –
Petronas podaje statystyki, według których w 2022 r. jeden na siedem samochodów osobowych kupowanych na całym świecie był pojazdem elektrycznym – oznacza to wzrost sprzedaży o 60% w porównaniu z 2021 r. Liczba ta będzie rosnąć wraz z wdrażaniem europejskich przepisów i zachęt do ograniczania emisji, a także chęcią konsumentów do bardziej zrównoważonej jazdy.
– Nasze wieloletnie doświadczenie w produkcji środków smarnych oraz wdrażanie innowacji to główne atuty, które powinny skłonić właścicieli samochodów elektrycznych do wyboru naszych produktów. Ważne jest również to, że jesteśmy jedynym tak kompleksowym dostawcą płynów do pojazdów elektrycznych, bo mamy w ofercie płyny i smary do motocykli, samochodów osobowych, ciężarówek, autobusów – podkreśla James Mark.
Oferta Petronas w zakresie pojazdów elektrycznych już dziś jest bardzo szeroka. To cała linia produktów PETRONAS Iona, w której znajdziemy m.in. płyny do przekładni (PETRONAS Integra e-Transmission), płyny chłodzące do zarządzania temperaturą baterii oraz silnika elektrycznego, a nawet smary (PETRONAS Glide e-Greases) do elementów takich jak przeguby homokinetyczne i łożyska piast kół. Smary mają zmniejszać hałas i wibracje.
– Produkcja płynów do pojazdów elektrycznych jest fascynującym wyzwaniem. Zwróćmy uwagę na budowę takiego samochodu, gdzie w jednym miejscu, w jednym boksie, mamy jednostkę napędową, przekładnię oraz inwerter. Trzy różne komponenty z różnymi potrzebami – chłodzenia lub smarowania. Inwestujemy w badania tego sektora i stale rozwijamy nasze produkty – dodaje James Mark.
Motoryzacja zmienia się na naszych oczach. W temacie elektromobilności zarówno producenci aut, jak i środków smarnych czy części zamiennych są gotowi na rewolucję. Czy nasze miasta również są na to gotowe? W wielu krajach Europy infrastruktura związana choćby z liczbą stacji ładowania wciąż kuleje. Tymczasem już za 12 lat na Starym Kontynencie ma obowiązywać zakaz produkcji i sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi.
– Nawet jeśli w 2035 roku przestaniemy produkować i sprzedawać pojazdy spalinowe, wciąż będziemy mieli w Europie bardzo duży park tych samochodów. Tym samym kraje zyskają trochę czasu na budowę odpowiedniej infrastruktury. Jestem dobrej myśli – podsumowuje szef nowego działu w Petronas.
Elektromobilność to jednak nie tylko samochody elektryczne, ale też napędzane wodorem czy coraz bardziej popularne w Polsce hybrydy. Dla nich Petronas ma ofertę olejów silnikowych. Dlaczego hybrydy potrzebują innego oleju? Układy mieszane co prawda osiągają zbliżony poziom ciepła roboczego do pojazdów konwencjonalnych, ale czas potrzebny na rozgrzanie silnika jest dłuższy. Właściciele aut hybrydowych muszą stosować się do zaleceń producentów i używać produkty syntetyczne, które lepiej sobie radzą z zarządzaniem temperaturą.
W przypadku hybryd silnik spalinowy jest też często wyłączany i uruchamiany podczas jazdy w trybie elektrycznym lub w trybie rekuperacji. Tak zmienny cykl wpływa na warunki smarowania, ponieważ olej musi być dostępny i skuteczny zarówno w czasie rozruchu, jak i podczas pracy silnika. Do tego nowoczesne napędy wykorzystują wspomnianą już rekuperację, czyli odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania. Ten proces również generuje ciepło, ponieważ energia kinetyczna zamienia się na elektryczną, a towarzyszą temu pewne straty energetyczne w postaci ciepła.
Komentarze (0)