Nasze rozmowy

ponad rok temu  14.05.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 7 minut

Pierwsza tak wielomarkowa – sieć warsztatów samochodowych

Piotr Karaszewicz, dyrektor Serwisu i Części Zamiennych Grupy PSA w Polsce

Wreszcie jest. Wielomarkowa sieć warsztatów Euro Repar Car Service powołana przez Grupę PSA, rozpoczęła działalność w Polsce we wrześniu ubiegłego roku. O najnowszej inicjatywie na naszym rynku motoryzacyjnym rozmawiamy z Piotrem Karaszewiczem, dyrektorem Serwisu i Części Zamiennych Grupy PSA w Polsce. 

- Obsługa eksploatacyjna, przeglądy okresowe i naprawy mechaniczne – a to wszystko bez względu na markę i wiek samochodów, acz zdecydowanie dla aut po okresie gwarancyjnym producenta. Proszę przybliżyć nam genezę powstania sieci Euro Repar Car Service, bo ta zdaje się mieć niezłą pozycję w Europie.
Pierwszy serwis z logo Euro Repar Car Service (w skrócie ERCS) powstał we Francji w roku 2015. Była to odpowiedź Grupy PSA na coraz liczniejsze i aktywnie działające sieci warsztatów nieautoryzowanych, przejmujące rynek obsługi i napraw samochodów, których użytkownicy nie korzystają już z autoryzowanych serwisów. W dalekosiężnych planach Grupy PSA była także ofensywa produktowa skierowana do posiadaczy samochodów innych marek, więc naturalną konsekwencją było zbudowanie sieci wielomarkowych warsztatów ERCS i znaczne poszerzenie znanej wcześniej gamy części zamiennych Eurorepar właśnie o produkty dla samochodów innych marek, spoza Grupy PSA. 
Naturalnie najwięcej warsztatów ERCS działa aktualnie we Francji – aż 1430. Wraz z 620 w Hiszpanii, 300 w Niemczech, 290 we Włoszech i punktami w innych krajach Europy to sieć licząca blisko 3000 serwisów, w których można wykonać przegląd i dokonać naprawy samochodu dowolnej marki, korzystając z gamy części Eurorepar.

- Jak można przypuszczać, motywem przewodnim konkurowania o względy warsztatów jest fakt, że organizatorem sieci jest podmiot nie bez powodu kojarzony z koncernem samochodowym PSA. 
Oczywiście, że tak. Grupa PSA jest tu znakiem rozpoznawczym i rekomendacją powodzenia przedsięwzięcia. Jesteśmy jedynym koncernem motoryzacyjnym, który zdobył się na taki krok na tak dużą skalę. Gwarancją stabilności i rentowności dla warsztatów przystępujących do sieci jest przede wszystkim to, że nasze części zamienne pochodzą ze sprawdzonych źródeł i że stoi za nimi reputacja Grupy PSA. Największą korzyścią dla warsztatów sieci ERCS będzie możliwość nabywania części Eurorepar w atrakcyjnych cenach, ale nie tylko to. Do ich dyspozycji oddajemy portal dokumentacji technicznej Service Box – ten dedykowany jest obsłudze samochodów Grupy PSA, oraz Eurorepar.doc – narzędzie wspomagające obsługę samochodów innych marek. Oba te systemy pozwalają na dobór i zamawianie części zamiennych, a także korzystanie z informacji technicznych, jak metodologia napraw czy normy czasowe poszczególnych operacji. Dzięki dostępowi do elektronicznej, multimarkowej bazy danych technicznych wszystkie czynności obsługowe w warsztatach ERCS przeprowadzane są zgodnie z normami zalecanymi przez producentów pojazdów. Dodatkowo do dyspozycji wszystkich zrzeszonych pod sztandarem ERCS oddajemy nasz zespół doradców technicznych i team z centrum szkoleniowego, który zapewni cykliczne szkolenia techniczne dla pracowników warsztatów. 

- Kim będą finalni klienci takich punktów warsztatowych?
Generalnie będą nimi posiadacze samochodów w wieku powyżej 3 lat, a więc będących już po okresie gwarancji producenta. To propozycja dla klientów szukających części zamiennych dobrej jakości i w atrakcyjnej cenie. Opierając naszą sieć na już istniejących warsztatach, zaproponujemy naprawy i przeglądy samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Nasi specjaliści zajmą się np. akumulatorem, klimatyzacją, układem przeniesienia napędu, wydechowym, hamulcami, zawieszeniem, wymianą oleju, oświetleniem, oponami. Również przeglądami okresowymi i wstępną kontrolą techniczną.
Jak wspomniałem, bez znaczenia jest marka pojazdu, jego przeznaczenie czy system zasilania. Zrealizujemy wszystkie naprawy z użyciem – o ile to możliwe – naszych części z gamy Eurorepar, dostarczanych przez naszą sieć dystrybucji Distrigo. Już dziś polecam zajrzeć na witrynę distrigo.com.pl, gdzie każdy warsztat może zapoznać się z informacjami na temat tej sieci dystrybucji realizującej dostawy części na terenie całej Polski bezpośrednio z naszego magazynu centralnego usytuowanego w Grodzisku Mazowieckim. Warsztaty znajdujące się obecnie w strefie, którą nazywamy Turbo-Pro (obszary województw mazowieckiego i łódzkiego, włącznie z Warszawą i Łodzią), mogą korzystać z dwóch dostaw części zamiennych dziennie. Docelowo w ciągu najbliższych miesięcy planujemy otwarcie kilku podobnych platform dystrybucyjnych na terenie całego kraju, co pozwoli zwiększyć zasięg usługi Turbo-Pro.

- Jakie są cele franczyzodawcy na najbliższe lata?
Organizację sieci rozpoczęliśmy od stworzenia pierwszych punktów w już wcześniej wspomnianej strefie Turbo-Pro, czyli tam, gdzie części mogą być dostarczane dwa razy w ciągu dnia. Obecnie warsztaty ERCS istnieją na terenie całego kraju, stąd konieczność uruchomienia kolejnych platform dystrybucyjnych w innych regionach Polski.
Do tej pory otworzyliśmy 23 punkty ERCS i prowadzimy rozmowy z właścicielami kolejnych warsztatów, którzy chcieliby przystąpić do sieci. Aktualnie rozwojem sieci ERCS zajmuje się dział serwisu i części zamiennych Grupy PSA. Podzieliliśmy Polskę na siedem stref, za każdą z nich odpowiada indywidualnie koordynator. Zadania, jakie postawiono przed tymi siedmioma osobami (i resztą zespołu działu serwisu i części zamiennych), to osiągnięcie liczby 100 serwisów ERCS w Polsce w roku 2020. Rok bieżący planujemy zamknąć, mając w sieci 40 warsztatów.

- Proszę powiedzieć, jakiego rodzaju warsztaty samochodowe i po spełnieniu jakich warunków mogą lub będą mogły cieszyć się w Polsce przynależnością do sieci ERCS?
Ofertę przystąpienia do sieci kierujemy do tzw. warsztatów niezależnych. Nie stawiamy warunków odnośnie zakresu świadczonych usług. Zależy on od specjalizacji warsztatu. Wspomnijmy więc, że do sieci należą również serwisy blacharsko-lakiernicze. 
Stawiamy na jakość i rzetelność dotychczas prowadzonej działalności. Bez znaczenia jest to, czy warsztat obsługuje pojazdy tej czy innej marki. Przynależność do sieci ERCS to kwestia świadomości, na jakie wartości stawiamy w naszej sieci, a są nimi: przejrzystość, rzetelność, kultura pracy i otwartość na klienta. Wszystkim serwisom ERCS towarzyszy logo i hasło z prostym przekazem: jakość i zaufanie.

- Czy możliwa jest sytuacja, że barwy ERCS przybierze punkt warsztatowy związany z innym organizatorem sieci? 
Jesteśmy w tym względzie elastyczni i otwarci na różne scenariusze współpracy. Jeśli warsztat należący już do innej sieci będzie się chciał zaangażować w nasz projekt, powitamy go z radością – oczywiście bez konieczności wystąpienia z niej. Ważnym elementem będzie dla nas pozyskanie wartościowych warsztatów, zapewniających spełnienie wymagań, które chcemy im stawiać. Konkurenci nie mają do tej kwestii tak liberalnego podejścia.
W dużym uproszczeniu, kryterium wstąpienia do sieci ERCS jest posiadanie odpowiedniego wyposażenia dostosowanego do zakresu świadczonych usług oraz właściwa liczba zatrudnionych osób. W zakresie wyposażenia pomagamy m.in. w nabyciu, po preferencyjnych cenach, multimarkowych przyrządów diagnostycznych. Oferujemy również elementy wyposażenia recepcji serwisu, np. stojaki do prezentacji gamy części Eurorepar.

- Czy można domniemywać, że w pierwszej kolejności propozycja ERCS zainteresuje autoryzowane stacje obsługi? A może jest zupełnie inaczej?
Sieć ERCS ma stanowić konkurencję dla sieci serwisów współpracujących z hurtowniami części zamiennych. Warsztaty takie mają ofertę skierowaną do klientów posiadających starsze samochody, zatem nie widzimy tu zagrożenia dla ASO. Sieć ERCS ma raczej stanowić ofertę uzupełniającą dla klientów, którzy nie odwiedzają już ASO.

- Czyżby walor gwarancji wspólnej w ramach sieci miał być koronnym argumentem dla zmotoryzowanych na rzecz wyboru ERCS?
Części zamienne Eurorepar objęte są dwuletnią gwarancją. Bez wspólnej gwarancji budowanie sieci, w której klient odsyłany byłby z jednego warsztatu do drugiego, aby realizować uprawnienia wynikające z gwarancji, nie miałoby sensu. Dlatego w warsztatach ERCS będzie obowiązywać gwarancja wspólna. Jesteśmy w trakcie uruchamiania sytemu obsługi gwarancyjnej opartego na sprawdzonym od lat wzorze istniejącym w autoryzowanych serwisach Grupy PSA, gdzie wnioski gwarancyjne rozliczane są niemal automatycznie. Z uwagi na to, że sieć ERCS jest właśnie w trakcie tworzenia i aktualnie ma niewystarczający zasięg, by taki system mógł być atutem, wspólna gwarancja ERCS jeszcze nie została uruchomiona. Z chwilą osiągnięcia zakładanej wielkości sieci nastąpi włączenie w niej gwarancji wspólnej. To będzie jeden z obowiązków franczyzobiorców ERCS wynikający z umowy licencyjnej.

- A może czasy, gdy wystarczającym magnesem dla zmotoryzowanego klienta był profesjonalny neon, minęły bezpowrotnie? Logo organizatora jest oczywiście jakąś rękojmią czy gwarancją profesjonalizacji usług motoryzacyjnych, ale umówmy się – pokolenie X czy Y uwielbia korzystać ze smartfonów, by przeszukując zasoby internetu, trafić do wymarzonego punktu serwisowego. Pytam, bo może ERCS w Polsce to... trochę spóźniona inicjatywa?
Logo organizatora, którego klient nie widzi, to logo Grupy PSA. Ale oczywiście nie o logo tu chodzi. Istotne jest to, co Grupa PSA ma w tym zakresie do zaoferowania. A mając wieloletnie doświadczenie w budowaniu sieci autoryzowanej, może ona wnieść do sieci ERCS sprawdzone rozwiązania, w tym takie, które są dostosowane do zmieniających się potrzeb klientów, dla jakich podstawowymi narzędziami komunikacji są smartfon i internet. Zatem oprócz wygodnej strony internetowej Eurorepar.pl, gdzie można szybko znaleźć lokalizację warsztatu, klient może również umówić się na wizytę w wybranym warsztacie za pośrednictwem systemu online booking, wraz z możliwością wyboru usługi, a w przyszłości także otrzymaniem jej kosztorysu. Do tego celu smartfon w zupełności wystarczy.
Oczywiście sam smartfon to za mało, by wykonać przegląd lub naprawę pojazdu i tak chyba pozostanie jeszcze przez wiele lat. Zatem pozostaje nam zaprosić klientów do warsztatów zrzeszonych w sieci ERCS, a kandydatów do przystąpienia do niej do bezpośredniego kontaktu z nami np. przez stronę Eurorepar.pl. Członkom naszej sieci oferujemy m.in. identyfikację obiektu wraz z częściowym umeblowaniem recepcji serwisu, ubrania warsztatowe z logo ERCS, informacje o warsztacie na stronie internetowej, wsparcie w zakresie komunikacji i marketingu, wspomniane dostawy części zamiennych i dostęp do dokumentacji technicznej, a także atrakcyjne warunki zakupu wyposażenia diagnostycznego czy specjalistyczne szkolenia techniczne. Więcej szczegółów znajduje się na stronie Eurorepar.pl.

Rozmawiał: Rafał Dobrowolski
Fot. Euro Repar Car Service

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Rosiak Serwis w Warszawie - jeden z 23 warsztatów należących do sieci Euro Repar Car Service w Polsce
W warsztatach sieci ERCS wykonuje się obsługę eksploatacyjną, naprawy mechaniczne, przeglądy okresowe bez względu na markę i wiek samochodu
Śliwowski Service w Zielonce k. Warszawy – pierwszy warsztat, który przystąpił do sieci Euro Repar Car Service w Polsce

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony