Prawo

ponad rok temu  28.11.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

PIM dla Sędziów

Pod koniec września br. w budynku Sądu Gospodarczego w Warszawie odbyła się konferencja poświęcona „praktykom likwidacji szkód w pojazdach z umowy ubezpieczenia OC na etapie przedsądowym i przed sądem”. Pośród poruszanych tematów dominował wynajem samochodów z OC sprawcy, a także problemy z rozliczaniem kosztów użytych do naprawy części.


Gościem honorowym konferencji był poseł Józef Zych, który przybliżył uczestnikom proces konsultacji przepisów prawa z punktu widzenia sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do praw zmian w kodyfikacjach i propozycji zmian dotyczących ubezpieczeń.
O obsłudze klienta w procesie wynajmu pojazdu zastępczego mówił Rafał Olszewski, kierownik produktu Wynajem Długoterminowy w wypożyczalni samochodów Express. Artur Piechel, dyrektor Centrum Likwidacji Szkód TUiR Warta SA w Katowicach, opowiedział o najnowszych zmianach w procesie likwidacji szkód w Warcie, które mają na celu zwiększenie liczby zawartych ugód.
Prezentację dotyczącą rynku produkcji części zamiennych w Polsce przedstawił Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Dyrektor Biura Assistance Grupy PZU, Grzegorz Goluch, mówił z kolei na temat „Naprawy pojazdów – projekty PZU S.A.” Uczestnicy konferencji poznali również wyniki badania opinii publicznej „Polacy o częściach zamiennych i pojeździe zastępczym”, których prezentacja wywołała poruszenie na sali i burzliwą dyskusję.
Blok Polskiej Izby Motoryzacji dotyczył m.in. likwidacji szkód w pojazdach z perspektywy warsztatów naprawczych, z naciskiem na bezpieczeństwo. Należy bowiem pamiętać, że auta po naprawie wracają na drogi, stanowiąc realne zagrożenie dla przechodniów i innych uczestników ruchu, gdy nie są w pełni sprawne. Na potwierdzenie tej tezy PIM zaprosił do wystąpienia kilku ekspertów, m.in. Dariusza Rudnika, kierownika Centrum Badań Materiałowych i Mechatroniki Instytutu Transportu Samochodowego. Prelegent przedstawił wyniki badania części mechanicznych bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Okazuje się, że ponad 70% badanych części zamiennych dostępnych na rynku nie spełnia wymogów jakościowych.
W naprawie powypadkowej istotna jest również sama technologia naprawy, o czym przekonywał Wojciech Merło, kierownik Programu Zarządzania Naprawami Powypadkowymi, Volkswagen Group Polska. Michał Małkowski, dyrektor serwisu blacharsko-lakierniczego i prezes zarządu Mazowieckiego Centrum Likwidacji Szkód, przyjrzał się kwestii napraw powypadkowych z perspektywy serwisów blacharsko-lakierniczych. Wystąpienie to obnażyło trudy warsztatów naprawczych, które z jednej strony muszą ciągle inwestować i podnosić jakość swoich usług, a z drugiej – nie mogą liczyć na godziwe wynagrodzenie za swoją pracę. Jasno zostało powiedziane, że stawka za roboczogodzinę od dziesięciu lat pozostaje na niezmienionym poziomie, w odróżnieniu do kosztów, które tylko rosną. Dodatkowym problemem jest brak wykwalifikowanych pracowników, którzy jeśli tylko zostaną wyszkoleni, chętnie emigrują za granicę.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony