Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Pionierskie świece zapłonowe TT firmy DENSO
– korzyści dla wszystkich. Firma Denso jest jednym z największych producentów szerokiej gamy podzespołów, części oraz elementów eksploatacyjnych dla rynku motoryzacyjnego. W 2011 roku Firma DENSO wprowadziła na rynek innowacyjne świece zapłonowe o zmniejszonej średnicy elektrody środkowej i masy, pozbawione metali szlachetnych. To pierwsze na świecie świece zapłonowe w technologii TWIN TIP (TT) przewidziane wyłącznie dla rynku wtórnego, zapewniające mniejsze zużycie paliwa, a przez to pozytywny wpływ na środowisko.

Nowy program świec zapłonowych TT o dużej zdolności zapłonu i trwałości pozwala osiągnąć do 5% mniejsze zużycie paliwa oraz zmniejszyć emisję dwutlenku węgla (CO2) i węglowodorów (HC) w porównaniu do standardowych świec zapłonowych, jak również polepszyć przyspieszenie i moc silnika. Nowe świece zapłonowe to tylko siedem pozycji katalogowych, które pokrywają 80% rynku najpopularniejszych samochodów w Europie, takich jak: Audi i BMW, Volkswagen Golf i Polo, Fiat Panda i Punto, Nissan Micra, Toyota Yaris, Opel Corsa i Astra, Chevrolet (Daewoo) Lanos/Nubira oraz Renault Logan. Świece zapłonowe TT mogą mieć również zastosowanie w stale rosnącej grupie pojazdów z silnikami zasilanymi gazem LPG, zapewniając korzyści zarówno w zakresie osiągów, jak i oszczędności kosztów. Konwencjonalne świece zapłonowe nie mogą sobie poradzić z wyjątkowymi wymaganiami silników zasilanych gazem LPG w zakresie zdolności zapłonu. Tym niemniej, świece TT mogą utrzymywać niższą temperaturę elektrody niż standardowe świece, umożliwiając opóźnianie erozji w silnikach zasilanych gazem LPG przy jednoczesnej poprawie osiągów i oddziaływaniu na środowisko. Innym powodem przemawiającym za świecami zapłonowymi TT do silników zasilanych gazem jest wyższe wymagane napięcie zapłonowe 25-30 kV, dla porównania, w silnikach benzynowych zazwyczaj wystarcza 10-15 kV. Świece zapłonowe TT wyrównują wymagane wyższe napięcie zapłonowe poprzez mniejszy odstęp pomiędzy elektrodami, który wynosi 0,8 mm oraz mniejszą średnicę elektrody środkowej i masy. Dodatkowo, z uwagi na to, że świece TT bazują na technologii fine-wire bez stosowania metali szlachetnych, są one tańsze od zalecanych do silników z gazem LPG świec irydowych DENSO.


Technologia świec zapłonowych TT stanowi wynik dwóch lat prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w japońskim centrum inżynierii ceramicznej firmy DENSO, mających na celu sprostanie dwóm stawianym wyzwaniom, ochronnie środowiska oraz polepszeniu osiągów technicznych. Oparte na technologii SIP (Super Ignition Plug) firmy DENSO, przetestowane w warunkach pierwszego montażu, świece TT są pierwszymi na świecie świecami standardowymi ze zmniejszonymi elektrodami. Są one produkowane bez użycia metali szlachetnych, takich jak platyna czy iryd. Dzięki elektrodzie środkowej, wykonanej ze stopu niklu o średnicy 1,5 mm i „bliźniaczej” wysuniętej elektrodzie masy również o średnicy 1,5 mm (cieńsze elektrody niż w standardowej świecy), świece TT generują mocniejszą iskrę, zapewniając lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Uzyskiwana sprawność zapłonu jest bliska sprawności uzyskiwanej w grupie świec irydowych DENSO klasy premium, nawet przy niskich temperaturach otoczenia.

- Technologia ta zapewnia szerokie korzyści dla kierowców, dystrybutorów, sklepów i warsztatów – zapewnia Marios Georgiannis, menedżer Produktu ds. Świec Zapłonowych w DENSO Europe’s Business Unit Aftermarket. - Świece TT stanowią nowość na rynku i realną szansę dla dystrybutorów i warsztatów samochodowych na wyróżnienie się pośród konkurencji. Przy ofercie obejmującej jedynie siedem pozycji zapewniają one wystarczającą ilość na pokrycie 80% najlepiej sprzedających się samochodów europejskich, stany magazynowe zostają istotnie zredukowane, a dodatkowo ta pozornie niewielka gama oferuje większy potencjał niż standardowe świece zapłonowe.

Świece TT są w sensie handlowym usytuowane pomiędzy programem świec platynowych i irydowych firmy DENSO i oczekuje się, że staną się popularne wśród kierowców poszukujących oszczędności w zużyciu paliwa oraz niezawodnego zapłonu. Szczegółowe informacje o nowych świecach zapłonowych TT można znaleźć w katalogu świec zapłonowych i świec żarowych DENSO na lata 2011/2012, który zawiera pełny program świec DENSO, jak również w TecDoc.

Podsumowując, świece TT to:
- Pierwsze na świecie świece zapłonowe z cienkimi elektrodami bez metali szlachetnych.
- Cieńsze elektrody, masy i środkowa, zapewniają lepszą zapłonność niż standardowe świece zapłonowe.
- Podwyższona zapłonność prowadzi do stabilniejszego spalania, a w rezultacie do niższego zużycia paliwa i znacznego zmniejszenia emisji CO2 i CH.
- Wyjątkowa zapłonność gwarantuje lepsze spalanie, możliwość zapłonu uboższej mieszanki, a w rezultacie mniejsze wypadanie zapłonów niż dla standardowej świecy zapłonowej.
- Testy pokazują, że przy porównaniu świec standardowych ze świecami TT, zużycie paliwa spada o około 5%, co oznacza, iż regularna dłuższa jazda jest bardziej ekonomiczna.
- Mniejsze napięcie potrzebne do uruchomienia silnika oznacza szybszy, mocniejszy rozruch nawet w skrajnie niskiej temperaturze otoczenia.
- Iskra wytwarzana przez świecę z wyjątkowo cienką elektrodą środkową (1,5 mm w porównaniu ze standardową świecą zapłonową – średnica 2,5 mm) jest znacznie mocniejsza, szczególnie w niższych temperaturach, zapewniając lepszą wydajność zapłonu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony