Płyny hamulcowe TRW DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1
Jakość płynu hamulcowego ma kluczowe znaczenie dla optymalnego działania układu hamulcowego. Im więcej wody dostanie się do układu, tym szybciej osiągnięta zostanie temperatura wrzenia wpłynu hamulcowego, co prowadzi do powstawania pęcherzyków pary wodnej, a w najgorszym przypadku może spowodować całkowite uszkodzenie układu.
W związku z tym eksperci ZF Aftermarket zalecają, aby partnerzy warsztatowi działali na rzecz poprawy świadomości klientów w tym zakresie, zachęcając ich do regularnej wymiany płynu. Producenci płynów hamulcowych zalecają coroczną wymianę płynów hamulcowych DOT 3, które często występują w starszych pojazdach, a płynów DOT 4 i DOT 5.1 nie rzadziej niż co 2 lata.
Często kierowcy obawiają się, że pewnego dnia, wciskając pedał hamulca, nie poczują charakterystycznego oporu oraz oczekiwanego efektu. Taka sytuacja może wydarzyć się, jeśli nie zadbamy o stan płynu hamulcowego. Jego parametry obniżają się w zależności od rodzaju płynu i czasu użytkowania, co w efekcie może prowadzić do spadku skuteczności działania układu hamulcowego. Eksperci ZF Aftermarket wskazują konsekwencje braku regularnych kontroli stanu płynu hamulcowego oraz zachęcają warsztaty do oferowania swoim klientom szerszego zakresu usług, a co za tym idzie – również zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
Poważne przegrzanie może doprowadzić do awarii układu
Płyn hamulcowy wypełnia pompę hamulcową, przewody i zaciski układu hamulca tarczowego lub/i cylinderki hamulcowe układu hamulca bębnowego. Wciskając pedał hamulca, działamy mechanicznie na serwo i pompę hamulcową. Kiedy pedał jest wciśnięty, płyn hamulcowy przenosi wytworzone ciśnienie, odpowiadając finalnie za rzeczywiste hamowanie. Istnieje kilka różnych czynników, które mogą w znacznym stopniu wpływać na stan cieczy w czasie eksploatacji. Ich przykładem jest poważne przegrzanie układu hamulcowego podczas intensywnego korzystania z hamulców przez dłuższy czas. Przekroczenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego prowadzi do tworzenia się pęcherzyków pary wodnej w przewodach hamulcowych. Kolejne naciśnięcia pedału hamulca powodują ściskanie wspomnianych pęcherzyków, co jest dla kierującego odczuwalne jako gwałtowny spadek siły hamowania (z ang. fading). Bywa, że utrata siły hamowania staje się tak duża, że kierowca jest pozbawiony możliwości skutecznego zatrzymania pojazdu.
Powodem obniżania się temperatury wrzenia i spadku efektu hamowania jest wnikanie wody do układu hamulcowego. Konstrukcyjnie słabym punktem jest tu otwór odpowietrzający zbiorniczka wyrównawczego, którego zadaniem jest zapewnianie niezbędnej wentylacji w przypadku wahań poziomu płynu. Przewody hamulcowe i elementy uszczelniające są również odpowiedzialne za zwiększoną zawartość wody w płynie hamulcowym, ponieważ para wodna może przenikać przez gumę. Doświadczenie pokazało, jak ważny jest ten temat: eksperci marki TRW szacują, że zawartość wody w płynie hamulcowym w trzech na pięć badanych pojazdów przekracza zalecane limity bezpieczeństwa.
Zbyt duża ilość wody w płynie hamulcowym powoduje również korozję w układzie. Przewody hamulcowe, zaciski i cylinderki należy wówczas wymienić, a to generuje dodatkowe koszty. Regularna wymiana płynu hamulcowego pozwala zabezpieczyć wspomniane elementy, a co za tym idzie – zaoszczędzić pieniądze.
Artykuł przygotowany na podstawie informacji ZF Aftermarket
Komentarze (0)