Nowoczesna alternatywa w zaopatrzeniu warsztatów i serwisów blacharsko-lakierniczych w Polsce.
N.W.: Obserwując rynek motoryzacyjny można odnieść wrażenie, że
Auto-Elements jest ostatnią hurtownią specjalizującą się w karoserii?
A-E: Jest w tym trochę prawdy. Kurczenie się rynku części karoserii w Polsce (bo ubezpieczalnie wypłacają gotówkę bez faktur, a szara strefa nie trafia na żadną barierę rozwojową) spowodowało, że wiele hurtowni nadwoziowych rekompensuje spadki sprzedaży poszerzając asortyment o mechanikę.
Tymczasem my od 10 lat konsekwentnie opieramy się na wzorcach z Unii Europejskiej i uważamy, że nadmierne poszerzanie oferty o linie o odmiennej specyfice zawsze odbywa się kosztem
profesjonalizmu. Specyfika naprawy powypadkowej, technologia, urządzenia, miejsce wykonywania i personel są zasadniczo inne niż przy naprawie mechanicznej. Inny jest też system finansowych rozliczeń napraw.
N.W.: Czy to znaczy, że w ogóle nie dostarczacie mechaniki?
A-E: Ależ skąd. Serwisowi blacharsko-lakierniczemu, który do danej naprawy powypadkowej potrzebuje części mechaniczne, dostarczamy 100% elementów. Do tej pory oferowaliśmy im głównie mechanikę w oryginale (OE), ale ostatnio zawarliśmy porozumienie z firmą “Polcar” na dystrybucję tańszych części mechanicznych. Natomiast nie prowadzimy marketingu wśród warsztatów typowo mechanicznych. Robimy to, na czym się znamy.
N.W.: Jakie korzyści ma serwis blacharski z Waszej specjalizacji?
A-E: Zamiast przekonywać Klienta zadajemy Mu konkretne pytania:
- Czy można wskazać inną hurtownię w Polsce, która potrafi w konkurencyjnych cenach dostarczyć komplet części oryginalnych do napraw samochodów wszystkich marek niemieckich, francuskich, włoskich, japońskich – w tym słupki, drzwi, tylne błotniki itd.?
- Albo wskazać inną wielomarkową hurtownię w Polsce, z której oferty serwis swobodnie wybiera pomiędzy elementami oryginalnymi OE i zamiennikowymi, a jej doświadczenie w doborze części, OE nie ustępuje doświadczeniu stacji autoryzowanych?
- Czy system numeracyjny jakiejkolwiek innej hurtowni jednoznacznie określa standard jakościowy każdej sprzedawanej
części? Z uwzględnieniem nowych przepisów GVO?
- Czy cenniki innych hurtowni pozwalają używać numerów serwisowych (tych samych jakie są drukowane na kosztorysach firm ubezpieczeniowych) do doboru wszystkich części karoserii – i oryginalnych, i zamiennikowych?
- Czy jest w Polsce inna hurtownia, która ma własny dział likwidacji szkód, zatrudnia rzeczoznawców i biegłych oraz prowadzi ogólnopolskie szkolenia dla serwisów z zakresu zasad uzyskiwania prawidłowych odszkodowań ubezpieczeniowych?
- Nie wspominając już o tym, że uzyskaliśmy prawo dystrybucji na Polskę dostosowanego do przepisów GVO oprogramowania MultiCat®, które za 90Î rocznie pozwalają serwisowi dobierać 3 mln numerów katalogowych do 500 modeli aut (patrz www.auto-software.pl).
N.W.: A gdyby cały Wasz pomysł na firmę określić jednym słowem?
A-E: Jakość. Jakość obsługi, jakość wiedzy i przede wszystkim jakość części.
N.W.: A propos jakości. Pisaliśmy w tym roku o nowym standardzie jakości
eQ-element®. Przypomnijmy co to jest.
A.S.: Mówimy na ten asortyment “części o jakości oryginałów w cenach zamienników”.
Wszyscy wiemy o dobrej dostępności na rynku droższych części oryginalnych (zarówno tych serwisowych OE, jak i markowych produktów firm Bosch, Hella, Valeo, Magneti-Marelli), a z drugiej strony znacznie tańszych, niemarkowych zamienników - ale nie zawsze najlepszej jakości.
Tymczasem dobre serwisy, zwłaszcza serwisy autoryzowane, boją się zamienników (niebezpieczeństwo straty czasu na dopasowywanie, szpachlowanie, spory z klientami), ale z drugiej strony na tak konkurencyjnym rynku nie zawsze mogą stosować same oryginały.
Stąd idea eQ-element® (European Quality Element) – części zamiennikowych specjalnie badanych w laboratoriach w Europie Zachodniej dla zagwarantowania ich jakości, która nie odbiega lub odbiega tylko nieznacznie od oryginału (zasady kontroli pokazano na zdjęciu).
Na kolejnym rysunku pokazano relacje cenowe: popularne zamienniki blacharskie kosztują u nas średnio 25% ceny oryginałów, ale jakość zmienników nigdy nie jest do końca przewidywalna.
Natomiast eQ-element®, których jakość można poglądowo określić jako 95-100% jakości oryginałów, kosztują średnio
ok. 40% ich ceny. Korzyści technologiczne i ekonomiczne dla serwisów są oczywiste.
Nie wymyśliliśmy niczego nadzwyczajnego, tylko powielamy wzory zachodnie. Ale wybieramy wzory najlepsze. Jak już powiedziałem – stawiamy na JAKOŚĆ.
N.W.: Skoro mowa o serwisach autoryzowanych – jak układają się Wasze stosunki, czy mogą być oni Waszymi klientami?
A-E: Już są. Jeszcze kilka lat temu autoryzowane serwisy blacharsko-lakiernicze tworzyły hermetyczną enklawę i nie korzystały z naszej oferty. Ale po załamania się rynku napraw przed paru laty, w pogoni za pracą, serwisy autoryzowane pozyskują teraz auta innych marek, a wtedy o zakupach nie decydują już ograniczenia formalne, tylko zdrowy rozsądek. A dla wymagających klientów, którzy cenią czas i profesjonalizm, oferta Auto-Elements “wszystko w jednym” – oryginały, zamienniki do wielu marek i z dostawą na miejsce, to ogromna wygoda.
Rok 2004 jeszcze zacieśni naszą
współpracę. Będzie to rok akcesji do Unii Europejskiej i rok wprowadzania w Polsce antymonopolowych zasad GVO – gdy do napraw niegwarancyjnych każdy ma prawo stosować części OE kupowane tam gdzie najwygodniej, a za zgodą klienta stosować też części nieoryginalne.
Więcej na naszych stronach internetowych.
AUTO-ELEMENTS, Katowice
(+32) 20-00-800 (8 linii)
(+32) 25-18-800 (faxy)
www.element.com.pl
www.eQ-element.pl
www.GVO.pl
Komentarze (0)