SPECTRAL oferuje swoim klientom wsparcie w zarządzaniu warsztatem. Audytorzy będą odwiedzać serwisy i analizować finanse, metody budowania kosztorysów, a także pracę lakierni i blacharni
Prowadzenie serwisu blacharsko-lakierniczego jest zajęciem bogatym w wyzwania. Smutnym standardem stały się niestety wieczne spory z towarzystwami ubezpieczeniowymi, które notorycznie zaniżają wyceny przy likwidacjach szkód. Jednak problemów jest więcej. Jeśli nie wysokie ceny energii, to duża rotacja pracowników. Warto więc znaleźć czas na śledzenie nowych technologii i rozwiązań dostępnych na rynku, by pracować efektywnie, ale też efektownie – co doceni rosnąca w Polsce grupa posiadaczy samochodów klasy premium.
Konferencja lakiernicza SPECTRALIZM, zorganizowana przez NOVOL już po raz trzeci, była doskonałą okazją do rozwiania wielu branżowych wątpliwości. Przede wszystkim jednak, w naszej ocenie, było to spotkanie inspirujące do poszukiwania satysfakcji z wykonywanej pracy. Nie będzie jej jednak bez odpowiedniej efektywności finansowej. W spotkaniu w Mierzęcinie (woj. lubuskie) wzięło udział ponad 100 właścicieli warsztatów lakierniczych, lakierników i osób z branży. Jak na prestiżową konferencję przystało, SPECTRALIZM to przede wszystkim prelegencji, wybitni specjaliści w swoich fachu: prawnicy, szkoleniowcy, biegli, eksperci i audytorzy.
Zadbajmy o finanse
Stałym punktem programu konferencji jest kwestia zaniżanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe stawek przy likwidacji szkód. Nie może być inaczej, skoro stało się to praktycznie normą. Chodzi m.in. o stawkę roboczogodziny – Mam wrażenie, że postępowanie sądowe jest dziś częścią prowadzenia biznesu blacharsko-lakierniczego – zaznacza prelegentka konferencji, adwokat Magdalena Rok-Konopa, która prowadzi kancelarię obsługującą branżę motoryzacyjną w zakresie napraw powypadkowych i sporów z towarzystwami ubezpieczeniowymi. – Na podstawie danych z naszych spraw, a mamy ponad 3 tysiące sporów sądowych w toku, wynika, że średnia ackeptowalana stawka to 140 zł netto za roboczogodzinę wypłaty bezspornej. Natomiast serwisy oczywiście nie pracują już za taką stawkę.
Czy warto więc spór z ubezpieczycielem kierować na drogę sądową? Ile to może potrwać? – Pamiętajmy, że sposobów zwrotu naszych pieniędzy do serwisu jest kilka. Możemy mieć zrealizowany nakaz zapłaty. Ze statystyk naszej kancelraii wynika, że w 22% spraw ubezpieczyciel płaci już na tym etapie. Po złożonym pozwie sąd wydaje nakaz zapłaty i ubezpieczyciel wypłaca w całości to roszczenie. 48% to ugody sądowe. Na tym samym etapie ubezpieczyciel proponuje ugodę. Może ona być na poziomie 100, 90 czy 80%, zależnie od decyzji serwisu. To także jest szybka forma zwrotu środków. Trzeci sposób to oczywiście wyrok, który u nas średnio w 28% spraw zapadł w 8,5 miesiąca. Widzimy, że sądy mają pewną świadomość prawną, nie trwa to już lata. Sędziowie mają wiedzę, nie wszędzie też jest potrzebny biegły, którego opinia przedłuża postępowanie.
Magdalena Rok-Konopa podkreśla też, że orzecznictwo sądowe w tej kwestii w ostatnim czasie nieco się zmienia. – Sędziowe wiedzą, czym jest szkoda komunikacyjna, jaka jest specyfika pracy serwisu blacharsko-lakierniczego, jaki jest poziom niedopłat, bo to duża skala w kontekście każdego miesiąca. Ta świadomość sędziów jest większa, co wpływa na korzystne orzecznictwo dla serwisów blacharsko-lakierniczych – dodaje.
Uczciwa zapłata za wykonaną pracę jest oczywiście podstawą, natomiast część serwisów sama sobie robi krzywdę – niewłaścicie oceniając własne koszty, błędnie organizując pracę warsztatu, dopuszczając do wielu zaniedbań: czy to w lakierni, czy w dziale księgowości. Zdarza się, że w serwisach blacharsko-lakierniczych kosztorys naprawy jest mocno zaniżony, nieadekwatny do ponoszonych rzeczywistych kosztów. W skrajnych przypadkach – nawet o 100%, choć najczęściej 20-30%.
Podczas konferencji ogłoszono, że marka produktów lakierniczych Spectral chce pomóc warsztatom w sukcesywnym prowadzeniu działalności i zaprasza do udział w audytach. Będą one dotyczyć czterech dziedzin: kosztorysowania, prac blacharskich i lakierniczych oraz finansów.
– Audyty to część usług towarzyszących marce Spectral, bo nie zmieniamy tego, że to przede wszystkim materiały lakiernicze. Chcemy pomóc naszym klientom, na początku w Polsce, a później może także za granicą, w lepszym zarządzaniu warsztatem. Niektóre problemy ciężko zidentyfikować. Potrzebna jest do tego odpowiednia wiedza, praktyka, ale też przegląd innych warsztatów pod kątem wskaźników efektywności. To mogą być wskaźniki jakościowe, jak liczba reklamacji, czy finansowe, jak marża, lub związane z efektywnością, gdzie badamy proporcję pomiędzy liczbą godzin sprzedanych do dostępnych – mówi w rozmowie z „Nowoczesnym Warsztatem” Witold Horowski, dyrektor pionu marketingu Refinish Polska w NOVOL. Audyty już trwają. Właściciele serwisów mogą je umawiać u swoich lokalnych przedstawicieli.
Zadbajmy o jakość
W Polsce rośnie rynek samochodów klasy premium. W 2022 roku liczba pierwszych rejestracji takich pojazdów wyniosła 93,5 tysiąca sztuk, gdzie dla porównania w 2015 r. było to niespełna 40 tysięcy. Rośnie popyt, więc musi rosnąć i podaż, dlatego NOVOL zachęca warsztaty do napraw lakierniczych aut klasy premium i prezentuje pakiet produktów Spectral Perfect Look. – W tym pakiecie do kwestii jakości podchodzimy bezkompromisowo. Ale to nie wszystko. Jedną z nowości produktowych w tej grupie jest podkład epoksydowy, który ma właściwości wypełniające. To unikatowe rozwiązanie w segmencie refinish, dzięki któremu możemy połączyć dwie operacje, czyli nakładanie podkładu epoksydowego w wersji izolującej i pokrywanie tego podkładem akrylowym wypełniającym. Teraz możemy to połączyć w jedną procedurę. Podkład Spectral Under 305-00 chroni też lakierników przed błędami, bo w ten sposób unikamy mapowania. Mamy połączenie właściwości izolujących z wypełnieniem – przybliża Tomasz Tomczyk, dyrektor pionu szkoleń NOVOL, który jest przekonany, że produkt ten spotka się z ciepłym przyjęciem w serwisach.
Zadbajmy o zespół
SPECTRALIZM to liczne odpowiedzi na bieżące problemy, a takimi z pewnością są rynkowe braki wyszkolonych pracowników, a także ich duża rotacja. Tu również NOVOL próbuje znaleźć rozwiązanie – mowa o pakiecie produktów Spectral Easy Job. – Są to produkty przyjazne lakiernikowi, „proste” w obsłudze, dzięki czemu serwis nie potrzebuje dużo czasu na wdrożenie nowych pracowników. Tworzmy rozwiązania oparte na produktach cechujących się multifunkcjonalnością – dodaje Tomasz Tomczyk. Okazuje się, że to działa. Według badań NOVOL 8 na 10 lakierników pracujących na produktach z tego pakietu potwierdza łatwość wdrażania nowych i obecnych pracowników.
To kolejny już pakiet produktów w linii Spectral, który przygotowano w odpowiedzi na bieżące potrzeby sewisów lakierniczych. W ubiegłym roku, w czasie galopującej inflacji i rosnących cen energii zaprezentowano pakiet Spectral Energy Saving, na który składają się energooszczędne technologie, pozwalające na krótsze i realizowane w niższej temperaturze procedury lakiernicze.
„Nowoczesny Warsztat” oraz portal Warsztat.pl były patronami medialnymi konferencji SPECTRALIZM. Dziękujemy za możliwość wzięcia udziału w tym spotkaniu.
Komentarze (0)