Podnośniki czterokolumnowe i nożycowe
Obecnie najczęściej stosowaną w warsztatach odmianą podnośników są konstrukcje dwukolumnowe. Ich popularność wynika przede wszystkim z posiadania wielu zalet. Najważniejszym argumentem właściciela warsztatu przy podejmowaniu decyzji o jego zakupie jest stosunkowo niska cena w porównaniu z innymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Ponadto podnośniki dwukolumnowe umożliwiają w miarę szybką zmianę miejsca osadzenia i ponownego montażu, wynikającą ze stosunkowo łatwych czynności montażowych i regulacyjnych. Ze względu na różnorodność i mnogość wersji konstrukcyjnych spełniają one w większości wymagania stawiane przez właścicieli warsztatów. Niestety, nawet tak dobre rozwiązania, jakimi są podnośniki dwukolumnowe, mają pewne mankamenty i wady, które uniemożliwiają wykonanie na nich niektórych czynności, zwłaszcza z zakresu diagnostyki. Zaliczyć do nich z pewnością można fakt, że pomimo zajmowania stosunkowo małej powierzchni mają dość spory rozstaw kolumn. Ponadto, mimo stale udoskonalanych konstrukcji łap zawsze istnieje pewne ryzyko ześlizgnięcia się z nich unoszonego pojazdu.
Czterokolumnowy elektrohydrauliczny podnośnik diagnostyczny.
Podnośniki dwukolumnowe służą przede wszystkim do wykonywania czynności związanych z naprawą lub obsługą serwisową pojazdów. Należą więc do grupy podnośników tzw. typowo obsługowych. Tego typu podnośniki nie umożliwiają jednak wykonywania czynności związanych ze sprawdzeniem stanu technicznego całych podzespołów i poszczególnych ich elementów podwozia pojazdu wraz układem zawieszenia i układem kierowniczym.
Czterokolumnowy elektrohydrauliczny podnośnik.
Wymagania związane z możliwością przeprowadzania kompleksowego przeglądu stanu technicznego pojazdu spełniają tylko podnośniki najazdowe, które mogą być używane również do bieżących napraw. Dzięki płytom najazdowym kontrolowany pojazd może stać w pozycji podniesionej na kołach, co jest niezbędnym warunkiem niektórych testów. Podnośniki najazdowe umożliwiają również badanie zawieszenia w stanie odprężonym, do którego konieczne jest zastosowanie dodatkowych podnośników wewnętrznych międzykołowych (do uniesienia tylko jednej osi) lub międzyosiowych (do uniesienia całego pojazdu) umieszczonych między podnośnikiem głównym a nieruchomymi elementami podwozia. Dzięki zastosowaniu specjalnych rolek istnieje możliwość wzdłużnego przemieszczania ich po płytach najazdowych podnośnika głównego. Wysokość ich unoszenia nie przekracza kilkudziesięciu centymetrów. Podnośniki międzykołowe to zwykle ręczne lub napędzane elektrycznie podnośniki hydrauliczne. Podnośniki międzyosiowe są natomiast najczęściej podnośnikami nożycowymi. Zastosowanie w podnośnikach najazdowych dodatkowych podnośników wewnętrznych umożliwia wykonywanie większości prac obsługowych-naprawczych, a zwłaszcza tych, które wymagają dobrego dostępu do pojazdu i to zarówno wtedy, gdy pojazd stoi na kołach, jak i wtedy, gdy ma je uniesione. Najczęściej stosowanymi podnośnikami najazdowymi są podnośniki o konstrukcji czterokolumnowej lub nożycowej. Dotychczas znacznie bardziej popularne wśród użytkowników w warsztatach były podnośniki czterokolumnowe. Obecnie, tendencje te ulegają stopniowym zmianom i coraz częściej właściciele warsztatów decydują się na zakup najazdowego podnośnika nożycowego.
Podnośniki czterokolumnowe, dzięki rozkładowi nacisków w czterech punktach, same w sobie zapewniają pewną stabilność i nie wymagają tak mocno zaostrzonych przepisami zabiegów z dostosowaniem podłoża w postaci specjalnych fundamentów i przygotowaniem posadzki jak podnośniki podpodłogowe czy podnośniki jedno- i dwukolumnowe. Dzięki wysuniętym daleko kolumnom o dużym rozstawie wewnętrznym możliwa jest obsługa wszystkich typów pojazdów. Różne rozstawy kół nie są problemem dla tego typu podnośników, ponieważ jeden z najazdów można przesuwać, dostosowując tym samym na bieżąco, według aktualnych potrzeb dla obsługiwanego pojazdu, rozstaw najazdów do szerokości samochodu i rozstawu jego kół.
Podobnie jak w przypadku podnośników dwukolumnowych, również przy podnośnikach czterokolumnowych mechanizm unoszenia może być elektromechaniczny lub elektrohydrauliczny. Ze względu na liczbę zalet podnośników elektrohydraulicznych właśnie ten rodzaj konstrukcji mechanizmu unoszenia jest obecnie znacznie częściej stosowany przez producentów i wybierany wśród użytkowników. Ze względu na znaczne różnice cenowe producenci podnośników proponują dwie wersje podnośników czterokolumnowych. Pierwsza przystosowana jest do obsługi i napraw, a druga umożliwia ponadto przeprowadzenie diagnostyki podwozia.W podnośniku tego typu połączenie między kolumnami stanowią liny stalowe. Podnośnik posiada zabezpieczenie przed opadnięciem w razie wystąpienia nieszczelności w układzie hydraulicznym. System zabezpieczeń zapadkowych umożliwia przeprowadzenie bardzo dokładnego poziomowania podnośnika, co jest warunkiem koniecznym do przeprowadzenia diagnostyki zawieszenia. Przy tym rozwiązaniu konstrukcyjnym podnośnik ma “płaskie” platformy, bez żadnych dodatkowych elementów i wyposażenia.Podnośnik czterokolumnowy, typowo diagnostyczny, umożliwiający przeprowadzenie diagnostyki podwozia jest bardziej rozbudowaną konstrukcją.
W takim podnośniku najazdy posiadają wybrania pod obrotnice i płyty rozprężne, rozluźniające tylne zawieszenie. Podnośnik jest wyposażony ponadto w wewnętrzny podnośnik międzykołowy lub międzyosiowy, umożliwiający uniesienie osi pojazdu przy kontroli geometrii ustawienia kół w celu wykonania czynności kompensacji bicia.
Inną grupę podnośników stanowią konstrukcje nożycowe. Przeważnie są to konstrukcje o napędzie hydraulicznym. Tak jak w przypadku pozostałych grup podnośników, również w przypadku konstrukcji nożycowych wyróżnić można podnośniki typowo obsługowe, jak i najazdowe (w tym również diagnostyczne). Podnośnik nożycowy obsługowy unosi pojazd za progi przy użyciu specjalnych podprogowych podkładek gumowych. Tego typu podnośniki występują zarówno w wersjach wpuszczanych w posadzkę (wówczas konieczne jest przygotowanie specjalnego fundamentu), jak również i w wersjach stawianych na posadzce. Przy wersjach wpuszczanych w posadzkę, gdy podnośnik jest złożony, widać tylko zarys platform najazdowych, a górna ich powierzchnia jest równa z powierzchnią posadzki. Drugą grupę podnośników nożycowych stanowią podnośniki najazdowe. Podobnie jak podnośniki czterokolumnowe, występują one w różnych wersjach oraz z różną długością platform. W wersjach diagnostycznych posiadają wbudowany obrotnice pod przednie koła, płyty rozprężne pod tylne koła oraz wbudowany wewnętrzny podnośnik międzyosiowy, również nożycowy.
mgr Andrzej Kowalewski
Obecnie najczęściej stosowaną w warsztatach odmianą podnośników są konstrukcje dwukolumnowe. Ich popularność wynika przede wszystkim z posiadania wielu zalet. Najważniejszym argumentem właściciela warsztatu przy podejmowaniu decyzji o jego zakupie jest stosunkowo niska cena w porównaniu z innymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Ponadto podnośniki dwukolumnowe umożliwiają w miarę szybką zmianę miejsca osadzenia i ponownego montażu, wynikającą ze stosunkowo łatwych czynności montażowych i regulacyjnych. Ze względu na różnorodność i mnogość wersji konstrukcyjnych spełniają one w większości wymagania stawiane przez właścicieli warsztatów. Niestety, nawet tak dobre rozwiązania, jakimi są podnośniki dwukolumnowe, mają pewne mankamenty i wady, które uniemożliwiają wykonanie na nich niektórych czynności, zwłaszcza z zakresu diagnostyki. Zaliczyć do nich z pewnością można fakt, że pomimo zajmowania stosunkowo małej powierzchni mają dość spory rozstaw kolumn. Ponadto, mimo stale udoskonalanych konstrukcji łap zawsze istnieje pewne ryzyko ześlizgnięcia się z nich unoszonego pojazdu.
Czterokolumnowy elektrohydrauliczny podnośnik diagnostyczny.
Podnośniki dwukolumnowe służą przede wszystkim do wykonywania czynności związanych z naprawą lub obsługą serwisową pojazdów. Należą więc do grupy podnośników tzw. typowo obsługowych. Tego typu podnośniki nie umożliwiają jednak wykonywania czynności związanych ze sprawdzeniem stanu technicznego całych podzespołów i poszczególnych ich elementów podwozia pojazdu wraz układem zawieszenia i układem kierowniczym.
Czterokolumnowy elektrohydrauliczny podnośnik.
Wymagania związane z możliwością przeprowadzania kompleksowego przeglądu stanu technicznego pojazdu spełniają tylko podnośniki najazdowe, które mogą być używane również do bieżących napraw. Dzięki płytom najazdowym kontrolowany pojazd może stać w pozycji podniesionej na kołach, co jest niezbędnym warunkiem niektórych testów. Podnośniki najazdowe umożliwiają również badanie zawieszenia w stanie odprężonym, do którego konieczne jest zastosowanie dodatkowych podnośników wewnętrznych międzykołowych (do uniesienia tylko jednej osi) lub międzyosiowych (do uniesienia całego pojazdu) umieszczonych między podnośnikiem głównym a nieruchomymi elementami podwozia. Dzięki zastosowaniu specjalnych rolek istnieje możliwość wzdłużnego przemieszczania ich po płytach najazdowych podnośnika głównego. Wysokość ich unoszenia nie przekracza kilkudziesięciu centymetrów. Podnośniki międzykołowe to zwykle ręczne lub napędzane elektrycznie podnośniki hydrauliczne. Podnośniki międzyosiowe są natomiast najczęściej podnośnikami nożycowymi. Zastosowanie w podnośnikach najazdowych dodatkowych podnośników wewnętrznych umożliwia wykonywanie większości prac obsługowych-naprawczych, a zwłaszcza tych, które wymagają dobrego dostępu do pojazdu i to zarówno wtedy, gdy pojazd stoi na kołach, jak i wtedy, gdy ma je uniesione. Najczęściej stosowanymi podnośnikami najazdowymi są podnośniki o konstrukcji czterokolumnowej lub nożycowej. Dotychczas znacznie bardziej popularne wśród użytkowników w warsztatach były podnośniki czterokolumnowe. Obecnie, tendencje te ulegają stopniowym zmianom i coraz częściej właściciele warsztatów decydują się na zakup najazdowego podnośnika nożycowego.
Podnośniki czterokolumnowe, dzięki rozkładowi nacisków w czterech punktach, same w sobie zapewniają pewną stabilność i nie wymagają tak mocno zaostrzonych przepisami zabiegów z dostosowaniem podłoża w postaci specjalnych fundamentów i przygotowaniem posadzki jak podnośniki podpodłogowe czy podnośniki jedno- i dwukolumnowe. Dzięki wysuniętym daleko kolumnom o dużym rozstawie wewnętrznym możliwa jest obsługa wszystkich typów pojazdów. Różne rozstawy kół nie są problemem dla tego typu podnośników, ponieważ jeden z najazdów można przesuwać, dostosowując tym samym na bieżąco, według aktualnych potrzeb dla obsługiwanego pojazdu, rozstaw najazdów do szerokości samochodu i rozstawu jego kół.
Podobnie jak w przypadku podnośników dwukolumnowych, również przy podnośnikach czterokolumnowych mechanizm unoszenia może być elektromechaniczny lub elektrohydrauliczny. Ze względu na liczbę zalet podnośników elektrohydraulicznych właśnie ten rodzaj konstrukcji mechanizmu unoszenia jest obecnie znacznie częściej stosowany przez producentów i wybierany wśród użytkowników. Ze względu na znaczne różnice cenowe producenci podnośników proponują dwie wersje podnośników czterokolumnowych. Pierwsza przystosowana jest do obsługi i napraw, a druga umożliwia ponadto przeprowadzenie diagnostyki podwozia.W podnośniku tego typu połączenie między kolumnami stanowią liny stalowe. Podnośnik posiada zabezpieczenie przed opadnięciem w razie wystąpienia nieszczelności w układzie hydraulicznym. System zabezpieczeń zapadkowych umożliwia przeprowadzenie bardzo dokładnego poziomowania podnośnika, co jest warunkiem koniecznym do przeprowadzenia diagnostyki zawieszenia. Przy tym rozwiązaniu konstrukcyjnym podnośnik ma “płaskie” platformy, bez żadnych dodatkowych elementów i wyposażenia.Podnośnik czterokolumnowy, typowo diagnostyczny, umożliwiający przeprowadzenie diagnostyki podwozia jest bardziej rozbudowaną konstrukcją.
W takim podnośniku najazdy posiadają wybrania pod obrotnice i płyty rozprężne, rozluźniające tylne zawieszenie. Podnośnik jest wyposażony ponadto w wewnętrzny podnośnik międzykołowy lub międzyosiowy, umożliwiający uniesienie osi pojazdu przy kontroli geometrii ustawienia kół w celu wykonania czynności kompensacji bicia.
Inną grupę podnośników stanowią konstrukcje nożycowe. Przeważnie są to konstrukcje o napędzie hydraulicznym. Tak jak w przypadku pozostałych grup podnośników, również w przypadku konstrukcji nożycowych wyróżnić można podnośniki typowo obsługowe, jak i najazdowe (w tym również diagnostyczne). Podnośnik nożycowy obsługowy unosi pojazd za progi przy użyciu specjalnych podprogowych podkładek gumowych. Tego typu podnośniki występują zarówno w wersjach wpuszczanych w posadzkę (wówczas konieczne jest przygotowanie specjalnego fundamentu), jak również i w wersjach stawianych na posadzce. Przy wersjach wpuszczanych w posadzkę, gdy podnośnik jest złożony, widać tylko zarys platform najazdowych, a górna ich powierzchnia jest równa z powierzchnią posadzki. Drugą grupę podnośników nożycowych stanowią podnośniki najazdowe. Podobnie jak podnośniki czterokolumnowe, występują one w różnych wersjach oraz z różną długością platform. W wersjach diagnostycznych posiadają wbudowany obrotnice pod przednie koła, płyty rozprężne pod tylne koła oraz wbudowany wewnętrzny podnośnik międzyosiowy, również nożycowy.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)