Nowości produktowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Podsumowanie targów Reifen
„Zielone bieżniki” opon, więcej ogumienia z niższej półki cenowej i tych do ekskluzywnych SUV-ów – wzrost popytu na takie produkty przewidują eksperci przemysłu oponiarskiego. Podczas 26. Międzynarodowych Targów Reifen Essen (od 1 do 4 czerwca 2010 r.) dało się także zauważyć kilka nowości w dziedzinie kontroli, serwisowania i napraw ogumienia.

Reifen Essen to jedna z najważniejszych imprez targowych branży oponiarskiej z całego świata. To tu spotykają się producenci i dostawcy z właścicielami serwisów oponiarskich, hurtowni i oczywiście miłośnikami motoryzacji. Umowy handlowe i nowe kontrakty to jedno. Dla rynku europejskiego tego typu spotkania to także okazja do podejmowania wiążących decyzji w sprawie realizacji unijnych dyrektyw. W Essen najwięksi producenci opon osiągnęli wreszcie porozumienie w sprawie projektu wprowadzenia obowiązku etykietowania opon produkowanych bądź dystrybuowanych na rynek UE. Od listopada 2012 r. wszystkie opony będą musiały być oznaczane wskazówkami informującymi kierowcę na temat oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i towarzyszącemu jeździe hałasowi. Wszystko to z myślą o ochronie środowiska i podnoszeniu bezpieczeństwa na drogach. Mowa oczywiście o Rozporządzeniu WE nr 1222/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie etykietowania opon. Mamy więc przełom i już w Essen można było poznać pierwsze efekty nowej polityki koncernów.

Spośród 20 nominacji przemysł oponiarski branżowym „Oskarem” uhonorował koncern Continental za – uwaga! e-fakturowanie, czyli elektroniczną wymianę dokumentów w obrocie handlowym. Wdrożony system obejmuje nie tylko przychodzące i wychodzące faktury, ale także bezpieczną transmisję dokumentów, potwierdzaną podpisem elektronicznym. Konkursowe jury chwaliło pionierskie rozwiązanie w branży, przypominając, że tylko w Niemczech każdego roku wysyłanych jest około sześć milionów faktur, z czego 95 procent w formie papierowej! Taki trend wypada uznać za rozsądniejszy niż choćby prace nad bieżnikiem opon „oszczędzających” paliwo. Oszczędności jakie możemy osiągnąć poprzez używanie tego typu ogumienia wydają się być bardzo znikome, a koszty produkcji najbardziej efektywnej paliwowo opony klasy „A” duże.

Skoro mowa o “labelingu”, to koncern Goodyear Dunlop w Essen promował przygotowane do etykietowania nowe opony: Minerva Ecowinter oraz Rockstone Ecosnow. Z kolei włoski koncern Pirelli właśnie w nowej „proekologicznej” postawie klientów upatruje swego sukcesu.

W ankietach przeprowadzonych na użytek firmy wśród niemieckich kierowców okazało się, że aż 91 procent z nich, dokonując wyboru ogumienia kieruje się informacją na temat najmniej szkodliwych dla środowiska metod ich produkcji, a 78 proc. uważa, że opony mają istotne znaczenie dla ochrony klimatu (redukcja CO2 i aromatycznych mieszanek olejów do ich produkcji). W Niemczech byliśmy więc świadkami premiery „przyjaznej serii” Scorpion Verde, dedykowanej… SUV-om, założonych do modelu Brabus GLK. Na stoisku można było oglądać też inne modele „eko” dla żądnych mocnych wrażeń: DIABLO – dla motocyklistów.

Michelin kusił zaś nową serią „Alpin” na sezon zimowy i „green” na letni sezon. Ta ostatnia to Pilot Sport 3. Produkowana jest od marca 2010r. w rozmiarach: 17-19’’. W porównaniu do poprzedniczki (Pilot Sport PS2) wykazała się w testach TUV SUD Automotive skróceniem drogi wydłużonym o 10 proc. przebiegiem. Z kolei koreański koncern Hankook Tire (siódmy co do wielkości producent opon w świecie) ogłosił z rozpoczęciem Reifen Essen podpisanie prestiżowego kontraktu z producentem samochodów marki Lincoln. Od przyszłego roku 20-calowe ogumienie będzie montowane w Fordach Lincoln MKT.

Mamy też na rynku już drugą generację opon zimowych dla amatorów szybko pokonywanych zakrętów. Vredestein rozpoczął sprzedaż ogumienia o nazwie Nextreme (następcy Winter Xtreme). To pierwsze ogumienie dedykowane pojazdom klasy SUV w indeksie Y, co oznacza, że producent gwarantuje bezpieczeństwo jazdy z prędkością 300 km/h! Nextreme debiutuje na naszym rynku w rozmiarach od: 205/55 (R 16 ) do 265/30 (R 19).

W Essen sporo produktów pokazywano z myślą o najcięższych pojazdach – także pracujących w kopalniach. Goodyear zaprezentował nową generację opon RM-4A+ dla potężnych wywrotek pracujących np. w odkrywkowych kopalniach i na budowach.

Z kolei indyjska marka BKT chwaliła się nową oponą przemysłową Earth Max SR40 w rozmiarze 29,5 R 25 oraz nową oponą dla ciągników rolniczych Agri Max RT855 (520/85 R 46). Z kolei Continental pokazał w Essen nową oponę HTL 2 Eco-Plus do naczep w międzynarodowym transporcie długodystansowym. Na razie występuje ona w rozmiarze 385/65 R 22.5, w następnym roku również: 385/55 R 22.5. Druga nowość to HSW 2 Scandinavia Coach, 295/80 R 22.5, zimowa opona do autobusów nadająca się na każdą oś.

A co spośród nowości dla warsztatowców? Wszystkie firmy za pomysłem Corghi wprowadzają system montażownic z pominięciem łyżki montażowej. Naciąganie opon niskoprofilowych czy „twardych” (zimowych) jest zawsze uciążliwe dla wulkanizatora i stąd ułatwienie w postaci potocznie nazywanej pomocy – „stopy słonia”. Takie urządzenie prezentowała podczas tegorocznej imprezy m.in. firma Haweka.13261 Koncern Matteuzzi SRL wzbogaca swe urządzenia w detektory laserowe left


Rośnie też zainteresowanie wszechstronną diagnostyką stanu ogumienia i naprawami bezobsługowymi. Tu prym od wielu lat wiedzie włoski koncern Matteuzzi SRL, producent w pełni skomputeryzowanych maszyn do wulkanizacji i napraw defektów wszelkiego typu (przebicia, nacięcia, zerwanie kordonu). W laserowe detektory wyposażono RAS 90 – DC4 ULTRA i RAS 98 – E ULTRA.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały producentów

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony