4 fazy życia opony
Pogłębienie rzeźby bieżnika opon do samochodów ciężarowych pozwala na osiągnięcie dodatkowych 25% pierwotnego przebiegu i zwiększenie przyczepności. Zaprezentujemy ten proces na podstawie opon Michelin.
Pogłębienie bieżnika jest jednym z czterech etapów życia opon Michelin. Procesowi temu poddawana jest opona z niewielką głębokością pozostałego do zużycia bieżnika. Ponownie pogłębia się oponę bieżnikowaną w technologii Michelin Remix, zyskując każdorazowo do 25% pierwotnego przebiegu przy koszcie 5% wartości nowego produktu. Wszystkie opony Michelin do samochodów ciężarowych mogą być pogłębiane i informuje o tym umieszczony na obu bokach opony napis “REGROOVABLE” lub symbol U. Producent nie uwzględnia pogłębianego bieżnika w jego oryginalnej początkowej głębokości, ponieważ wynika to z mechanicznych zasad pracy opony. Zbyt wysokie klocki tracą swoją sztywność, co powoduje nierównomierne ich zużywanie się i znacznie pogarsza przyczepność oraz właściwości trakcyjne ogumienia. Dlatego korzystniejsze jest pogłębianie bieżnika w momencie, gdy jest on płytki, ale nie na tyle, aby powodował zmiany we właściwościach jezdnych opony. Sygnalizują to specjalne wskaźniki zużycia (TWI).
Schemat pogłębiania opony Michelin XZA 2 Energy.
Czynność pogłębiania rzeźby bieżnika nie jest skomplikowana, choć wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia oraz specjalnego wyposażenia, aby przeprowadzić ją prawidłowo. Pierwszym etapem jest weryfikacja opony pod kątem jej przydatności do pogłębienia. Bada się stan bieżnika, nieregularności wytarcia i różne uszkodzenia mechaniczne. W praktyce oznacza to, że operację pogłębienia wykonuje się, kiedy pozostało jeszcze minimum od 3 do 4 mm głębokości bieżnika. Takie postępowanie pozwala na bezproblemowe odtworzenie rzeźby bieżnika i wyregulowanie głębokości nacinania tak, aby zachować minimalną grubość gumy pomiędzy dnem żłobienia a warstwami opasania. Wszystkie opony Michelin do samochodów ciężarowych posiadają wskaźnik głębokości nacinania, co skutecznie eliminuje ryzyko uszkodzenia karkasu.
<4 zycia opony.jpg>
Następnie ustala się najpłytsze miejsce w oponie i ustawia głębokość pogłębiania, które należy przeprowadzić z zachowaniem schematu odwzorowania bieżnika.
Ustawianie noża
Pogłębianie bieżnika.
Pomiar głębokości bieżnika.
Nieprawidłowe wykonanie operacji pogłębiania może być przyczyną nieodwracalnego zniszczenia opony.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest zbyt głębokie nacinanie odsłaniające warstwy stalowe opasań. Taka opona w myśl prawa nie może być użytkowana na drogach całej Europy i w Polsce. Drugim błędem jest zbyt późne pogłębianie opony, gdy pozostało tylko 1-2 mm bieżnika. Nieprzestrzeganie wzoru rzeźby bieżnika zalecanego przez producenta przyczynia się do osłabienia sztywności klocków bieżnika, co z kolei może spowodować ich wyrywanie podczas eksploatacji opony.
Przepisy, ze względu bezpieczeństwa, zabraniają pogłębiania opon montowanych na osiach prowadzących autobusów dalekobieżnych przystosowanych do jazdy z prędkością 100km/h. W celu właściwego pogłębiania bieżnika Michelin opracował specjalną tablicę zawierającą techniczne informacje na ten temat. Operację tę mogą przeprowadzać osoby przeszkolone w Centrum Szkoleniowym Michelin. Pogłębianie w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia rentowności eksploatacji opony oraz bezpiecznego jej użytkowania. Prawidłowo wykonane pogłębianie, zgodnie z zaleceniami Michelin, pozwala na bieżnikowanie karkasu, zwłaszcza w technologii Michelin Remix.
Pogłębienie rzeźby bieżnika opon do samochodów ciężarowych pozwala na osiągnięcie dodatkowych 25% pierwotnego przebiegu i zwiększenie przyczepności. Zaprezentujemy ten proces na podstawie opon Michelin.
Pogłębienie bieżnika jest jednym z czterech etapów życia opon Michelin. Procesowi temu poddawana jest opona z niewielką głębokością pozostałego do zużycia bieżnika. Ponownie pogłębia się oponę bieżnikowaną w technologii Michelin Remix, zyskując każdorazowo do 25% pierwotnego przebiegu przy koszcie 5% wartości nowego produktu. Wszystkie opony Michelin do samochodów ciężarowych mogą być pogłębiane i informuje o tym umieszczony na obu bokach opony napis “REGROOVABLE” lub symbol U. Producent nie uwzględnia pogłębianego bieżnika w jego oryginalnej początkowej głębokości, ponieważ wynika to z mechanicznych zasad pracy opony. Zbyt wysokie klocki tracą swoją sztywność, co powoduje nierównomierne ich zużywanie się i znacznie pogarsza przyczepność oraz właściwości trakcyjne ogumienia. Dlatego korzystniejsze jest pogłębianie bieżnika w momencie, gdy jest on płytki, ale nie na tyle, aby powodował zmiany we właściwościach jezdnych opony. Sygnalizują to specjalne wskaźniki zużycia (TWI).
Schemat pogłębiania opony Michelin XZA 2 Energy.
Czynność pogłębiania rzeźby bieżnika nie jest skomplikowana, choć wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia oraz specjalnego wyposażenia, aby przeprowadzić ją prawidłowo. Pierwszym etapem jest weryfikacja opony pod kątem jej przydatności do pogłębienia. Bada się stan bieżnika, nieregularności wytarcia i różne uszkodzenia mechaniczne. W praktyce oznacza to, że operację pogłębienia wykonuje się, kiedy pozostało jeszcze minimum od 3 do 4 mm głębokości bieżnika. Takie postępowanie pozwala na bezproblemowe odtworzenie rzeźby bieżnika i wyregulowanie głębokości nacinania tak, aby zachować minimalną grubość gumy pomiędzy dnem żłobienia a warstwami opasania. Wszystkie opony Michelin do samochodów ciężarowych posiadają wskaźnik głębokości nacinania, co skutecznie eliminuje ryzyko uszkodzenia karkasu.
<4 zycia opony.jpg>
Następnie ustala się najpłytsze miejsce w oponie i ustawia głębokość pogłębiania, które należy przeprowadzić z zachowaniem schematu odwzorowania bieżnika.
Ustawianie noża
Pogłębianie bieżnika.
Pomiar głębokości bieżnika.
Nieprawidłowe wykonanie operacji pogłębiania może być przyczyną nieodwracalnego zniszczenia opony.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest zbyt głębokie nacinanie odsłaniające warstwy stalowe opasań. Taka opona w myśl prawa nie może być użytkowana na drogach całej Europy i w Polsce. Drugim błędem jest zbyt późne pogłębianie opony, gdy pozostało tylko 1-2 mm bieżnika. Nieprzestrzeganie wzoru rzeźby bieżnika zalecanego przez producenta przyczynia się do osłabienia sztywności klocków bieżnika, co z kolei może spowodować ich wyrywanie podczas eksploatacji opony.
Przepisy, ze względu bezpieczeństwa, zabraniają pogłębiania opon montowanych na osiach prowadzących autobusów dalekobieżnych przystosowanych do jazdy z prędkością 100km/h. W celu właściwego pogłębiania bieżnika Michelin opracował specjalną tablicę zawierającą techniczne informacje na ten temat. Operację tę mogą przeprowadzać osoby przeszkolone w Centrum Szkoleniowym Michelin. Pogłębianie w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia rentowności eksploatacji opony oraz bezpiecznego jej użytkowania. Prawidłowo wykonane pogłębianie, zgodnie z zaleceniami Michelin, pozwala na bieżnikowanie karkasu, zwłaszcza w technologii Michelin Remix.
Komentarze (0)