1
Aplikacja i uzupełnianie brakujących elementów oznaczenia uprzywilejowanego na nadwoziach karetek pogotowia. Klejenie oznaczeń informacyjnych wewnętrznych. Elementy zabudowy z materiałów kompozytowych – tego typu oklejenia należą do przedmiotu działalności firmy Media Distribution.
Współczesne karetki pogotowia, które poruszają się po naszych drogach, diametralnie różnią się od tych samych pojazdów jeżdżących jeszcze kilkanaście lat temu. Różnice te są zauważalne zarówno pod względem zabudowy specjalnej, jak i oznakowania uprzywilejowanego zewnętrznego. Karetka pogotowia to obecnie mobilne pomieszczenie szpitalne, wyposażone we wszystkie niezbędne urządzenia do ratowania życia, z nowoczesną aparaturą, wydajnym LED-owym oświetleniem, elektrycznymi noszami, instalacjami tlenowymi oraz ergonomicznie zaprojektowanymi szafkami. Oznaczona jest oklejeniem zewnętrznym odblaskowym, z odblaskowymi pasami wyróżniającymi na dole nadwozia, pośrodku i na górze oraz z nazwą dysponenta jednostki umieszczoną po obu bokach pojazdu, najczęściej w dolnej części przednich drzwi.
Pamiętajmy, aby podczas odtwarzania oklejenia karetki zwrócić uwagę na rodzaj folii, z jakiej były wykonane pierwotne pasy. Kiedy przyjrzymy się strukturze folii, z której wykonana jest naklejka, zauważymy na niej różne wzory. Istotne jest, aby dobrać właściwie nie tylko kolor i kształt pasa, ale także układ graficzny. Jest to szczególnie ważne dlatego, że dla poprawy widoczności karetki, a tym samym podniesieniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wprowadziliśmy na ambulanse folie odblaskowe marki Avery Dennison. Jest to folia odblaskowa o nazwie Avery V-8000, którą już przy pierwszym kontakcie odróżnimy od innych materiałów spotykanych na rynku. Jej charakterystyczną cechą jest większa grubość oraz odporność na zarysowania. Jeśli na folii nie występują żadne formy graficzne, powinniśmy o tym fakcie poinformować osobę, u której zamawiamy oklejenie. Firma Media Distribution w celu ułatwienia określenia materiału, z którego wykonane jest oklejenie, umieściła w swoich katalogach próbki folii występujących na pojazdach kolumn transportu medycznego.
Cała karetka ma kolor biały lub żółty. Na przedniej masce pojazdu znajduje się lustrzany napis „Ambulans” o wysokości co najmniej 22 cm, dzięki któremu kierowcy w lusterkach będą mogli go łatwiej odczytać. Wspomniany napis powinien być koloru czerwonego bądź granatowego. Zabieg ten powoduje, że kontrastuje z tłem i poprzez to jest bardziej widoczny. Dopuszcza się także umiejscowienie napisu „Ambulans” na tyle karetki, koloru czerwonego bądź niebieskiego, o wysokości znaków co najmniej 10 cm.
Wytyczne odnoszące się do oklejenia zostały ściśle określone ustawą, a dokładnie sprecyzowało je Ministerstwo Zdrowia. Spowodowało to, że praktycznie cały ambulans wraz z szybami został oklejony, a tym samym oznakowany. W przypadku oklejenia przeszkleń pojazdu folia bardzo często znajduje się od wewnętrznej strony, jako forma ograniczająca widoczność przestrzeni zabiegowej. Przyjęło się, że stosujemy wówczas całkowite zaciemnienie szkła bądź formę tzw. „mleka”. Od strony zewnętrznej często znajduje się informacja w postaci liter umieszczonych w okręgu o średnicy 40 cm. Informacja ta określa rodzaj karetki, i tak np.: litera „S” oznacza specjalistyczny zespół medyczny (dawna karetka R), litera „P” oznacza podstawowy zespół medyczny, zaś litera „T” – najprościej mówiąc – transport. Kolejną informacją, jaka znajduje się w postaci koła często na tylnej szybie pojazdu, jest znak Państwowego Ratownictwa Medycznego o średnicy 50 cm. Dotyczy to tylko karetek, które działają pod egidą państwową, a więc NFZ. Karetki pogotowia należące do podmiotów prywatnych bardzo często mają na karoserii pojazdu logo firmy.
Ważne jest, by przy odtwarzaniu wspomnianych oznaczeń pamiętać o kilku zasadach. Szkło jest powierzchnią wyjątkowo wymagającą i potrzebuje bardzo dobrego odtłuszczenia przed klejeniem. Dla poprawy przyczepności przed klejeniem możemy użyć zmywacza stosowanego do odtłuszczenia powierzchni przed wklejeniem szyb. Jego skład chemiczny bardzo często może usuwać cząstki silikonu i plastyfikatorów – występują one w piankach, które zabezpieczają nowe szyby przed uszkodzeniem. Podczas magazynowania i transportu plastyfikatory migrują na powierzchnię szkła, osłabiając adhezję naklejanej folii.
Szkło jest substratem, na którym bardzo szybko wytrąca się para wodna. Należy zadbać, by oklejony element miał temperaturę pokojową, tj. ok. 230C. Zminimalizujemy wówczas wytrącanie się filmu wodnego zmniejszającego przyczepność folii do szklanego podłoża. Pamiętajmy, że oklejanie szyb folią przyciemniającą bądź tzw. mleczną wykonuje się poprzez zroszenie okna wodą, która w następnie wyciskana jest spomiędzy folii a szyby za pomocą rakli. Po takiej czynności temperatura oklejonego detalu nie powinna spaść poniżej 70C, tak aby wilgoć mogła spokojnie wyparować. Zalecamy, by pojazd odczekał przed wyjazdem z garażu ok. 24 godziny. Podczas finalizowania procesu naprawy nie zapomnijmy, że oznaczenia w charakterze okręgów występują także na dachu. Są to miejsca oklejenia, które wyjątkowo mocno wyeksponowane są na działanie promieni słonecznych, a tym samym na temperaturę i promieniowanie UV.
Kolejną informacją graficzną, z jaką spotykamy się na ambulansach medycznych, są nazwy fundacji wspierających zakup (fot. 1), darczyńców finansujących nabycie oraz naklejki unijne określające wysokość wsparcia finansowego. Tutaj ważną podpowiedzią jest informacja, że po przesłaniu do naszej firmy zdjęcia i wymiarów oznaczenia jesteśmy w stanie odtworzyć omawiane grafiki i informacje.
Mnogość urządzeń i wyposażenia medycznego wymusiła zastosowanie wewnątrz ambulansu szeregu tabliczek i etykiet informacyjnych. Firma Media Distribution, poza standardowymi pasami wyróżniającymi oraz literami, posiada w swojej ofercie różnego rodzaju naklejki informujące przeznaczone do odtworzenia podczas napraw blacharsko-lakierniczych. Wykonane są one z folii odblaskowych, naklejek żelowych bądź tabliczek aluminiowych zadrukowanych w technologii UV.
Często naprawy blacharsko-lakiernicze wiążą się z zakupem uprzywilejowania świetlnego, ramek i dystansów wykonanych z kompozytów czy obudów syren dźwiękowych wykonanych z druku 3D. Wszystkie te elementy potrzebne do zakończenia procesu naprawy blacharsko-lakierniczej ambulansu firma Media Distribution posiada w swojej ofercie.
Środowisko działania i specyfika realizacji zadań medycznych dla karetek bardzo często wymusza zabudowę kontenerową nośnika, jakim jest samochód. Tutaj dochodzimy do sedna sprawy. Poruszona kwestia ukierunkowuje nas na wydzielenie wśród pojazdów medycznych takich, które mają zabudowę specjalną w nadwoziu seryjnym, oraz takich, które mają zabudowę specjalną kontenerową. W przypadku tej ostatniej proces oklejania przekłada się na mocowanie oznaczenia uprzywilejowanego na laminat. Większość oznaczeń występuje na powierzchniach płaskich niewymagających specjalnych umiejętności od aplikatora. W przypadku podgrzewania klejonych elementów należy zachować szczególną ostrożność, by nie przegrzać laminatu, z którego wykonany jest kontener.
Uzupełnianie oklejenia w pojazdach medycznych w zabudowie nadwoziowej seryjnej wiąże się często z aplikacją folii na elementach obłych, które wymuszone są aerodynamicznym kształtem karoserii. W takich sytuacjach naszym technikom często z pomocą przychodzą promienniki (fot. 2) oraz opalarki termiczne uplastyczniające elementy oklejenia uprzywilejowanego. Są to zabiegi techniczne, które ułatwiają aplikację folii w przetłoczeniach blach i na obłych detalach karoserii.
Firma Media Distribution jest dostawcą oklejenia na etapie produkcji oraz serwisu naprawczego dla kolumn transportu sanitarnego w Polsce, Egipcie, Niemczech, Francji, Czechach, Słowacji, Wali, Szkocji, Wielkiej Brytanii oraz w krajach skandynawskich (fot. 3).
Różnorodność rynków oraz zapisów prawnych precyzujących rodzaj i sposób oznakowania karetek wymusiła na firmie zakup nowoczesnych maszyn tnących, drukujących i laminujących (fot. 4).
Szeroki zakres materiałów odblaskowych i ich specyfika sprawiły, że nasi technicy oklejania zmuszeni byli znaleźć nowe metody aplikacji pasów wyróżniających, które w zależności od regionu świata mają różne kształty. Począwszy do prostokątów (fot. 5) i pasów na falach (fot. 6), na tych wzdłuż całego nadwozia kończąc. Kolejną przeszkodą okazał się niejednolity kształt modeli oklejanych samochodów. Staranność wykonania i dopasowania sztywnych folii odblaskowych do nadwozia okazały się kluczowe, by zachować zgodność identyfikacji wizualnej. Wieloletnie doświadczenie oraz szerokie spektrum wyzwań sprawiło, że możemy pomóc w profesjonalnym zakończeniu procesu naprawy blacharsko-lakierniczej praktycznie każdej karetki pogotowia.
Mateusz Kwieciak
dyrektor techniczny Media Distribution
Komentarze (0)