Do zakładów blacharsko-lakierniczych bądź ASO mogą trafić pojazdy, które mają na szybach folie ochronne, przyciemniające, filtrujące, ozdobne itp. Rozpoznanie takiej aplikacji jest o tyle ważne, że w procesie usuwania szkody trzeba wziąć pod uwagę zarówno odtworzenie brakującej powłoki, jak i ochronę już istniejącej. Naszym zadaniem jest wskazanie klientom wykonującym naprawę, w których rodzajach pojazdów służb mundurowych bądź służb specjalnych można spotkać dane oklejenie szyb i z wykorzystaniem jakiego rodzaju materiału.
Zaczynając od karetek pogotowia, popularnych ambulansów (fot. 1), oklejenie szyb w tego typu pojazdach służyć ma zapewnieniu intymności w obszarze wykonywania czynności operacyjnych. Najczęściej szyby oklejone są folią przypominającą powierzchnię mleka bądź tworzą strukturę podobną do mrozu. Folia aplikowana jest od wewnętrznej strony pojazdu za pomocą wody z detergentem, a następnie sukcesywnie „raklowana” w celu wyciśnięcia filmu wodnego znajdującego się pomiędzy detalami. Ważne jest, aby pojazd po oklejeniu szyby nie został wystawiony na temperaturę poniżej 0°C, gdyż skutkowałoby to odparzeniem folii od szyby. Zalecamy postój pojazdu w temperaturze pokojowej, tj. 230C, przez minimum 48 h.
Wiele szyb ma na powierzchni grafiki i piktogramy pełniące funkcję intuicyjnych wskazówek dla użytkowników pojazdu. Są one wykonane z wysokiej jakości folii ploterowej Avery Dennison z serii Avery 800 Premium Cast. Jest to unikatowa 50-mikronowa folia wylewana, dająca dobre efekty na większości wymagających powierzchni. Produkty tej linii są odporne na środki chemiczne stosowane podczas sprzątania i dezynfekowania wnętrza. Po odtworzeniu wspomnianych oznaczeń nie ma obaw, że grafiki rozpuszczą się bądź zmyją pod wpływem zastosowanej chemii.
Pojazdy Inspekcji Transportu Drogowego (fot. 2) i Policji z zabudową specjalistyczną na samochodach dostawczych najczęściej mają szyby oklejone folią przyciemniającą. Ma ona maskować działania operacyjne odbywające się wewnątrz pojazdu oraz ograniczać nagrzewanie wnętrza podczas pracy. W czasie naprawy należy określić kolor i stopień przyciemnienia. Folia, podobnie jak w karetkach pogotowia, aplikowana jest na warstwę wody z detergentem od wewnętrznej strony przestrzeni użytkowej. Podczas napraw blacharskich generujących odpryski czy iskry zalecamy zabezpieczenie oklejonych okien folią, np. kocem gaśniczym. Ochroni on folię przyciemniającą przed wtopieniami po odpryskach spawalniczych itp.
Folia przyciemniająca stosowana jest także na szybach tylnych, które są szybami obłymi. Wymusza to na instalatorze wcześniejsze jej uformowanie za pomocą ciepłego powietrza. Do tego typu czynności najczęściej używa się opalarki, stale kontrolując proces termoformowania.
Folie przyciemniające i inne materiały do aplikacji na szybach dostępne w ofercie firmy Media Distribution to produkty najwyższej jakości. Ma to związek z wykorzystaniem ich na samochodach, które użytkowane są w ekstremalnych warunkach i niejednokrotnie narażone na uszkodzenia mechaniczne czy chemiczne.
Folie przyciemniające stosowane są także na przedniej szybie, jako tzw. „słoneczka”. Aplikowane w tym miejscu nachodzą na sitodruk znajdujący się przy krawędzi wokół szyby. Ważne jest, aby odtwarzając wspomniany detal na przedniej szybie, użyć tego samego rodzaju folii, musi mieć również mocny klej i odpowiednią elastyczność. Naklejona folia nie będzie wtedy odstawać od kropek sitodruku, tworząc widoczne jasne przestrzenie z powietrzem.
Kolejnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, są atesty i znaki wodne występujące na kawałkach folii. Jeśli pojazd miał na folii wspomniane znaki, to bardzo ważne jest, aby podczas wymiany uszkodzonych elementów zastąpić je takimi samymi, z identycznymi oznaczeniami.
Kolejnym rodzajem pojazdów, których szyby oklejamy foliami, są bankowozy i pojazdy pozostałych służb mundurowych. Występują tam folie podnoszące poziom wytrzymałości szyby, która w przypadku zbicia nie rozsypuje się na drobne elementy.
Folie te stanowią ochronę w postaci bariery przed przedmiotami, które podczas aktu wandalizmu mogłyby wpaść do wnętrza samochodu. Wykonane są bardzo często z polikarbonatu, a w dotyku przypominają cienki plastik. Naklejane są na boczne szyby i najczęściej transparentne.
Jako Media Distribution docinamy kawałki takich folii za pomocą specjalistycznego stołowego „katera”. Wycięty detal z polikarbonatu pasuje do kształtu oklejanego okna.
Samochody służby więziennej (fot. 3) poza standardowym przyciemnieniem szyb posiadają także szyby oklejone tzw. lustrem weneckim. Jest to folia o wyglądzie przypominającym lustro i mająca na celu zapewnienie widoczności tylko w jednym kierunku. Miejsca występowania folii w postaci lustra to wewnętrzne okna rewizyjne bądź przedziały stref oddzielających konwojentów od transportowanych osadzonych.
Ze wszystkich rodzajów folii jest to materiał, który jest najtrudniejszy do klejenia i sprawia najwięcej problemów instalatorom. Mimo to folia lustrzana jest często stosowana, gdyż poza skutecznym ograniczaniem widoczności w jednym kierunku charakteryzuje się znakomitymi wynikami w redukcji promieniowania słonecznego.
Pamiętajmy, że folie samochodowe do szyb okiennych mogą występować zarówno wewnątrz pojazdu, jak i na jego zewnętrznej stronie. W pojazdach specjalnych bardzo często stosuje się oszklenie, które potrafi kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Producenci folii prześcigają się w rozwiązaniach, które mogą zostać wykorzystane w sektorze zabudów samochodów oraz serwisowania pojazdów uprzywilejowanych i specjalnych. Jednym z takich rozwiązań są folie ochronne przezroczyste stosowane na szyby czołowe od zewnętrznej strony.
Folia zabezpieczająca przeznaczona do naklejenia na szybę stanowi ochronę przed odpryskami i pęknięciami. Szyby czołowe w samochodach opancerzonych potrafią ważyć czasami ponad 100 kg. Dlatego proces ich wymiany jest niezwykle skomplikowany i generuje dużą liczbę roboczogodzin. Warto przy tym zaznaczyć, że niedopuszczalny jest kontakt pomiędzy folią a klejami poliuretanowymi do wklejania szyb. Środki chemiczne, takie jak kleje, zmywacze czy primery (podkład do kleju do wklejania szyb), mogą wchodzić w reakcję chemiczną, która przyczyni się do uszkodzenia powierzchni folii i jej degradacji.
W ostatnim czasie na rynku folii do szyb samochodowych pojawiły się materiały przeznaczone do aplikacji od wewnętrznej strony na szybach czołowych z rekomendacją termoformowania. Są to folie pełniące rolę filtra antyrefleksyjnego i ograniczającego nagrzewanie się wnętrza. Z danych, jakie mieliśmy okazję przeanalizować, wynika, że są to produkty z atestami do aplikacji na przednich szybach. Pozostaje być czujnym, gdyż to kwestia czasu, kiedy pojazdy z podobnymi rozwiązaniami zaczną trafiać do serwisów blacharsko-lakierniczych.
Mateusz Kwieciak
dyrektor techniczny Media Distribution
Komentarze (0)