Jak wynika z badania „Czy pasja do motoryzacji ma płeć?”, przeprowadzonego na zlecenie 3M przez SW Research, 87% Polaków zwraca uwagę na estetykę swojego pojazdu. Coraz więcej właścicieli samochodów decyduje się na zmianę ich wyglądu i dostosowanie go do swoich preferencji. Jakie aspekty wizualne pojazdów są dla kierowców najważniejsze?
Jak wykazują badania, kobiety nieznacznie częściej niż mężczyźni zapewniają, że estetyka auta stanowi istotną kwestię (89% kobiet vs 85% mężczyzn). Co ciekawe, mężczyźni znacznie częściej zwracają uwagę na czystość samochodów (96,5% mężczyzn vs 69,1% kobiet), stan lakieru (66,4% mężczyzn vs 57,3% kobiet) i felg (38,2% mężczyzn vs 32,8% kobiet). Jednocześnie chcą, żeby ich auta pozostawały w jak najlepszym stanie oraz wyglądały na nowsze. Natomiast dla ponad 1/3 badanych kobiet ważne jest, aby samochód miał atrakcyjny kolor, a jego wnętrze było bogato wyposażone.
Aż 47,9% Polaków deklaruje, że dba o wygląd wszystkich posiadanych przedmiotów, w tym samochodu. Kierowcy przedstawiają wiele powodów, dla których warto utrzymać pojazd w jak najlepszym stanie. 1 na 5 respondentów poprzez wygląd samochodu wyraża swoją osobowość, styl życia i zainteresowania. Właściciele często twierdzą, że troszczą się o wygląd pojazdu ze względów ekonomicznych. Uważają, że ten dobrze utrzymany wizualnie mniej traci na wartości i łatwiej będzie go sprzedać w przyszłości.
– Stosunek do samochodu często wyrażany jest w sposób emocjonalny, traktujemy go niemal jak członka rodziny. Codzienne korzystanie z zadbanego i czystego auta może więc wprawiać w dobry nastrój, dostarczać pozytywnych emocji i poczucia satysfakcji. Samochód od zawsze wykorzystywany był do podkreślenia własnego „ja” – mówi dr Sylwia Milewska, psycholog transportu. – Personalizacja pojazdu wpływa na podwyższenie poczucia własnej wartości i aprobaty społecznej. Co więcej, pozwala osobom nieśmiałym wyrazić siebie, natomiast kreatywne umysły mogą w ten sposób realizować swoje wizje artystyczne.
Kierowcy są świadomi, jak wiele metod na udoskonalenie lub przeprowadzenie metamorfozy auta dostępnych jest na rynku. Dzięki temu coraz chętniej podkreślą swój wyjątkowy charakter poprzez jego estetykę. Obecnie rosnącą popularnością cieszy się wykorzystywanie specjalnych folii ochronnych PPF (Paint Protection Film). Aż 40% badanych deklaruje, że zdecydowałoby się na tę metodę zabezpieczenia lakieru. Natomiast ponad 2/3 respondentów wyraziło chęć zmiany barwy niektórych części pojazdu, np. lusterek i dachu, dostosowując je do swojego gustu. Znaczącej grupie (27,4%) zależałoby na zmianie koloru karoserii lub jej elementów w sposób odwracalny – folię do zmiany koloru auta można zdjąć, lakier pozostaje w nienaruszonym stanie. 1/4 właścicieli czuła się znudzona fabrycznym zabarwieniem karoserii i chciałaby ją zmodyfikować. Jednocześnie 21,4% skorzystałoby z car wrappingu, aby umieścić na samochodzie grafikę związaną z własną firmą lub tą, w której pracuje.
– Technika oklejania samochodów folią to odpowiedź na potrzeby wszystkich miłośników motoryzacji, którzy chcą dostosować swoje pojazdy do indywidualnych potrzeb i nadać im niepowtarzalny charakter. Car wrapping umożliwia częściową, a nawet całościową zmianę koloru karoserii lub personalizację za pomocą druku – mówi Tomasz Turkiewicz, specjalista ds. rozwoju rynku, 3M. – Rekomendujemy, aby była ona wykonana przez certyfikowanego aplikatora, który będzie wiedział, jak poprawnie przygotować powierzchnię auta i jak zaaplikować folię.
Komentarze (0)