Części i regeneracja

ponad rok temu  14.12.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Półosie napędowe – nie warto zwlekać z ich wymianą

Trwałość półosi poddanych regeneracji jest porównywalna z oryginalnymi

Point Gear to marka oferująca szeroki wybór półosi napędowych do samochodów osobowych i dostawczych. W ofercie znajduje się ponad 550 referencji. Wszystkie produkty są dostępne w sieci sprzedaży Inter Cars.

Półosie Point Gear poddane zostały procesowi fabrycznej regeneracji, dlatego ich jakość jest zbliżona do jakości nowych produktów marek premium. Jednocześnie dostępne są w atrakcyjnych cenach.

Za co odpowiada półoś?
Niektóre elementy konstrukcyjne pojazdów charakteryzują się dużą trwałością. Przykładem są półosie napędowe, które nierzadko pracują poprawnie przez cały okres eksploatacji samochodu. Jeżeli jednak zauważymy symptomy uszkodzenia, nie powinniśmy zwlekać z ich wymianą. W układzie napędowym pojazdu moment obrotowy wytworzony przez silnik przekazywany jest do skrzyni biegów, gdzie zostaje wystopniowany i przekazany dalej – do półosi. Jej zadaniem jest dystrybucja momentu na koła.
We współczesnych samochodach, aby umożliwić skręty i wychylanie kół, półosie wyposażone zostały w przeguby napędowe. To elementy stosunkowo trwałe, ale podatne na zużycie. W przypadku niektórych modeli pojazdów ze względów konstrukcyjnych wymiana tylko uszkodzonego przegubu jest niemożliwa, trzeba wówczas wymienić całą półoś.
Najważniejszym elementem półosi napędowej z punktu widzenia eksploatacyjnego jest jej gumowa osłona, chroniąca przegub przed kontaktem z otoczeniem. Każde mniejsze lub większe uszkodzenie osłony doprowadzi z czasem do zużycia przegubu. Osłona może być uszkodzona mechanicznie (np. przecięta), najczęściej po prostu parcieje, czyli niszczy się wraz z upływem czasu. Znajdujący się pod osłoną smar po kontakcie z zabrudzeniami, dostającymi się przez nieszczelność w osłonie, stopniowo przestanie spełniać swoją funkcję. Efekty będą odczuwalne dla użytkownika samochodu.

Objawy usterki
Jeżeli uszkodzeniu ulegnie przegub zewnętrzny, użytkownik samochodu będzie słyszał charakterystyczne trzaski i stuki przy skręconych kołach. Objawy usterki przegubu wewnętrznego są trudniejsze do jednoznacznej klasyfikacji, przeważnie są to drgania odczuwalne na kierownicy pojazdu. Wizualna ocena uszkodzeń półosi nie sprawi kłopotu żadnemu mechanikowi. Jedyną decyzją, jaką można podjąć w takiej sytuacji, jest wymiana przegubów lub całej półosi (w modelach pojazdów, gdzie wymiana samych przegubów jest niemożliwa).
Mechanik dokonujący oględzin pojazdu może również zasygnalizować klientowi wymianę półosi, jeżeli dostrzeże, że jest w złym stanie. Jest ona również bezwzględnie konieczna w przypadku uszkodzeń powypadkowych, jeśli półoś została wygięta lub poluzowana w zaczepach. Uszkodzenia półosi zdarza się obserwować często w pojazdach starszych, z bardzo dużym przebiegiem lub nadmiernie obciążanych (np. często ciągnących przyczepę). Za jej usterki odpowiedzialni są też kierowcy. Gwałtowne ruszanie pojazdem na mocno skręconych kołach naraża przeguby na szybsze zużycie. Między innymi dlatego młodzi amatorzy parkingowego driftu są częstymi gośćmi warsztatów. Usterek półosi nie wolno ignorować. W skrajnych przypadkach może dojść np. do złamania przegubu i zablokowania koła, co może skończyć się poważnym wypadkiem.

Wymiana półosi – nowa czy regenerowana?
Półosie napędowe ulegają zużyciu głównie w autach z dużym przebiegiem, najczęściej kilku lub kilkunastoletnich. W przypadku takich pojazdów istotnym problemem okazują się zazwyczaj koszty naprawy. Jak wspomnieliśmy, wymiany przegubu lub całej półosi nie warto odkładać na później. Najlepiej użyć pełnowartościowych części. Alternatywą dla nowych półosi marek premium są te poddane fabrycznej regeneracji.
Półosie napędowe stosowane na pierwszy montaż charakteryzują się wyższą jakością niż zamienniki dostępne na rynku wtórnym. Poddając te elementy fabrycznej regeneracji, możemy uzyskać produkt pełnowartościowy, którego trwałość jest porównywalna z oryginałem. Atutem regenerowanych półosi jest relacja jakości do ceny. Są tańsze od nowych produktów marek premium, a zarazem zdecydowanie lepsze od tanich produktów dalekowschodnich. Każdy mechanik zdaje sobie sprawę, że naprawa starszych pojazdów zwykle wiąże się z poważnymi rozterkami natury finansowej ze strony klientów. Doradzając wybór produktu po fabrycznej regeneracji, jesteśmy w stanie uzyskać kompromis pomiędzy niską ceną a zadowalającą jakością, która pozwoli uniknąć przyszłych reklamacji. Pamiętajmy, że montowana półoś powinna służyć przez cały pozostały okres eksploatacji pojazdu.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Alternatywą dla nowych półosi marek premium są te poddane fabrycznej regeneracji

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony