Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Polski rynek części zamiennych

W lutym 2007 roku firma MotoFocus.pl zakończyła badanie polskiego rynku części zamiennych. Było to największe, jak do tej pory, badanie typu “face to face” i jako jedyne dotyczyło bardzo szeroko rozumianego rynku, w tym wszystkich grup towarowych.

Wyniki badań dla wielu mogą być zaskoczeniem. Pomimo stale wzrastającej wielkości parku samochodowego zdecydowana większość respondentów nie planuje inwestycji w firmę. Zdecydowanie najrzadziej plany dotyczące rozwoju firmy mieli właściciele sklepów motoryzacyjnych. Spośród przebadanych grup największą chęć inwestycji wykazywali właściciele warsztatów (32,8 proc.). Plany rozwoju dotyczą przede wszystkim poszerzenia oferty już istniejących warsztatów, a nie otwarcia nowych (tab. 1, wyk. 1 ).

Tabela 1. Rozbudowa firm.

Wykres 1. Rozbudowa firm.


- Obecnie na polskim rynku dominują pod względem liczebności warsztaty najmniejsze, zatrudniające do 3 osób. Badania wykazują, że coraz większy udział oraz znaczenie będą miały większe i lepiej wyposażone warsztaty - dodaje Alfred Franke, współwłaściciel firmy MotoFocus.pl

Tabela 2. Sieci warsztatowe.

Wykres 2. Sieci warsztatowe.


W Polsce pod względem liczebności zdecydowanie przeważają warsztaty niezależne, niezrzeszone w żadnej sieci. Spośród mniej licznej grupy warsztatów należących do sieci, zdecydowanie więcej (74 proc.) należy do sieci dystrybutorskich niż producentów części zamiennych. Najbardziej znane sieci warsztatów dystrybutorskich to AD Serwis, Auto Crew, EuroWarsztat, Leader Service, OK. Serwis, Partner Elit, Perfect Service oraz Q-Service. Sieci producenckie reprezentują między innymi warsztaty ATE, Bosch, Hella, Valeo. W przypadku analizy rynku sklepów motoryzacyjnych nasuwa się wniosek, że znaczna ich część otwarta jest na potrzeby klienta i udziela rabaty. Prawie 30 proc. sklepów stosuje karty stałego klienta. Zdecydowanie mniej stosuje płatności ratalne, a tylko 14 proc. wyposażonych jest w terminale płatnicze.

Tabela 3. Usługi w sklepach motoryzacyjnych.

Wykres 3. Usługi w sklepach motoryzacyjnych.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony