W okresie ferii zimowych prowadzone były wzmożone kontrole stanu technicznego autobusów. Pamiętać należy, że tego typu samochody powinny być sprawne przez cały rok. Autobus to szczególny rodzaj pojazdu w ruchu drogowym. Każda nieprawidłowość w jego układzie hamulcowym może mieć poważne konsekwencje dla bardzo wielu osób.
Nie tylko ze względu na masę, ale i swoje przeznaczenie autobusy muszą charakteryzować się wydajnym układem hamulcowym. Ponieważ do ich zatrzymania potrzeba więcej energii niż do rozpędzenia, klocki i szczęki hamulcowe w samochodach użytkowych są stale poddawane ekstremalnym obciążeniom. Stosunkowo mały element, jakim jest klocek hamulcowy, musi wytrzymać siłę hamowania nawet ponad 3000 kW. Dla uproszczenia, moc silnika to 200-400 KM, a siła hamowania przeliczona na konie mechaniczne jest dziesięciokrotnie wyższa. Dzieje się tak ze względu na znacznie większą masę pojazdu w porównaniu do samochodów osobowych. Przykładowo podczas hamowania autobusu ze 100 km/h do 0 km/h wydziela się tyle energii, że ta zdoła podgrzać 25 l wody do 100°C w 4 s. Dlatego przy doborze i wymianie elementów ciernych w autobusach nie wolno oszczędzać na jakości czy szukać tańszych rozwiązań.
– Klocki, tarcze czy bębny hamulcowe nie są produktami uniwersalnymi – zwraca uwagę Joanna Krężelok, dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce. – Parametry każdego z tych elementów muszą odpowiadać ścisłym wymaganiom, określonym przez producenta pojazdu. Potwierdzeniem ich spełnienia są wyniki uzyskane w serii testów laboratoryjnych i drogowych. Zatrudniamy 5000 ekspertów na całym świecie zajmujących się projektowaniem, produkcją i testowaniem najbardziej zaawansowanych rozwiązań na rynku. Nasz zespół ekspertów poświęca 38 400 godzin rocznie na testy drogowe nowych materiałów ciernych klocków hamulcowych. Każdy produkt przechodzi rygorystyczne badania, między innymi na stanowisku dynamometrycznym i w warunkach drogowych. Textar oferuje klocki hamulcowe i okładziny hamulca bębnowego do wszystkich europejskich pojazdów użytkowych. Co ciekawe, aż 70% pojazdów użytkowych w Europie jest fabrycznie wyposażonych w okładziny hamulcowe Textar. Stawiamy na bezkompromisową jakość produktu oraz bezpieczeństwo i komfort hamowania. Dlatego Textar cieszy się zaufaniem producentów pojazdów, dystrybutorów i warsztatów na całym świecie.
Oferta części zamiennych marki Textar obejmuje niemal wszystkie modele autobusów eksploatowanych na całym świecie, w tym także popularnych w Polsce marek Autosan, Jelcz i Solaris. Obecnie w ofercie firmy jest prawie 400 referencji, od klocków po bębny hamulcowe. Do wyszukania odpowiedniej referencji Textar służy aplikacja mobilna BrakeBook. Dodatkowo można tam znaleźć informacje na temat specjalistycznych narzędzi, urządzeń warsztatowych, płynów hamulcowych i chemii warsztatowej firmy Textar.
Komentarze (0)