Z Zenonem Rudakiem, kierownikiem Centrum Technicznego Hella Polska, o portalu Hella Tech World rozmawia red. Mirosław Giecewicz.
- Hella Tech World to bezpłatne narzędzie, które ma wspierać warsztaty. Mówiąc krótko, jest to serwis internetowy z ogromną bazą wiedzy technicznej. Co dokładnie zawiera ta platforma i dla jakiej grupy mechaników jest dedykowana?
HELLA TECH WORLD to platforma informacyjna zawierająca wiedzę dla entuzjastów techniki motoryzacyjnej, uczniów, studentów kierunków technicznych, ale przede wszystkim dla mechaników z warsztatów niezależnych, którzy szukają informacji i podpowiedzi ułatwiających obsługę i naprawę nowoczesnych pojazdów. Portal zawiera wiedzę teoretyczną – konieczną podstawę wiedzy mechanika o najnowszych rozwiązaniach stosowanych w pojazdach oraz wiedzę praktyczną, ułatwiającą rozwiązywanie codziennych problemów w warsztacie.
- Co to oznacza, że portal jest skierowany do praktyków-mechaników? Kim według Pana jest ta grupa zawodowa?
Mechanik-praktyk to osoba codziennie zajmująca się obsługą i naprawą aut. Ci ludzie nie zawsze mają czas na szkolenia lub czytanie obszernych publikacji technicznych. Nasz portal czynny 24/7 i dostępny z dowolnego komputera, a także tabletu czy smartfona podłączonego do Internetu, pozwala w wolnej chwili dowiedzieć się więcej, zweryfikować swoje działania czy poznać nowości. Przekaz informacji portal-mechanik jest maksymalnie uproszczony i skondensowany, zawiera liczne animacje i ilustracje, które w sposób prosty i szybki pozwalają uzyskać niezbędne informacje.
- Proszę powiedzieć, w jakim kierunku, według Pana, podąża rynek internetowy? Czy zdobycze IT zdominują w końcu rynek napraw i bez sieci nie będziemy w stanie już nic zrobić?
Portale internetowe to dostęp do wiedzy, często bardzo potrzebnej, a czasem niezbędnej do przeprowadzenia poprawnej naprawy nowoczesnego pojazdu. Swoje portale skierowane do serwisów ASO i warsztatów niezależnych organizują i uruchamiają niemal wszyscy producenci samochodów. Wobec dużej popularności i dostępności urządzeń pozwalających na szybką, dostępną z dowolnego miejsca komunikację z portalem, ten rodzaj przekazywania wiedzy będzie szybko zyskiwał na znaczeniu.
Zależnie od właściciela portalu i jego polityki określającej dostęp do tych informacji będzie trzeba lub nie (HELLA TECH WORLD jest dla wszystkich bezpłatny) wnosić wymagane opłaty lub wykupić stosowny abonament, aby z nich skorzystać. Wiedza to jedna strona tego zagadnienia i będzie ona w przyszłości głównie dostępna przez portale internetowe.
Druga strona to mechanik-człowiek, który opracowuje w konkretnych warunkach warsztatu i w konkretnym przypadku sposób naprawy, rozwiązuje zdiagnozowany problem, podejmuje działania dotyczące zakupu części zamiennych, komunikuje się z klientem. Tej części działania mechanika żaden portal nie zastąpi, nie uchroni go także przed popełnieniem błędu. Samochód naprawi mechanik, a nie portal. Wiedza z portalu może tylko mechanikowi pomóc, jeżeli on tego będzie chciał.
- Państwa portal to przede wszystkim potężna liczba informacji. Zgromadzenie tak dużej bazy to czynność najtrudniejsza. Jaka jest jej zawartość i wedle jakich kryteriów została ona stworzona?
Portal HELLA TECH WORLD zawiera wiedzę gromadzoną przez firmę Hella od początków jej istnienia. Do tego dołączona jest wiedza wszystkich naszych partnerów techniczno-produkcyjno-handlowych.
Portal zawiera wiedzę z zakresu oświetlenia samochodowego, systemów termicznych (wszelkie rodzaje chłodzenia silnika i podzespołów pojazdów, klimatyzacji wnętrza i stabilizacji akumulatorów pojazdów hybrydowych), elektroniki samochodowej, diagnostyki samochodów osobowych i motocykli, układów hamulcowych czy regenerowanych części. Wiedza z tych dziedzin podzielona jest na dwie części – obszerne wyjaśnienia działania i budowy poszczególnych elementów wspomnianych systemów oraz wiedzę praktyczną w formie filmów, krótkich porad technicznych czy specjalizowanych broszur.
- Rozumiem, że jeśli mechanik ma problem z jakąś naprawą, może odwiedzić serwis i uzyskać konkretną odpowiedź…
Zadaniem portalu HELLA TECH WORLD nie jest rozwiązanie jednego konkretnego przypadku. Rola portalu polega na przekazaniu wiedzy i podpowiedzi, jak te i podobne problemy rozwiązywać we właściwy sposób w codziennej pracy. Może się zdarzyć, że mechanik nie uzyska wprost odpowiedzi na bardzo konkretne pytanie, ale zawsze znajdzie informacje i kierunek, jak dojść do potrzebnego rozwiązania.
Nie prowadzimy dokładnej statystyki pobierania informacji czy dziennych odsłon portalu. Wiemy jednak, że od chwili uruchomienia portalu w czerwcu 2013 roku do dziś mamy w Polsce ponad pół tysiąca aktywnych jego użytkowników.
- Dziś nie ma już na rynku chyba dużej, solidnej firmy, która nie byłaby zaangażowana w działalność szkoleniową. Aby brać udział w tradycyjnych szkoleniach, trzeba dysponować czasem. HELLA TECH WORLD oferuje funkcję samodzielnego kształcenia, czyli jak masz czas, to się uczysz. Proszę powiedzieć coś więcej na ten temat…
Pewna część portalu HELLA TECH WORLD przeznaczona jest do samodzielnego zdobywania wiedzy. Przygotowaliśmy szkolenia on-line z diagnostyki, kolejne będą sukcesywnie udostępniane. Nasze szkolenia on-line to rodzaj wykładu ze sprawdzianem wiedzy. Sprawdzian w formie pytań testowych pokazuje „uczniowi”, gdzie musi uzupełnić swą wiedzę.
Szkolenie on-line pozwala na uczenie się we własnym tempie i wtedy, gdy „uczeń” ma na to czas i tak długo, jak tego potrzebuje. Sprawdzian wiedzy nie jest obowiązkowy. Obecnie dostępne szkolenia służą do zbudowania solidnych fundamentów pozwalających łatwiej poruszać się w nowoczesnej technice samochodowej.
- Co można jeszcze znaleźć na Państwa portalu?
Polecamy pobierać specjalnie opracowane i szczegółowe publikacje tematyczne. Są to pliki w formacie pdf, co umożliwia przeglądanie ich we własnym komputerze lub wydruk na drukarce i tworzenie specjalistycznej biblioteki. Przykładem publikacji poszukiwanej i cenionej na rynku jest baza ilości napełnień czynnikiem i olejem układów klimatyzacji (aktualizacja raz w roku), broszura dotycząca pomiarów sygnałów z czujników i elementów wykonawczych współpracujących ze sterownikiem silnika czy szczegółowy katalog masowych przepływomierzy powietrza silników benzynowych i Diesla.
- Hella, tworząc taki portal, ma na pewno jakiś w tym cel, skoro korzystanie z platformy jest bezpłatne. Czy chodzi tu o promocję swoich produktów?
Portal HELLA TECH WORLD nie promuje naszych produktów, nie jest to portal zakupowy – sklep internetowy. To nasz wkład w podnoszenie kultury technicznej mechaników, to wyjście z pomocną dłonią do tych, którzy nie mieli dostępu do nowoczesnej wiedzy w szkole. Także do tych, którzy nie mają dostępu do wiedzy producentów pojazdów czy wreszcie do tych, którzy chcą wiedzieć więcej, efektywniej, lepiej i nowocześniej pracować. O zakupie części Hella zdecydują zgodnie ze swoją wiedzą i wymaganiami.
- Dziękuję za rozmowę.
Komentarze (0)