Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Porady dla mechaników
Rozpoczynamy cykl artykułów przygotowanych przez zespół techniczny TEXA Poland. Będą to różnego typu porady, wskazówki, jak i gotowe rozwiązania problemów, z którymi borykają się na co dzień mechanicy.


Usterka:
- pojazd – Volkswagen Passat 1.9 TDI (3C2),
- świeci się kontrolka elektrycznego hamulca parkingowego (ręcznego),
- hamulec parkingowy nie działa.

Zapewne każdy mechanik już wie, że w nowych samochodach wykonanie czasem jednych z najprostszych operacji wymaga użycia odpowiednich narzędzi. Jednakże narzędzia to nie tylko klucze, śrubokręty, szczypce do segerów itp., ale i również sprzęt wraz z oprogramowaniem, za pomocą którego trzeba będzie później system odpowiednio ustawić do pracy w nowych warunkach. Do niedawna samochody osobowe miały zazwyczaj jedną jednostkę sterującą silnikiem, a z czasem zaczęły pojawiać się nowe technologie. Wdrożona została komunikacja CAN, LIN, która znacznie uprościła sytuację, jeśli chodzi o ilość okablowania w obecnych samochodach. Jednakże bez odpowiedniego przygotowania, wiedzy oraz właściwego sprzętu ogólnie nazwanego diagnostycznym, nie ma mowy dziś o fachowej, rzetelnej naprawie.

Innowacje dotyczą wszystkich obszarów w motoryzacji, pojawiają się również i tam, gdzie można byłoby się tego najmniej spodziewać. Takim obszarem jest układ hamulcowy. Oczywiście sama „elektronika” w układzie hamulcowym pokazała się już dawno, ponieważ pierwszy system ABS firmy Jensen model Jensen FF pojawił się już w 1966 roku. Był to system działający tylko na oś tylną. Pierwszy system na dwie osie pojawił się w 1971 i oferowany był przez Chryslera. Od tego czasu wiele się zmieniło, ewolucja systemów przyniosła wiele korzyści kierowcom poprzez zoptymalizowanie procesu hamowania, jak również pojawienie się systemów ASR (ESP). Do niedawna nikt nie myślał o tym, iż można zastosować silnik elektryczny jako element sterujący hamulcem parkingowym. Na chwilę obecną jest to fakt. Istnieją różne systemy hamulca ręcznego. Jeden z nich to na przykład rozwiązanie, jakie zastosowało Renault, gdzie silnik elektryczny jest niejako elementem, który „zaciąga” hamulec poprzez skrócenie linki, podobnie jak to jest w przypadku normalnego zaciągnięcia hamulca ręcznego. Inny typ hamulca to taki, który został zamontowany w samochodach marki Volkswagen.

W samym zacisku umieszczony został silnik elektryczny, który jest sprzęgnięty z tłoczkiem hamulcowym. Podobnie jak w przypadku Renault aktywacja hamulca ręcznego odbywa się poprzez naciśnięcie przycisku, jednak, jak widać, zasada działania jest nieco inna. Tym razem mamy do czynienia z bardzo popularnym samochodem w Polsce, mianowicie Volkswagenem Passatem 1.9 TDI wyposażonym w elektryczny hamulec parkingowy (ręczny) system EPB. Aby zapełnić właściwą obsługę hamulca tylnego w tym samochodzie, należy posiadać odpowiedni sprzęt, np. Navigator TXT TEXA. Dlaczego użycie sprzętu diagnostycznego jest konieczne? Jeżeli wymiana klocków hamulcowych została przeprowadzona w nieprawidłowy sposób lub też miała miejsce inna ingerencja w system, może to spowodować pojawienie się dwóch błędów związanych z nieprawidłową pozycją tłoczka hamulcowego; kody błędów to: 02426 dla zacisku lewego tylnego, 02427 dla zacisku prawego tylnego; powoduje to brak działania hamulca parkingowego oraz zapalenie się kontrolki na zestawie wskaźników. W tej sytuacji powinny zostać wykonane wszystkie czynności przewidziane podczas standardowej wymiany kloców bez względu na to, czy rzeczywiście są montowane nowe klocki, czy też nie.

Każdy mechanik wie, że obecnie narzędzia to nie tylko klucze czy śrubokręty, ale również odpowiedni sprzęt diagnostyczny wraz z oprogramowaniem.

Wykorzystując oprogramowanie IDC4 v 46 Plus dla samochodów osobowych, wybieramy odpowiednią markę i model (jak pokazane jest poniżej). Procedura wymiany klocków hamulcowych w tym przypadku przebiega w trzech zasadniczych etapach (pamiętamy, że musi zostać zastosowany sprzęt diagnostyczny).
1. Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest otwarcie zacisków hamulcowych. Pamiętać należy, że zaciski hamulcowe w tym konkretnym przypadku są sterowane elektrycznie, dlatego też NIE WOLNO otwierać zacisków na siłę, może to doprowadzić do ich uszkodzenia i w konsekwencji narazić na spore koszty. Aby umożliwić wymianę klocków, należy wykonać stosowną procedurę odblokowania zacisków hamulcowych.
2. Po otwarciu „elektrycznym” zacisków hamulcowych należy je w sposób mechaniczny cofnąć do pozycji wyjściowej, po czym należy założyć nowe klocki hamulcowe.
3. Po montażu nowych klocków hamulcowych należy zamknąć zaciski i uruchomić kolejną opcję „dostosowanie kloców hamulcowych”, wprowadzając tym samym odpowiednią konfigurację do ECU. W tym przypadku bez wykonania stosownych ustawień natychmiast pojawią się błędy.

Jak widać na powyższej fotografii, wszystkie stosowne aktywacje, które umożliwiają przeprowadzenie pełnej procedury wymiany klocków hamulcowych, są dostępne. Po prawidłowo przeprowadzonej operacji wymiany klocków (czy też rekonfiguracji) należy wykonać kasowanie kodów usterek.

UWAGA! Po otwarciu klocków hamulcowych tłoczki zacisków zostaną wycofane, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Umożliwia to jedynie wyjęcie kloców, natomiast tłoczki hamulcowe muszą zostać wycofane do zacisku ręcznie. Zaniechanie tej czynności skutkuje pojawieniem się błędów oraz brakiem działania hamulca parkingowego.

Nikt na chwilę obecną nie jest w stanie powstrzymać postępu, co więcej… wcześniej czy później wszyscy mechanicy będą musieli posiadać odpowiedni sprzęt diagnostyczny oraz bardzo szeroką, fachową wiedzę. Ogólnie pojęta mechanika traci jakby na znaczeniu. Oczywiście jest ona w dalszym stopniu bardzo ważna, jednakże bez znajomości poszczególnych systemów i wykorzystanych w nich elementów sterowania w niedługim czasie nie będzie możliwa żadna naprawa.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony