Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Porady dla mechaników (2) Sterowanie hałasem w BMW
Marka BMW, modele: E87, E46, E90, E60, E83 – regulator hałasu – kodowanie wtryskiwacza. Sterowanie hałasem podczas pracy silnika w systemie DDE 6.0.

Strategia nazywana przez BMW „sterowaniem obsługi hałasu” jest to sterowanie balansu cylindra. Regulacja hałasu to praca nad wahaniami reżimu w poszczególnych cylindrach, który spowodowany jest różnicami pomiędzy ilością wtrysku a stopniem skuteczności danego cylindra. Odbywa się to podczas szybkich aplikacji skorygowanych ilości paliwa dla każdego wtrysku. Regulacja aktywna musi się znaleźć w polu liczby obrotów silnika i objętości wtrysku.
1. Pole reżimu – reżim minimum nominalnie wynosi 3300 obrotów.
2. Pole ilości wtrysku – 2,5-45 mg/suw.


- Strategia: indywidualna korekta, na każdym cylindrze, przepływu wtryskiwacza obliczona według prędkości kątowej wału korbowego silnika.
- Przegląd aplikacji strategii: od 850 do 1500 obrotów.
- Limit maksymalnej korekty: od -4,5 do +4,5 mg/cykl. Jeżeli maksymalny limit korekty zostanie przekroczony, ECU silnika zapisuje błędy. Wartość limitu zależy od ilości wtrysku i oscyluje między ±4,9 a ±5,9 mg/suw.

Adaptacja przeciętnego wtrysku
Jest to proces, podczas którego korygowana jest ilość zassanego powietrza przez silnik z uwzględnieniem prawidłowych proporcji powietrze/paliwo. W tej metodzie korekty nie pracujemy z ilością oleju napędowego, lecz z masami zassanego powietrza. Regulacja odbywa się za pomocą zaworu EGR, którego prędkość otwierania się i zamykania dąży do optymalizacji pracy silnika.
Inaczej niż w przypadku kompensacji przepływu paliwa we wtryskiwaczu regulacja ta nie wymaga obecności dodatkowych komponentów. Podstawowymi informacjami są: prędkość obrotowa silnika (w celu adaptacji przeciętnego przepływu), EGR, miernik mas powietrza oraz sonda lambda. W normalnych warunkach pracy ilość tlenu w spalinach musi oscylować w obrębie danego zakresu zmapowanego w ECU silnika. Jeśli ilość tlenu jest niska/wysoka, dokonana zostanie kompensacja poprzez zamykanie/otwieranie zaworu EGR. Ta regulacja nie jest przeprowadzana na stałe przez ECU, lecz poprzez proces przyuczenia DDE. Na fot. 1 widzimy odczyt kodów usterek wykonany programem TEXA IDC4 CAR, podczas diagnostyki systemu wtrysku diesel. Otrzymany kod to P1613 – regulator hałasu. Przyczyna problemu tkwi w regulatorze przepływu paliwa z niską prędkością. Aby go rozwiązać, konieczna jest naprawa, wymiana i kodowanie wtryskiwaczy.
Otrzymaliśmy powiadomienie o nieprawidłowościach występujących w pojazdach z systemem wtrysku Bosch EDC 16 C1. Omawiane przypadki pokazują nieprawidłowe działanie silnika w zakresie niskich obrotów, od jałowej do 2000 obrotów. Problem nie jest sygnalizowany zapaleniem kontrolki MIL, ale może być zidentyfikowany poprzez występowanie wibracji silnika. Aby zidentyfikować analizowaną nieprawidłowość i następnie ją naprawić, najpierw należy przeprowadzić automatyczną diagnostykę wtrysku. Strona błędów pokazuje P1613 regulator hałasu.

UWAGA! Jeżeli występują również inne błędy, najpierw należy wykonać naprawę uszkodzonych komponentów.
Regulacja hałasu to strategia sterownika układu wtrysku polegająca na stabilizacji prędkości obrotowej silnika mającej na celu poprawić komfort jazdy oraz ograniczenie „hałasu”. Odbywa się to poprzez regulację/kompensację ilości paliwa dostarczanej do każdego wtryskiwacza. Usterka pojawia się zatem podczas nieprawidłowości w układzie dopływu paliwa. Problem zazwyczaj spowodowany jest nieprawidłowością działania jednego lub więcej wtryskiwaczy. Aby to potwierdzić, należy najpierw wykluczyć problemy z regulacją ciśnienia paliwa. Z silnikiem w temperaturze roboczej (90OC) należy wybrać parametry jak na fot. 2.
Zgodność efektywnej wartości z wartością teoretyczną (nominalną) pokazuje prawidłowe działanie obwodu wysokiego ciśnienia i w konsekwencji również niskiego. Aby zidentyfikować uszkodzony wtryskiwacz, należy sprawdzić zwrotny przepływ paliwa od wtryskiwaczy do zbiornika paliwa. W tym celu należy użyć specyficznego zestawu składającego się z pojemników miarowych (jeden na każdy wtryskiwacz), które pozwolą na zmierzenie ilości paliwa na linii powrotnej z wtryskiwaczy.

1. Zbiorczy zbiornik dla wtryskiwaczy 2-3-4 – zebrano w przybliżeniu taką samą ilość paliwa.
2. Zbiornik podłączony do przepływu zwrotnego wtryskiwacza 1.

W omawianym przypadku, jak na fot. 2, ilość odzyskanego paliwa z wtryskiwacza 1 różni się od pozostałych wartością powyżej 130 ml. Różnica w ilości odzyskanego paliwa wskazuje na mechaniczną usterkę wtryskiwacza pierwszego cylindra. Ocenę usterki wtryskiwacza należy przeprowadzić na urządzeniu testującym. Jeżeli wtryskiwacza nie można regenerować, to należy go wymienić.
Po skończonym montażu należy uruchomić silnik i przeprowadzić jazdę próbną przy wysokich prędkościach obrotowych silnika z dużym obciążeniem w celu skontrolowania ewentualnych wycieków paliwa.
Prosimy pamiętać, że system sterowania wtryskiem Bosch EDC 16 C1 wymaga kodowania wtryskiwaczy.
Programowanie kodu wtryskiwacza i procedura kontrolna.
1. Zapisać kod znajdujący się na wtryskiwaczu oraz cylinder, w którym jest zamontowany.
2. Podłączyć tester diagnostyczny TEXA NAVIGATOR i sprawdzić, czy nie ma w sterowniku błędów oprócz tych związanych z przepływem paliwa.
3. Wejść na stronę „REGULACJE” i wybrać „Kompensacja ilości wtryskiwacza”.

Uwzględniając instrukcje dostarczone przez program IDC4, należy sprawdzić, czy zaprogramowano już właściwy kod wtryskiwacza. Jeśli nie, trzeba postępować zgodnie z instrukcjami oprogramowania podczas kodowania (potwierdzenie zmienia kod wtryskiwacza, anulowanie pozostawia kod niezmieniony i przechodzi do kodu kolejnego wtryskiwacza). Ostatnim etapem jest weryfikacja pracy silnika podczas jazdy próbnej oraz kontrola, czy usterki zostały usunięte. W tym celu, po zakodowaniu wtryskiwacza, nie należy odłączać testera diagnostycznego, lecz śledząc parametry pracy układu wtryskowego, dokonać analizy stanu pracy silnika na ekranie programu IDC4.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony