Części i regeneracja

ponad rok temu  16.12.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Pożar w komorze silnika

– czy to możliwe? Niewłaściwy montaż przewodów wysokiego napięcia może nieść za sobą rozmaite, nieoczekiwane konsekwencje.

Jedną z najprostszych pomyłek jest zamienienie kolejności przewodów i podłączenie ich do niewłaściwych cylindrów. Konsekwencją tego błędu może być brak możliwości uruchomienia silnika. Przy długotrwałych próbach rozruchu może dojść do zalania świec, a to będzie wymagało ich czyszczenia. Innym, dość powszechnym błędem jest niewłaściwy montaż przewodu. Nie występuje wtedy charakterystyczny „klik”, który wyraźnie słychać przy prawidłowym zatrzaśnięciu konektorów przewodów zapłonowych na świecy bądź w gnieździe rozdzielacza zapłonu. Taki niewłaściwy montaż może objawiać się dopiero po jakimś czasie lub w trakcie jazdy. Źle zamocowane końcówki kontaktowe pod wpływem drgań silnika będą zmieniały swoje położenie, na skutek czego może dojść do wypadania zapłonów, a nawet do zaprzestania podawania wysokiego napięcia na jedną ze świec oraz brak pracy jednego z cylindrów.

Podobne objawy mogą występować przy zamontowaniu przewodów na zanieczyszczone powierzchnie styków na świecy bądź w rozdzielaczu zapłonu. Zdarza się również, że wibracje silnika mogą powodować odkręcanie się baryłki kontaktowej z gwintu świecy, a następnie odsunięcie tej baryłki od samej świecy i brak kontaktu powodujący zanik iskry lub jej znaczne osłabienie. W skrajnych przypadkach może dojść do spadnięcia całego przewodu ze świecy. Częstym błędem związanym z brakiem baryłki kontaktowej na świecy jest niezwrócenie uwagi, że w niektórych kompletach konieczne jest zamontowanie takiej właśnie baryłki na końcu świecy, tam gdzie wystającym elementem kontaktowym jest gwint M4. Przepływ prądu wysokiego napięcia często jest możliwy poprzez przeskok iskry pomiędzy elementami kontaktowymi. Nie zawsze taki przeskok iskry jest możliwy ze względu na wydajność cewki, warunki ciśnienia i temperatury gazu oraz na zabrudzenie powierzchni. Sam przeskok iskry powoduje utlenianie się powierzchni metalu i może powodować zanik tej niechcianej iskry, a w konsekwencji brak pracy jednego z cylindrów. Spotyka się również niewłaściwy montaż przewodów przy użyciu przeróżnych, nieprzystosowanych do tego narzędzi. Powoduje to pokaleczenie i uszkodzenie izolatorów lub samych przewodów. Pokaleczone przewody są źródłem upływu prądu wysokiego napięcia, co powoduje zanikanie iskry na świecy. Powyżej opisane błędy montażu przewodów wysokiego napięcia w konsekwencji powodują nierównomierną pracę silnika i trudności w jego uruchomieniu. Takie błędy powodują raczej niedogodności niż bardzo poważne awarie. Jest jednak jeden z błędów, który może doprowadzić do pożaru w komorze silnika.

W starszych samochodach, gdzie występuje już śniedzenie wszelkich połączeń elektrycznych i zaczyna być to istotnym problemem w eksploatacji pojazdu, może dojść do poważnych konsekwencji. Niewłaściwy montaż przewodów wysokiego napięcia może doprowadzić do tego, że poprzez przewody wysokiego napięcia dojdzie do zwarcia masy układu niskiego napięcia. Kilka słów wyjaśnienia na temat przepływu napięć w pojeździe. Układ wysokiego napięcia generuje z cewki impuls wysokiego napięcia, który poprzez przewody wysokiego napięcia trafia do świecy. W cylindrze, pomiędzy elektrodami świecy, następuje przeskok iskry, który powoduje zapalenie się mieszanki paliwowo-powietrznej, jej spalanie się i pracę tłoka. Energia jest stosunkowo niewielka. Pomimo że mamy do czynienia z wysokim napięciem, prąd płynący w układzie wysokiego napięcia jest bardzo niewielki, a czas trwania iskry krótki. Wszystko to powoduje, że energia w tym układzie jest bardzo niewielka. Ciekawostką jest, że iskra na świecy zamontowanej w cylindrze powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, której skład jest bliski stechiometrycznego, natomiast po wymontowaniu świecy z cylindra nie będziemy w stanie zapalić plamy paliwa rozlanej np. na bloku silnika. Wynika to właśnie z niewielkiej energii iskry. Uspokajamy wszystkich, którzy martwią się, że przeskakująca iskra z układu wysokiego napięcia może spowodować pożar w komorze silnika – nie może, ta iskra ma za małą energię, aby podpalić nawet paliwo. Inna sytuacja jest w cylindrze, gdzie mamy znacznie wyższe ciśnienie i temperaturę.

Układ niskiego napięcia ma za zadanie zasilać w pojeździe wszelkie urządzenia. W większości pojazdów są to układy oparte o napięcie 12 V prądu stałego. Układ niskiego napięcia zasila również układ wysokiego napięcia poprzez indukowanie odpowiedniego impulsu w układzie pierwotnym cewki. Podstawowym źródłem prądu w układzie niskiego napięcia jest akumulator. Akumulatory samochodowe przystosowane są do podawania bardzo dużych prądów. Największe prądy pobierane są z akumulatora przez rozrusznik. Akumulator jest w stanie podawać prądy kilkudziesięciu amperów, a w skrajnych przypadkach kilkuset, w dość krótkim czasie.


Wracając do naszego niewłaściwego montażu przewodów wysokiego napięcia w samochodzie ze starszą instalacją niskiego napięcia. Poprzez poruszenie niektórych elementów (np. układu DIS) może dojść do zwarcia obwodu niskiego napięcia do masy poprzez obwód wysokiego napięcia. W układzie tym zaczyna przepływać prąd niskiego napięcia o coraz to większym natężeniu. Taki przepływ prądu może powodować rozgrzewanie się elementów układu wysokiego napięcia, w tym przewodów wysokiego napięcia. Prostą konsekwencją tego zjawiska jest pożar w komorze silnika. Osoby nierozumiejące tych zjawisk, widząc, że zapaliły się przewody wysokiego napięcia czy któryś z elementów układu zapłonowego, wyciągają błędne wnioski, że układ wysokiego napięcia był przyczyną zapłonu w komorze silnikowej. To jest podstawowy błąd! Przyczyną zapłonu w komorze silnika jest zawsze układ niskiego napięcia, gdyż tylko on jest w stanie dostarczyć na tyle dużo energii, aby wystarczyło jej do zapalenia się materiałów tam znajdujących.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony