Fot. 1. Wysprzęglik hydrauliczny 510 01 77 10
Pomimo licznych szkoleń czasami pojawiają się problemy ze sprzęgłami w popularnych samochodach z grupy VW, np. VW Passat, Škoda Octavia, Audi A3, wyposażonych w silniki 1,9 TDI, 2,0 TDI czy 1,8 TFSI.
Problem nie pojawia się po wymianie, podczas eksploatacji, tylko już w trakcie prac warsztatowych. Montaż koła zamachowego, tarczy czy docisku sprzęgła generalnie nie stwarza problemu. Trudności występują przy wymianie i montażu siłownika sprzęgła (popularnie zwanego wysprzęglikiem hydraulicznym) o numerze referencyjnym 510 01 77 10 (fot. 1 - powyżej). Trudność wynika między innymi ze specjalnej procedury odpowietrzenia układu sterowania sprzęgłem. Występują problemy jak przy wymianie innych siłowników o zbliżonej konstrukcji, tj. pęknięcia korpusu w miejscach mocowania tego elementu do skrzyni biegów. Są one następstwem zastosowania śruby lub podkładki pod śrubę o średnicy mniejszej niż otwór w korpusie, ponadto tego typu uszkodzenie jest skutkiem zastosowania momentu dokręcenia większego niż zalecany. Podobne uszkodzenie może być spowodowane nierównomiernym dokręceniem pomiędzy trzema punktami mocowania, pozostawieniem zabrudzeń na powierzchni skrzyni biegów w miejscu przylegania siłownika – przekoszenie się siłownika – powstaniem naprężeń i pęknięciem jednego z trzech punktów mocowania.
Fot. 2. Otwór montażowy wysprzęglika hydraulicznego
Wskazane problemy są łatwe do wyeliminowania, jeśli zastosujemy się do ogólnych zasad mechaniki.
Procedura ta została zamieszczona w informacji serwisowej opracowanej przez Schaeffler, dostępnej w katalogu części i na portalu REPXPERT.
Prawidłowy sposób odpowietrzenia układu wymaga zastosowania przyrządu do napełniania i odpowietrzania układów hydraulicznych (hamulcowych, sprzęgła), zasysającego płyn od strony siłownika.
Po napełnieniu zbiorniczka płynem hamulcowym i podłączeniu przyrządu do odpowietrznika ustawiamy ciśnienie robocze na wartość 2 barów, a pedał hamulca w maksymalnym górnym położeniu. Następnie odkręcamy śrubę odpowietrznika o około ¼ obrotu i czekamy, aż w zbiorniku przyrządu (bańce) będzie 100 cm³ płynu. Przy otwartym odpowietrzniku raptownie (szybko) przemieszczamy ręcznie pedał sprzęgła od skrajnie dolnego do skrajnie górnego położenia. Tę operację wykonujemy 15-20 razy, w tempie 2 razy na sekundę. Po zakręceniu odpowietrznika i odłączeniu przyrządu należy łagodnie nacisnąć pedał 10 razy w celu sprawdzenia poprawności działania.
Jeśli nie zastosujemy się do tej procedury, układ nie będzie odpowietrzony, a siłownik może ulec uszkodzeniu (może pęknąć korpus lub tłoczek wypadnie z cylindra roboczego).
Komentarze (1)